Kommer att bygga ett 2-plans hus om tot 190m2 med golvvärme + ett fullt uppvärmt garage 40 m2 också med golvvärme. 230m2 totalt alltså.

Vi funderar på att installera en bergvärmepump (Bosch EHP 9 LW/M) + då ett värmeväxlar system (Temovex 400) för friskluften från Alig.

Installationen för bergvärmen kommer tot att kosta ca 130' kpl enl offert.
Sedan tillkommer luftvärmeväxlar systemet som jag inte har koll på vad det kostar, uppskattar dock kostnaden till ca 50-70'

Jag har lite svårt att bedömma återbetalningstiden mm.
Är det dumt att investera så pass mycket pengar i värme/vent systemet?
Vad tror ni om luft/vatten värmepump? Är det nåt som jag hellre borde titta på?
Min byggmästare som kommer att uppföra huset tycker att jag är korkad och rekomenderar en Nibe std FLVP.

Hur mycket energi går det åt att värma upp ett modernt hus i dagsläget?

Önskar få lite input från andra som har intallerat liknande system!
 
Snailman
Jag har tänkt bygga ett hus med garage på tillsammans ca 225kvm i ett plan, har oxå tänkt ha en temovex och bergvärme- eller jordvärmepump, men har tänkt göra det mesta av arbetet själv, så kalkylen blir ju lite annorlunda.

jag kan väl annars säga att man läser tex om folk som köper kök för flera hundratusen, de gör ju inga kalkyler på återbetalningstid direkt...

blir det bergvärme så lär det bli någon sorts frikyla oxå.

Jag tänker mest i termer av komfort (inga ventiler i väggar/fönster där det kommer in kall luft/oväsen/pollen)
 
Vi är också ute efter att slippa kalluftintagen i väggarna!
Helt klart är ju att bästa komforten är att ha sjö/mark/bergvärme + återvinning på luften.

Antag att ett modernt hus på 220m2 behöver ca 11000 kWh, rätta mig om jag har fel, jag bara gissar att ett hus drar ca 50kWh/m2.
Bergvärme instalationen kommer att kosta ca 130'
En luft/vatten vp installation kostar ca 90'
Skillnaden är då ca 40'
Bergvärmen har ca 10% högre verkningsgrad än luft/vatten sägs det.
Tror att om vintrarna är lika milda som denna så går det på ett ut!

Om jag istället installerar luft/vatten så ökar min el kostnad med ca 1' per år med dagens elpriser.
40 års payoff alltså!
Dubblas elpriset så är det 20 års payoff tid, och då har vp redan havererat sedan 5-10 år tillbaka.

Jag börjar nog luta mer mot en luft/vatten vp, nackdelen är väl att man inte kan få någon frikyla som med bergvärme pumpen.
Men hur många dagar under året är det 30*, och är man hemma i huset eller ute i sommarstugan under dessa dagar?
 
Snailman
Jag har en luft/luft i nuvarande hus, och det jag inte gillar (med utedelen ) är ju fläkten, den är ju skyddad av ett galler, men det hindrar ju inte barn från att sticka in pinnar tex, tänkter mest om man är bortrest längre perioder vintertid...
 
hus i dag drar lika mycke som förr, eller mer !
ja vist är dom energisnålare, men idag har du ju ventilation & den nya luften via ventilations systemet ska värmas
= drar mycke energi.

att instalara frånluftsvärmepump, är idioti, det gör bara en som inte vet vad han ger sig in på.
Luft/vatten värmepump kan funka, beroende på var i lande du bor, men det blir inte så mycke billigare i investering, & blir dyrare i drift
att instelera jordvärme är billigare än bergvärme & lika lönsamt driftmässiget, så har du plats för detta så är det ett bra alternativ.

självklart ska du satta på ett riktigt system, du ska väll bo i huset längre än "återbetalnings tide" o då blir det ju tok bliigtd drift efter deta.
samt att du komet att tjäna in investerngen snabt, nu när vi har hög inflation! (du komer att skaratta åt hur biligt ditt värme system var, när du hör vad grannen betalar för en liknande anläggning om 10 år)
 
gbak skrev:
Helt klart är ju att bästa komforten är att ha sjö/mark/bergvärme + återvinning på luften.

Antag att ett modernt hus på 220m2 behöver ca 11000 kWh, rätta mig om jag har fel, jag bara gissar att ett hus drar ca 50kWh/m2.
Nja om du ska ha så låg förbrukning så är det inte många hus du kan välja mellan, Är nog snarare ca 120W/m2 o år för ett standard hus typ myresjö el liknande..

Villavarm som är bland dom mest väl isolerade husen på marknaden ligger på ca 65 W/m2 o år, Då är det 40 cm i väggar o 50-60 cm i tak som gäller vilket dom flesta tillverkare bara har hälften så mycket..

En kompis byggde nytt nu på 206 m2 i 2 plan o beräknad årsförbrukning va 27000 kWh men genom jordvärme så blir det bara 1/3-1/4 av det hoppas han, Dimensionerat pumpen för 100% täckning iaf...
 
Hej
Välj ett ftx system det är klar komfortskillnad på det och hål i väggen
Vad man ska ha för värme är ju en smaksak
vi fick inofferter på bergvärme mellan 150-180 tusen med någonslags frånlufthistoria utan återvinning och hål i väggen .
vi valdeFTX system från Alig 35000 kostade mat satsen sen gjorde jag jobbet själv .
Igaraget har vi en acktank förbered för L/V pump den dagen vi tröttnar på att elda med ved till tanken är en kakelugnspanna Och solfångare kopplad .
El förbrukning i Januari 500kwh
 
CarMan skrev:
att instalara frånluftsvärmepump, är idioti, det gör bara en som inte vet vad han ger sig in på.
Säg att ett hus på 200 m2 i mellansverige med enbart FLVP har en årsförbrukning på ca 13500 kWh (det är i de trakterna vi hamnar). Av det ca 5500 kWh hushållsel. D.v.s. 8000 kWh för uppvärmning och varmvatten.

För att motivera en merinvestering på 100000 måste man ner till 4000 kWh för uppvärmningen för att ö.h.t. nå break even (räntorna lika stora som elbesparingen). D.v.s. 9500 kWh i total förbrukning. Tror vi skulle haft mycket svårt att nå dit. Speciellt som vi tänkt komplettera med en kamin framöver.

Så för oss anser jag att en FLVP är ett aldeles utmärkt val. Det mest ekonomiska. Skulle elpriserna bli så drastiskt mycket dyrare någon gång i framtiden att detta förhållande inte gäller längre får man ju utvärdera nya lösningar då (och då är det kanske inte är bergvärme som är modeordet för dagen utan något helt annat). Med dagens elpriser och dagens räntor hade det inte varit någonting annat än idiotiskt att sätta in en bergvärmepump.
 
Ok om ett "normalhus" drar ca 120 kW/m2 år så blir det ju lite kortare återbetalningstid på en bergvärmepums investering.

Då skulle vårat hus dra ca: 230m2 x 120 = 27000 kWh /år
10% skillnad mellan bergvärme och luft/vattenvärme skulle då ge en besparing på ca 2700 kr/år.

Då är payoff tiden på bergvärme pumpen ca 11 år utan hänsyn då till ränte/låne kostnader.
Då går det möjligen att motivera en bergvärmepumps installation.
Stiger sedan elpriset med låt säga 30-50% vilket inte är otroligt så är det motiverat med bergvärme.
 
sandhall skrev:
Säg att ett hus på 200 m2 i mellansverige med enbart FLVP har en årsförbrukning på ca 13500 kWh (det är i de trakterna vi hamnar). Av det ca 5500 kWh hushållsel. D.v.s. 8000 kWh för uppvärmning och varmvatten.

För att motivera en merinvestering på 100000 måste man ner till 4000 kWh för uppvärmningen för att ö.h.t. nå break even (räntorna lika stora som elbesparingen). D.v.s. 9500 kWh i total förbrukning. Tror vi skulle haft mycket svårt att nå dit. Speciellt som vi tänkt komplettera med en kamin framöver.

Så för oss anser jag att en FLVP är ett aldeles utmärkt val. Det mest ekonomiska. Skulle elpriserna bli så drastiskt mycket dyrare någon gång i framtiden att detta förhållande inte gäller längre får man ju utvärdera nya lösningar då (och då är det kanske inte är bergvärme som är modeordet för dagen utan något helt annat). Med dagens elpriser och dagens räntor hade det inte varit någonting annat än idiotiskt att sätta in en bergvärmepump.
dina siffror stämer bra med dom jag känner som har hus på 130 m2 i mellan sverige. (du lurar bara dig själv om du tror att ett hus på 200 m2 får denna förbrukning & som jag sa så är det idioti att ha det i trådskaparens hu på 230 m2)
 
som vanligt blir jag förvånad över att ingen pratar om jordvrme ! det är ju det het klart bästa i många synvinklar
 
Vad kostar en jordvärme installation då?
Och vad är minimum m2 yta för att kunna lägga slingorna för mina 230m2 uppvärmd golvyta?

Jag har ju bara 6-8 m runt omkring huset!
 
slangen får inte ligga ärmare än 2m från huset, så du har ng inte lats, men jag tänkte rent allmänt alla är helt insnöade på bergvärme.
berg värme, sjövärme & jordvärme, andvänder samma värmepump. det är bara olika sätt att lägga slangen på.
(på ett överslag så kan vi säga att det går åt lika lång slang på alla alternativen. 200m borr hål motsvarar altså 400m mark slinga )
slangen ska inte heller ligga ärmare än 1m mellan slingorna, gärna 1,5m
 
helst ska slangen inte ligga på mark som skottas på vintern (skottar man går tjälen djpare,o man vill j ha så varmt som möjligt)
 
Vår granne kommer att lägga jordvärme,en stor nackdel med jordvärme är att man frår äkna med att man sänker växtzonen med 1 enhet där slangarna ligger.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.