Hej
Jag tänkte be elleverantören om att få han-porten öppnad och sen ska jag bygga nån lösning som loggar min strömförbrukning.

Men, min elmätare sitter i ett ensamt plåtskåp vid tomtgränsen. Klarar elektronik att sitta därute (i värsta fall -30˚ till +40 (eftersom den ligger ganska oskuggat i söderläge)˚? Eller ska man bemöda sig att dra nån slags signalkabel parallellt med huvudledningen in till första central? Och därefter sätta elektroniken där. Avståndet är <20 meter mellan skåpet och första centralen. Och isåfall vilken kabel?

Många frågor, och jag har för mig att jag läst trådar som nuddade vid ämnet, men inte samma förutsättningar som jag har.

Tacksam för svar
Leo
 
Ett omfång på -30 till +40 på elektronik är inte orimligt.
Om du bygger själv så välj rätt komponenter, om du köper en färdig så kolla specarna.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Hej
Jag tänkte be elleverantören om att få han-porten öppnad och sen ska jag bygga nån lösning som loggar min strömförbrukning.

Men, min elmätare sitter i ett ensamt plåtskåp vid tomtgränsen. Klarar elektronik att sitta därute (i värsta fall -30˚ till +40 (eftersom den ligger ganska oskuggat i söderläge)˚? Eller ska man bemöda sig att dra nån slags signalkabel parallellt med huvudledningen in till första central? Och därefter sätta elektroniken där. Avståndet är <20 meter mellan skåpet och första centralen. Och isåfall vilken kabel?

Många frågor, och jag har för mig att jag läst trådar som nuddade vid ämnet, men inte samma förutsättningar som jag har.

Tacksam för svar
Leo
Jo det finns en 120 sidor lång tråd om det här plus ett antal utspridda HAN-portstrådar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rt-han-port-manga-namn-verkar-florera.384608/

Steg 1 är att man vet vilken smart elmätare som elnätsägaren använder? Dalarna ser jag och då kan det vara högrisk för en mindre rolig Kamstrup Omnipower, men kolla vilken modell det är.
 
Jepp, Kamstrup Omnipower får man kolla en extra gång med, jag har en sån och har kört både HAN och P1 på den.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jepp, Kamstrup Omnipower får man kolla en extra gång med, jag har en sån och har kört både HAN och P1 på den.
Jo den är speciell att "besegra" och jag vet att även elnätsbolag i Dalarna valt eländet.
Men det är ju bara för TS att kolla vilken mätare det är och sedan kan man kolla på olika lösningar.
 
Det går ju alltid att sätta in någon typ av elvärme som värmer kapslingen med elektroniken vid behov. Det är ju enkelt fixat.
 
tommib
Utöver driftmiljön så har du ju problemet att få in data till något som lagrar den. De flesta P1/HAN-läsare lagrar inte data själva utan laddar upp den till något moln eller till en lokal tjänst. Det i sig kanske är något att titta på också. Plåtskåpet kan vara ett problem i sig här, om du ansluter till läsaren via WiFi.

Som 13th Marine skriver så är det inga konstigheter med -20 - +40 för elektronik normalt.
 
Jag skulle säga att det beror på om man designat för inomhusbruk eller utomhus, två vanliga temperaturklassningar på exempelvis IC-kretsar är Kommersiell 0-70grader, och industriell -30 - +85.
Designar man för utomhusbruk väljer man Industriell, så det beror på om designern av elektroniken tänkt till ordentligt.
Och i denna relativt nya bransch skulle jag inte vara helt förvånad om man råkat gå på den snävare klassningen för att de elmätare man stött på sitter inomhus.
 
Men ja, täckning kan vara klurigt, jag har följande enheter som ansluts till en port:
Homewizard P1
Ngenic Track
CTEK Nanogrid Air.

Ingen av dem har externa antenner eller ser ut att vara lämpliga för montering utomhus.

Har även en Ikea sparsnäs men den har extern antenn som man kan tråckla ut.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga att det beror på om man designat för inomhusbruk eller utomhus, två vanliga temperaturklassningar på exempelvis IC-kretsar är Kommersiell 0-70grader, och industriell -30 - +85.
Designar man för utomhusbruk väljer man Industriell, så det beror på om designern av elektroniken tänkt till ordentligt.
Och i denna relativt nya bransch skulle jag inte vara helt förvånad om man råkat gå på den snävare klassningen för att de elmätare man stött på sitter inomhus.
Jo men det ska inte vara några problem med de kända lösningar som finns för olika mätare.
 
P paralun skrev:
Jo men det ska inte vara några problem med de kända lösningar som finns för olika mätare.
Jasså?
Det hade jag inte vågat påstå utan att ha kollat upp det.
Homewizard P1 har jag inte hittat några temperaturdata på.
Ctek NGA -30 till +50
Tibber Pulse P1 -20 - +50
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jasså?
Det hade jag inte vågat påstå utan att ha kollat upp det.
Homewizard P1 har jag inte hittat några temperaturdata på.
Ctek NGA -30 till +50
Tibber Pulse P1 -20 - +50
Jo men elektroniken värmer sig själv och det här är ju inga komplicerade byggen.
Men TS måste kolla vilken elmätare han fått installerad.
 
P paralun skrev:
Jo men elektroniken värmer sig själv och det här är ju inga komplicerade byggen.
Men TS måste kolla vilken elmätare han fått installerad.
Jag hade inte räknat med att den effekten kan värma från -30 till +0.

Men ja, vi får först börja med vilken elmätare det är, och sedan spåna lösning.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Har du ström för att mata läsaren i elskåpet? Inte säkert P1 porten kan driva enheten.
Hade nog försökt lägga en RJ12 kabel in till centralen och sätta läsaren där om det går.
Har plåtskåp på fasaden och min wifi signal blockades effektivt i skåpet. Efter att ha flyttat in läsaren (currently one) funkade det bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
optimizer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.