tommib
Orka räkna med H-P.... Det enda som är intressant att komma ihåg för en grov uppskattning är att faktorerna är 8 gånger längden och radien upphöjt till fyra, så den kommer avgöra (men l spelar roll för stora l).

Grovt skulle jag säga att du bör ha antingen 32 mm eller 40 mm PEM för tryckledningen. Sugledningen kan du rimligen ta samma så slipper du köpa flera rullar även om den teoretiskt borde vara grövre.

Är du i de dimensionerna så kan du också använda klokopplingar (GEKA-kopplingar eller Atlaskopplingar kallas de också), de är lättare att få tag på i vanliga butiker och finns med anslutning upp till 1 1/2".

Kan inte uttala mig om pumpens självsugningsförmåga.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om du hade traktor kanske det skulle funka med en pump som man sätter på kraftuttaget?
Typ [länk]

Så slipper du en felkälla i framtiden(pumpmotorn)
Börja med inlägg #16 så..
 
D Dilato skrev:
Börja med inlägg #16 så..
Va f*n, jag tyckte jag kollade igenom tråden efter det svaret…
 
  • Haha
annha och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Va f*n, jag tyckte jag kollade igenom tråden efter det svaret…
Du klarade ju att få med en länk iaf.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, men den var nästan dubbelt så dyr där som på det TS länkade själv... :D
 
  • Haha
annha
  • Laddar…
Jag skulle vilja elverk och eldriven pump,
Slangen kommer att bromsa flödet såpass att det knappt lönar sig med en stor pump.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Om du hade traktor kanske det skulle funka med en pump som man sätter på kraftuttaget?
Typ [länk]

Så slipper du en felkälla i framtiden(pumpmotorn)
denna är lamellpump så dessa är självsugande och behöver inte ha vatten i pumphuset mer än för smörjningen om det tar lång tid att pumpa innan vattnet når pumpen.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Jag skulle vilja elverk och eldriven pump,
Slangen kommer att bromsa flödet såpass att det knappt lönar sig med en stor pump.
Ja, det kan ju vara skönt att inte behöva ha traktorn på hela tiden också... Har du nåt tips på vilken elverk och pump?
 
Någon lagom billig trädgårdspump, brukar finnas ofta i samma butik armerad sugslang typ 7m med sil och bottenventil.
Elverket kan gärna få vara lite dyrare, så kan det andvändas till annat och,
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.