Hej, sitter i vår stuga några mil utanför stan och medan jag rengör grillgrejorna i köket så hör jag ett mysko kort "buzz"-ljud, därefter släcks köket. En kort stund därefter går ytterligare en fas. Vi har kvar en fas.

Det blir en tidig morgon imorrn, felsökning.

Kan någon vänlig själ berätta var jag ska börja, och fortsätta? All input är välkommet, detta är en helt obekant situation för mig.
 
Huvudsäkringar.
Inkommande faser från nätet.
Kolla på din elmätare om du har faser in.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kolla efter varmgång i centralen. Kolla sådant som går på fler än en fas, typ spis eller pump.
 
Ok det börjar se lovande ut. Kopplade ur en misstänkt superfin kaffekokare Moccamaster, gick sen ut och kollade huvudsäkringarna i elskåpet på fasaden. Åtminstone en hade bevisligen gått, ytterligare en såg skum ut och bytte den med ett blixtrande (iofs inte så konstigt med en rätt stark tvåfaspump i borrhålet). Får se i morrn vilka faser vi har med oss.

Krisen avvärjd för nu, stor tack för alla tips!

Jag som trodde att Moccamaster var bombsäkra...
 
En intressant sak är att kaffebryggaren anslöts via en 16A 3-polig automatsäkring. Ändå brann diazedsäkringen (huvudsäkring) innan denna automatsäkring, möjligen på två inkommande faser som sagt. Känns skumt detta.
 
Du körde inte flera "krävande" apparater samtidigt?

Eller så är det kanske nån maskin som fått nått fel (tex moccamastern?)
Minns när vi köpte ny spis för nått år sen. Den brände av säkringar och sista gången så hörde man ett buzzz ljud så brann 2 huvudsäkringar.
Efter ny spis på garanti så fungerade allt vanligt igen. Fick aldrig höra vad som var fel fick ny spis direkt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är inget fel på Mocca mastern av att huvudsäkringen går. Du har helt enkelt överskridit det maximala effektuttaget huvudsäkringen begränsar enligt ditt elabonnemang.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är inget fel på Mocca mastern av att huvudsäkringen går. Du har helt enkelt överskridit det maximala effektuttaget huvudsäkringen begränsar enligt ditt elabonnemang.
Hur vet du det? 🤔
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok det börjar se lovande ut. Kopplade ur en misstänkt superfin kaffekokare Moccamaster, gick sen ut och kollade huvudsäkringarna i elskåpet på fasaden. Åtminstone en hade bevisligen gått, ytterligare en såg skum ut och bytte den med ett blixtrande (iofs inte så konstigt med en rätt stark tvåfaspump i borrhålet). Får se i morrn vilka faser vi har med oss.

Krisen avvärjd för nu, stor tack för alla tips!

Jag som trodde att Moccamaster var bombsäkra...
Och jag tror inte att du har en tvåfaspump utan en enfas 😉
 
Tommty
G GoGetLost skrev:
Hur vet du det? 🤔
för att en automatsäkring löser snabbare är en proppsäkring.

Hade det varit kortslutning på Moccamastern hade automatsäkringen gått först.
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Vid överlast löser en automat snabbare än en smältsäkring men vid en kostslutning är en smältsäkring snabbare än en automat. Därför är det inte ovanligt att en 10A automat OCH en huvudsäkring löser vid en kortslutning
 
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Vet inte varför jag skrev "tvåfas" på pumpen, det är en 400V trefaspump...

Kaffekokaren var inte ens igång när det smällde så det kan inte handla om överbelastning, inga effektslukande grejer var igång. Under de decennier vi har haft stugan har vi för övrigt aldrig smällt några huvudsäkringar, knappt några andra heller.

Inte helt säker på att det kaffekokarens fel heller, bara det att det mycket korta buzz-ljudet kom därifrån och att problemet löstes genom att koppla ur den.

Jag ska öppna upp uttag och spisanslutningar, kaffekokaren osv för att försöka se var det skett överslag. Måste ju ha gett tydliga spår tycker jag.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En kort stund därefter går ytterligare en fas.
Hur lång stund.
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har kvar en fas.
Kan vi lita på att du vet skillnaden på fas och grupp? Med två faser borta har du alltså inte mycket kvar i huset som får ström.
H Harald Blåtumme skrev:
Kopplade ur en misstänkt superfin kaffekokare Moccamaster
Varför misstänkte du den?
H Harald Blåtumme skrev:
ytterligare en såg skum ut och bytte den med ett blixtrande
Blixtrade det när du skruvade ur den gamla eller när du satte in den nya? Dvs var den gamla trasig?

Vet du om pumpen var igång när allt detta hände, eller har ni spolat vatten efteråt som gör att pumpen nu går?

Fungerar pumpen nu med en fas fortfarande borta?
H Harald Blåtumme skrev:
Inte helt säker på att det kaffekokarens fel heller, bara det att det mycket korta buzz-ljudet kom därifrån och att problemet löstes genom att koppla ur den.
Det vet du inte. Du kan ha en kortslutning mellan två faser. Då går det ju bra att skruva i en mätarsäkring, men inte två.

Kaffekokarens var inte ens igång säger du, inte ens på standby? Jag funderar på varifrån buzz-ljudet kommer ifrån. Det behöver inte vara felstället utan någon apparat som flämtar pga låg spänning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur lång stund.

Kan vi lita på att du vet skillnaden på fas och grupp? Med två faser borta har du alltså inte mycket kvar i huset som får ström.

Varför misstänkte du den?

Blixtrade det när du skruvade ur den gamla eller när du satte in den nya? Dvs var den gamla trasig?

Vet du om pumpen var igång när allt detta hände, eller har ni spolat vatten efteråt som gör att pumpen nu går?

Fungerar pumpen nu med en fas fortfarande borta?

Det vet du inte. Du kan ha en kortslutning mellan två faser. Då går det ju bra att skruva i en mätarsäkring, men inte två.

Kaffekokarens var inte ens igång säger du, inte ens på standby? Jag funderar på varifrån buzz-ljudet kommer ifrån. Det behöver inte vara felstället utan någon apparat som flämtar pga låg spänning.
Omedelbart efter detta "buzz-ljud"/smäll så försvann en av de tre grupperna som matar köket inkl uttaget för kaffebryggaren, dessa är kopplade via en trepolig automatsäkring. Oklart om huvudsäkringen för denna fas small i detta läge, den trepoliga automatsäkringen eller både-ock. Ca tre minuter senare försvann andra fasen, märktes genom att i stort sett hela huset släcktes ner, kyl och frys tystnade, värmepumpen slocknade. Knäpptyst i huset. Routern och litet lampor här och där var fortsatt strömsatta.

Det var litet dåligt med ljus i går natt ute vid mätarskåpet men konstateras att två huvudsäkringar gått, mycket tydligt. När den ena av dessa två säkringar ersattes så blixtrade det till ovanligt mycket (kanske syntes extra tydligt pga mörker), trodde först att denna säkring smällde igen men den höll. Det var väl bara att det blev en strömspik från någon startande kompressor eller något. Alla faser fungerade därefter, alla grupper efter att ha återställt den trepoliga automatsäkringen. Inga andra gruppsäkringar (diazed i övrigt) hade gått. Det är bara köket som har automatsäkring pga nydragen kabel till spisen.

Varför jag misstänkte kaffebryggaren är att jag tyckte mig se en blixt mellan bryggare och diskbänk, kan vara inbillning.

Det känns ganska mystiskt det hela. Kaffekokaren var helt avstängd, den har en "auto shut off" efter en halvtimma och knappen återställs elektromekaniskt. Jag undersökte kaffebryggaren litet snabbt idag men inget uppenbart har brunnit. Höljet som jag trodde var gjort i aluminium visade sig vara icke elektriskt ledande så hur det skulle kunna ha blixtrat där förstår jag inte. Givetvis kan det ha kommit in fukt eller något kryp och kortslutit mellan kontakterna, där fanns rester av en spindel men inga brännmärken på kontakter eller ledningar. Inga uppenbara kortslutningar som kvarstår.

Nu ska jag dra fram spisen och undersöka Perilex-uttaget, därefter kolla upp uttaget som kaffekokaren var ansluten till.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Omedelbart efter detta "buzz-ljud"/smäll så försvann en av de tre grupperna som matar köket inkl uttaget för kaffebryggaren, dessa är kopplade via en trepolig automatsäkring. Oklart om huvudsäkringen för denna fas small i detta läge, den trepoliga automatsäkringen eller både-ock. Ca tre minuter senare försvann andra fasen, märktes genom att i stort sett hela huset släcktes ner, kyl och frys tystnade, värmepumpen slocknade. Knäpptyst i huset. Routern och litet lampor här och där var fortsatt strömsatta.

Det var litet dåligt med ljus i går natt ute vid mätarskåpet men konstateras att två huvudsäkringar gått, mycket tydligt. När den ena av dessa två säkringar ersattes så blixtrade det till ovanligt mycket (kanske syntes extra tydligt pga mörker), trodde först att denna säkring smällde igen men den höll. Det var väl bara att det blev en strömspik från någon startande kompressor eller något. Alla faser fungerade därefter, alla grupper efter att ha återställt den trepoliga automatsäkringen. Inga andra gruppsäkringar (diazed i övrigt) hade gått. Det är bara köket som har automatsäkring pga nydragen kabel till spisen.

Varför jag misstänkte kaffebryggaren är att jag tyckte mig se en blixt mellan bryggare och diskbänk, kan vara inbillning.

Det känns ganska mystiskt det hela. Kaffekokaren var helt avstängd, den har en "auto shut off" efter en halvtimma och knappen återställs elektromekaniskt. Jag undersökte kaffebryggaren litet snabbt idag men inget uppenbart har brunnit. Höljet som jag trodde var gjort i aluminium visade sig vara icke elektriskt ledande så hur det skulle kunna ha blixtrat där förstår jag inte. Givetvis kan det ha kommit in fukt eller något kryp och kortslutit mellan kontakterna, där fanns rester av en spindel men inga brännmärken på kontakter eller ledningar. Inga uppenbara kortslutningar som kvarstår.

Nu ska jag dra fram spisen och undersöka Perilex-uttaget, därefter kolla upp uttaget som kaffekokaren var ansluten till.
En sak du oavsett kan bättra är att en annan gång du byter huvudsäkringar se till att bryta någon huvudbrytare först. Så slipper du ev problem senare med varmgång, förstörda ledare, passdelar osv i delen du helst inte ska skruva i själv som oftast inte så enkelt kan göras spänningslös.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.