Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser det som två vitt skilda saker 🤔
Fast kryckan är ju världens bästa "hill assist" så den man man ju sakna om man vill krypa iväg, För att bara stå still är det ingen fördel med kryckan tycker jag i alla fall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det finns bra och sämre tätning av mekaniska lösningar. Man slipper elektriska förbindningar med flera extra kontaktdon vilka utan undantag är av undermålig kvalité i bilar. Inte ens kablage är felfria. Att stoppa in mer och mer onödig elektronik säkrar att "moderna" bilar får en mycket kortare livslängd än vad som var möjligt förr med ett bra underhåll. När MCUerna som sitter i alla styrboxar tas ur produktion efter ofta max 10 år efter introduktionen och alla lager är slut så klarar man sig ett tag till med delar från skrotar men därefter är det stopp.
Klart det går att göra "bättre och sämre" lösningar av allt, men elmotorn kommer alltid att ha möjlighet till längre slaglängd än en mekanisk lösning, och att vattensäkra en elkabel är alltid lättare än en vajer.

Att elektronik blir svår att laga är ju såklart sant, men jag är övertygad om att entusiastbilar kommer att få nya lösningar för att hålla dem rullande. Vanliga skitbilar från 2024 kommer inte att rulla om 50 år, men jag kan inte påstå att jag bryr mig speciellt mycket...
 
Rickard. Rickard. skrev:
Fast kryckan är ju världens bästa "hill assist" så den man man ju sakna om man vill krypa iväg. För att stå still är det ingen fördel med kryckan.
Okej, ingen funktion jag har nyttjat, men då bor jag så att det sällan är halt.
 
Rickard.
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, ingen funktion jag har nyttjat, men då bor jag så att det sällan är halt.
Nä ni har väl varken halt eller backar 😉
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nä ni har väl varken halt eller backar 😉
Låter bra summerat, har mest blåst, blött och mörker på vintern.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vintern är väl inte så toppen i Skåne men den är kort och följt av en fin vår har jag hört, vad nu det är för något...

Mycket av dom här nya moderniteterna ända sen typ ABS blev standard är inte direkt framtagna för vinterväglag och vissa är väl närmast en försämring. Körde en bil i vintras med döda vinkelnvarning som varnade konstant för plogvallen som ett harmlöst exempel 😉
Nu bor jag så långt söderpå du i princip kan komma, så vi får ju sällan snö som stannar längre tider. Vi har ju i princip en väldigt lång mörk höst som går rakt in i våren.

Så för egen del så funkar moderniteterna generellt sett bra, jag tyckte Passaten gjorde det helt okej, och ID4ans motsvarighet var ännu bättre.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
RoTe
Kan kontra med min sämsta vinterbil, en manuell småbil från 2010 med antispin som inte gick att stänga av, enda sättet var att rycka säkringen som satt bakom instrumentpanelen vilket krävde isärskruvning.
 
T TommyC skrev:
Hur länge funkar elektrisk pbroms bra innan den börjar krångla och kräva felsökning som jag gissar (har ingen aning) är väsentligt dyrare än en helt mekanisk pbroms? Hur många fler delar finns det som kommer att krångla och kräva underhåll och/eller utbyte? Hur mycket dyrare blir det hela över bilens livslängd jämfört med en gammaldags mekanisk pbroms?

Det är ingen hållbar utveckling att hitta krångliga lösningar på icke-problem. Dessutom inte ingenjörsmässigt bra och dåligt för miljön. Tjänstebilsåkare som bara kör nya bilar under tre år möjliggör en sådan utveckling.
Tja, har inte de flesta nya bilar elektrisk p-broms.
Vår Volvo har det, bara att acceptera om man vill ha ett visst märke eller modell. Den äldsta med det som vi har är en 2017, V90CC.
Och ännu flera funktioner, stannar du i uppförsbacke och släpper fotbromsen så håller bromssystemet bilen stilla i några sekunder, enklare för de flesta även med manuell låda.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
T TommyC skrev:
Hur länge funkar elektrisk pbroms bra innan den börjar krångla och kräva felsökning som jag gissar (har ingen aning) är väsentligt dyrare än en helt mekanisk pbroms? Hur många fler delar finns det som kommer att krångla och kräva underhåll och/eller utbyte? Hur mycket dyrare blir det hela över bilens livslängd jämfört med en gammaldags mekanisk pbroms?
Elektrisk parkeringsbroms är 12V, alltså plus och minus till en elmotor i bromsoket, totalt jävla basic. Du föredrar alltså mekaniska komponenter i stål som kommer rosta osv? Min förra V70 med automat motionerade även funktionen automatiskt då jag aldrig använde den.
 
Har lite funderingar om dotterns mopeddäck. Eftersom vi diskuterar alla sorters motorfordon här så kan vi säkert tala lite moped också.

Jag behöver köpa nya däck till dotterns moped.
Jag såg att det finns både radial och diagonaldäck att välja på. Har det någon större skillnad vilken sort man använder på en moped?

Jag har sett på bla https://www.michelin.se/motorbike/tyres/michelin-anakee-road

Någon som vet ett bra ställe på nätet att köpa mopeddäck?
 
RoTe RoTe skrev:
Elektrisk parkeringsbroms är 12V, alltså plus och minus till en elmotor i bromsoket, totalt jävla basic. Du föredrar alltså mekaniska komponenter i stål som kommer rosta osv? Min förra V70 med automat motionerade även funktionen automatiskt då jag aldrig använde den.
Handbromswire utan skydd för wireändarna där de kommer ut ur wirehöljet håller typiskt 15-20 år och kostar 200-300 kr. Hur mycket kostar ett bromsok med elmotor?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe
T TommyC skrev:
Handbromswire utan skydd för wireändarna där de kommer ut ur wirehöljet håller typiskt 15-20 år och kostar 200-300 kr. Hur mycket kostar ett bromsok med elmotor?
Ingen aning eftersom elmotorn är separat från bromsoket. Dock brukar amatörer ta bort elmotorn för att skruva tillbaka oket och när oket rostar går det sedan inte att täta igen vilket förstör båda delar. Proffs använder dator eller annan spänningskälla.
 
galento
N Niq skrev:
Har lite funderingar om dotterns mopeddäck. Eftersom vi diskuterar alla sorters motorfordon här så kan vi säkert tala lite moped också.

Jag behöver köpa nya däck till dotterns moped.
Jag såg att det finns både radial och diagonaldäck att välja på. Har det någon större skillnad vilken sort man använder på en moped?

Jag har sett på bla [länk]

Någon som vet ett bra ställe på nätet att köpa mopeddäck?
Mopeddäck är jag osäker på men köpt mcdäck på dexon.se de senaste åren.
 
N Niq skrev:
Har lite funderingar om dotterns mopeddäck. Eftersom vi diskuterar alla sorters motorfordon här så kan vi säkert tala lite moped också.

Jag behöver köpa nya däck till dotterns moped.
Jag såg att det finns både radial och diagonaldäck att välja på. Har det någon större skillnad vilken sort man använder på en moped?

Jag har sett på bla [länk]

Någon som vet ett bra ställe på nätet att köpa mopeddäck?
Sökmotorn ger många träffar. Här är en ur högen https://www.dack-online.com/dack/mo...0_1720267556_378783b603279b6760c18164fecb6878

De verkar kosta ungefär som däck till MC. Michelin eller Metzler gäller för MC om man inte har koll. Moped har jag ingen koll på.
 
T TommyC skrev:
Handbromswire utan skydd för wireändarna där de kommer ut ur wirehöljet håller typiskt 15-20 år och kostar 200-300 kr. Hur mycket kostar ett bromsok med elmotor?
Tja, om merparten av nya bilar kommer att ha eldriven handbroms, så blir det så. Och framför allt bekvämt då den hanteras automatiskt om man ställer in att det ska vara så och är valbart i våra bilar.😉
Man funderar inte längre på handbromsen, den bara fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.