TRJBerg
Det är en klar fördel om stegen rymmer hela foten (erfarenhet).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kommer ni vara nere v 30-32?
Har en liten förhoppning om att kunna bila ner, tänkte om man får kika förbi?
 
nino nino skrev:
Kommer ni vara nere v 30-32?
Har en liten förhoppning om att kunna bila ner, tänkte om man får kika förbi?
Skickar ett privat meddelande.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fick igår måtten på trappstegen. Steghöjd 22, stegdjup 24. Det blir 68 enligt trappformeln vilket jag har på en annan trappa som jag trivs bra med. Den trappan har dock öppna trappsteg som är 25 djupa. Dessa trappsteg blir 24 och stängda så jag funderar nu på om stegdjupet blir i kortaste laget. Vad tror ni?
 
Har ytterligare en fråga. Är det så att planritningar alltid visar dörrarna som modulmått (https://www.mindorr.se/mattinformation) och inte hur stor öppningen faktiskt kommer bli? Dörrkarm tillkommer ju.

Om jag förstått rätt så borde en dörr som visas som 80x210 på planlösningen i verkligheten få en dörröppning på cirka 70x200.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skulle tro att det är modulmåtten ja
Ja nåt sånt är nog själva dörrbladet
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle tro att det är modulmåtten ja
Ja nåt sånt är nog själva dörrbladet
Stort tack!
 
M mvs skrev:
Fick igår måtten på trappstegen. Steghöjd 22, stegdjup 24. Det blir 68 enligt trappformeln vilket jag har på en annan trappa som jag trivs bra med. Den trappan har dock öppna trappsteg som är 25 djupa. Dessa trappsteg blir 24 och stängda så jag funderar nu på om stegdjupet blir i kortaste laget. Vad tror ni?
Min källartrappa har 22 cm stegdjup (stängda) och den går jag dagligen i både uppför och nerför utan problem.
 
B b8q skrev:
Min källartrappa har 22 cm stegdjup (stängda) och den går jag dagligen i både uppför och nerför utan problem.
Jättebra att veta. Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.