Har ett 1 1/2 plans självdragshus som är tilläggsisolerat i väggar och nya fönster. Man kan ju lista ut att självdraget funkar dåligt. På taket kommer de upp 3st frånluftsrör och ett avloppsluftning i samma stos. Skulle det vara en god idé att dra ihop dom 3 ventilationsrören på kallvindan och montera takfläkt som suger och eliminerar risken att luft går bakvägen ner i något rör, och således få en mindre stos på taket i samband med pågående takbyte. Spaltventiler på nedervåning i sovrummen. Behövs det mera tilluft och isåfall var då? Övervåningen lever sitt eget liv med svin hett på sommaren och kallt på vintern. Får inte luften att ta sig genom trappan. Skulle ventiler genom väggen på övervåningen kunna vara en bra lösning?

Tack på förhand!
 
Fläkt på avloppsluftningen låter tokigt, den är bara till för tryckutjämning. Skaffa en AC till övervåningen om det blir för hett där. Bara lite ventilation hjälper inte.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vågar inte svara på din fråga, men fungerar det bättre på vintern? Och undrar vad du har för uppvärmning? Används murstocken?
 
Innebär fläkt på avloppet, den får sticka upp ovanför locket på stosen och må gott. Funkar marginellt bättre på vintern, men man känner ett lock i trappan när man går upp som att det inte alls cirkulerat dit upp. Finns ingen murstock. Direktel med luftvärmepump
 
Min tanke är ju att om jag har fungerande frånluft här nere samt tilluft där uppe och nere i sovrummen så får jag bättre cirkulation på luften där uppe, men vet inte om de fungerar så
 
A Antong skrev:
Min tanke är ju att om jag har fungerande frånluft här nere samt tilluft där uppe och nere i sovrummen så får jag bättre cirkulation på luften där uppe, men vet inte om de fungerar så
Var sitter frånluftsventilerna? Du behöver nog en även en frånluft på övervåningen annars kan de blivande väggventilerna bli Frånluft ist för tilluft.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man brukar sätta frånluft i kök och badrum, tilluft i sovrum. Har du toalett på ovanvåningen?

Att det blir varmt/kallt på ovanvåningen och känns som ett lock behöver inte ha med ventilationen att göra, men kan tyda på att huset är lite halvknackigt isolerat.

Får du imma på fönsterna vintertid?
 
Klart du kan dra ihop dom tre rören på vinden och ha en sugande kanalfläkt som trycker ut det genom ett rör i stosen på taket.

Vart går rören? Vanligen vill man ha utsug i badrum, toa, tvättstuga och så tilluft i sovrum.
Har du inget utsug på övervåningen så skulle jag få dit ett. Samt ha tallriksventiler så du kan justera flödet.

Ha gärna en reostat till fläkten så du kan styra hastigheten på fläkten.

Har du inga ventiler idag så skulle jag satsa på fresh väggventiler, en i varje sovrum och även då på övervåningen.

För jämförelse har vi 5st fördelat på 4st sovrum och en o vardagsrummet
 
V Vardagsrum skrev:
Man brukar sätta frånluft i kök och badrum, tilluft i sovrum. Har du toalett på ovanvåningen?

Att det blir varmt/kallt på ovanvåningen och känns som ett lock behöver inte ha med ventilationen att göra, men kan tyda på att huset är lite halvknackigt isolerat.

Får du imma på fönsterna vintertid?
Vi har samma problem hemma hos oss. Ingen imma på fönster dock. Vad är det som gör att du tror att det är dåligt isolerat om det blir så?
 
Ingen imma och nyligen 80mm tilläggsisolerat med västkustskiva. Frånluften är från toa badrum och tvättstuga. Ingen toa/badrum på övervåningen.
 
Så här års är det vanligt att man faktiskt behöver öppna fönstren i ett självdragshus, har ni på provat det?
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Ohja. Fönsterna är öppna titt som tätt, har extremt lite eller inget sig i frånluften som de är nu, och jag inbillar mig att det beror på täta fönster och tjockare isolering. Detta problem är ju inte vara nu när det är varmt, de är ju samma sak på vintern, dålig ventilation och luften står still på övervåning
 
BirgitS
Sammanfattning:
Du behöver få till frånluft på det övre planet också för att sovrummen där ska ventileras med friskluft. Fläkten (ventil till fläkt på vinden) kan sättas i övre hallen eller i en klädkammare när det inte finns någon toalett.

Det normala är tilluft i rum där man vistas länge, t.ex. sov- och vardagsrum, och frånluft i rum som smutsar ner luften, t.ex. badrum, toalett, tvättstuga och kök. Varje plan bör ventileras för sig.
 
  • Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
Var skulle man dra frånluften på övre plan. Rakt ut eller bör den gå till takstos? Skulle en ihopkoppling av befintlig frånluft med sugande fläkt funka bra som "mekanisk frånluft" på nedervåning med fler tilluftventiler
 
A Antong skrev:
Var skulle man dra frånluften på övre plan. Rakt ut eller bör den gå till takstos? Skulle en ihopkoppling av befintlig frånluft med sugande fläkt funka bra som "mekanisk frånluft" på nedervåning med fler tilluftventiler
Ja, med en central fläkt på vind/tak kan du koppla på även på övervåningen på samma stam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.