Det är en Kamstrup…🙁

Det finns en viss möjlighet bygga om för att få ut ström på något sätt, men det kan bli lite knöligt och trångt.

Sen ska det väl sägas att skåpet är helt i metall och sitter några meter utanför ena hörnet av tomten, så det är ju inte perfekt för någån trådlös kommunikation…

Däremot så har jag varit så förutseende så att den finns en slang från ett av husen till elstolpen, där man kan dra igenom valfri tråd.
 
Beklagar, har du ens en modul i?
Jag fick välja till min och har provat både med Rj45 och rj12.
Rj45 är väldigt snål med ström, men det verkar finnas de som fått igång dem med en ESP32 utan extern strömförsörjning, då skulle du kunna sätta en extern antenn.

Rj12 lämnar ingen ström alls, utan du måste mata den externt, exempelvis med en rj12 splitter.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Det är en Kamstrup…🙁

Det finns en viss möjlighet bygga om för att få ut ström på något sätt, men det kan bli lite knöligt och trångt.

Sen ska det väl sägas att skåpet är helt i metall och sitter några meter utanför ena hörnet av tomten, så det är ju inte perfekt för någån trådlös kommunikation…

Däremot så har jag varit så förutseende så att den finns en slang från ett av husen till elstolpen, där man kan dra igenom valfri tråd
Vilken Kamstrup (OMNIPOWER DK-8660 )?
 
lnilsson lnilsson skrev:
Det är en Kamstrup…🙁

Det finns en viss möjlighet bygga om för att få ut ström på något sätt, men det kan bli lite knöligt och trångt.

Sen ska det väl sägas att skåpet är helt i metall och sitter några meter utanför ena hörnet av tomten, så det är ju inte perfekt för någån trådlös kommunikation…

Däremot så har jag varit så förutseende så att den finns en slang från ett av husen till elstolpen, där man kan dra igenom valfri tråd.
Jo nu finns det flera Kamstrup-modeller och jag har själv en Kamstrup Omnipower som då kräver extern matning för att öppna Han-porten. Sen via din elnätsägares hemsida så ska det framgå om du kan välja vilken typ av aktivering för Han-porten.
EDIT dvs Svenska porten (RJ12) eller Norska porten (RJ45)


Mer om
https://hanporten.se/
 
Redigerat:
Jag har en DK-8660 och den kräver bara ström om du har RJ12an som pratar UART, har du RJ45 som pratar MBUS matar den ut lite ström som eventuellt kan driva nått (Ngenic Track klarar det).
 
"DK-8660" är inte en modellbeteckning – utan postnumret till kamstrupfabriken...😉
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
pether och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
"DK-8660" är inte en modellbeteckning – utan postnumret till kampstrupfabriken...😉
Den har en framträdande position för att inte vara ett modellnummer 🤣
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.