D Drburr skrev:
Eller haft ett hönshus…
Har tre grannar och ena har skaffat tupp 😂🐓
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mikkeen och 9 till
  • Laddar…
Wow!
Du är grymt mycket härdigare och motståndskraftig än många av oss andra som trodde vi hade gått igenom motgångar...

Som många sagt redan så fanns det en hel del saker att vara efterklok på, men det vet du redan och behöver inte få svar på.

Det finns mycket av de kvarvarande bitarna som du kan få hjälp med här, men jag skulle också kontakta en jurist för att se om det finns något som kan avkrävas från säljarna, det är ju rätt uppenbart att de haft falska utsagor i prospektet etc. Förvisso har väl vissa delar "tappats" i och med att du åtgärdat felen redan, men det låter inte orimligt att det kan finnas något att få ut från dem.
(Och det känns som att det rent moraliskt skulle vara väldigt välförtjänt att låta dig få någon seger i det.)

Men du ska i så fall *inte* ligga ute med några pengar, utan låta juristen driva ärendet om de själva ser att det finns något att hämta där och låta dem ta provision* på vad du kan få ut.
(Provision på rättsfall i amerikansk stil är inte lagligt i Sverige, men man kan avtala en låg timkostnad mot en bonus om fallet vinns i en form av kostnadsdelning, vilket bör få det att bli ointressant för en jurist som inte anser att de kan vinna fallet)
Dessutom ska de stå för allt arbete kring den, det underlag du har skrivit här samt de papper du redan har bör vara tillräckligt för dem att jobba ifrån.
Med ditt track-record blir det annars en jurist som driver en kostsam process som slutar med att du får betala både dem och motparten...
Det ska *inte* vara ytterligare något du ska ödsla stora mängder energi på, utan mer en "går det så går det" sak. Annars är det bättre för dig att lägga energin på huset. <3
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Du är grym! Vi har haft 1/5 av dom problemen med vårt nya husköp, och vi är två men det höll på att knäcka oss.
Missa inte att ta det lugnt nån gång, det är mycket man vill göra (och ibland måste göra) men ingen tjänar på att du går in i väggen.
 
  • Gilla
bobob
  • Laddar…
E
Det är just därför jag är glad att vi byggde nytt. Man vet aldrig vad man får med begagnade hus, tyvärr!

Jobbigt läge, men du klarar det! Bara det du gjort hittills är 10 ggr mer än vad de flesta skulle orka med.
 
  • Gilla
En glad amatör och 1 till
  • Laddar…
Vad kul att se att du mitt i detta också lägger lite energi på att göra det fint. Livet blev inte som tänkt men du får tillfälle att visa dina barn att man kan känna glädje ändå.

Tycker din exman gott kunde hjälpt till lite mer med detta. Hans barn ska ju bo där. Men jag vet ju inte allt, det förstår jag.
 
  • Gilla
Mela_85
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för alla fina ord! 🩷 detta har verkligen peppat mig och ökat mitt självförtroende enormt och jag ska klara mig igenom detta.

Idag var första dagen på semestern så den har spenderats hittills enbart med barnen och sällskapsspel. Vädret är absolut inte på topp men det kliar lite inne i själen så nu blir det ett ryck att gå ut och fortsätta med entrétrappan i någon timme mellan uppehållen sedan blir det vin tror jag 😂💃
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 47 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Bra jobbat! Det måste varit nästan omöjligt.

Här hade en UV-lampa eller ett vattenfilter löst problemet till en låg kostnad.

Sådan där man kan ta i lugn och ro. Det brukar sällan vara någon verklig fara med el.


Hur f-n hade de lyckats med detta? Klåpare. Men är väl inte akut om man leder bort vattnet från taket med slang längre ut på tomten istället för till brunnen.

Här hade en sökning på Blocket efter en fräschare pelletspanna eller en elpanna varit ett alternativ.

Det här får du nog förklara?


VM i klantighet...

De fick alltså både guldmedaljen och silvermedaljen i klantighets-VM... 😂

Du hade kunnat fråga forumet och sluppit jouren...

Du verkar ändå lyckats få OK pris för jobbet. Folk verkar ju fått betala det för att byta några eluttag

Rutinerat gjort! Du tillhör nu eliten på Byggahus.

Täcker inte försäkringen skadedjur?!? Jag hade varit skogstokig.

Ta det lugn och tänk på att barnen struntar i hur det ser ut. Klarar sig inte fasaden ett år eller ett decennium?
Tänkte jag skulle besvara dina kloka svar.

Anledningen till att brunnen dömdes ut helt och jag borrade en ny var för dels att vattnet var i otroligt dåligt skick men likaså brunnen samt att den hade låg vattennivån med så därför togs beslutet att byta ut den direkt då jag även hade ekonomiskt utrymme för det. Den används idag till dräneringen som nu är påkopplad där och kan nu i sin tur användas som bevattningsbrunn.


Pelletsbrännare gick sönder redan första dagen och jag kallade ut en tekniker. Dels för jag ville ha en professionell som gjorde en ordentlig service så jag visste att vi skulle klara oss över vintern men även för att lära mig hur man hanterade den och lära mig hur allt fungerar. Där dömde han ut den ganska omgående men även själva pappan då den läckte som ett såll och var från 1986. Brännaren hade även någon sågat av brännarröret på och blev även för kort så för varje 10;e säck pellets viskade jag ned i askan 1 säck.
Fick i augusti även lapp från sotaren som informerade mig om att jag hade eldningsförbud och att detta inte hade informerats till mäklaren eller mig. Så tog omgående ut sotaren som även här kunde konstatera att murstocken hade börjat vittra sönder och behövde lagas. Så när den dog hela hösten tröttnade jag och ville ha ett enkelt alternativ eftersom jag även reser hem till Norrland några gånger per år och har ingen som kan åka förbi och fylla pellets men även mecka om den stannat.


Gällande elen har jag enbart bytt ut hittills de värsta farliga rummen. Kök källare. Sonen och jag har vant oss med att enbart ha 1 uttag som vi vågar använda (blir lite mörkt bara vinterhalvåret)
Dottern rum löste jag direkt vid tillträde så att vi kunde ha någon lampa på övervåningen.
Resterande el får jag ta på om på.

Gällande skadedjur och myrorna så täcker försäkringen om de inte lever i ruttet skadat virke. Eftersom Anticimex nu såg att dörren, syllen, balkar och vägg är rötskadat har de nu avsagt sig detta och jag måste lösa det själv. Det gör jag nu genom att avlägsna så snabbt och mycket jag bara kan själv allt dåligt virke. Då vi aldrig har lyckats hitta huvudboet och de små jävlarna bygger satelitbon överallt eftersom hela tomten kryllar av de så kommer de konstant komma tillbaka så länge det finns möjlighet för dom att bygga i skadat virke.

Så jag tror verkligen väggen klarar några år till då huset ändå är över 80 år men jag klarar verkligen inte av att leva med dessa insekter något mer 🤮
Tanken är även då att tilläggsisolera huset i samma veva för att förbättra klimatet och plånboken då jag idag enbart ha ytterpanel, innervägg och tretexskiva sedan färg eller tapet. Handblåsta tvåglasfönster så på vintern försvinner all värme och sommaren lever jag i en ugn. Härom veckan hade jag konstant 29 grader i kåken trots att jag satt upp rullgardiner överallt. Och idag när det blåser och varit svalt ute ca 16-18 grader 😂
Men tanken är inte att byta alla väggar fönster denna säsong. Utan bara baksidan där myrorna konstaterats bo och resterande ta 1/säsong och att då försöka klara av arbetet själv.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
Tanken är även då att tilläggsisolera huset i samma veva för att förbättra klimatet och plånboken då jag idag enbart ha ytterpanel, innervägg och tretexskiva sedan färg eller tapet. Handblåsta tvåglasfönster så på vintern försvinner all värme och sommaren lever jag i en ugn. Härom veckan hade jag konstant 29 grader i kåken trots att jag satt upp rullgardiner överallt. Och idag när det blåser och varit svalt ute ca 16-18 grader 😂
Du har gjort ett styvt jobb må jag säga!

Men måste kommentera detta med isolering och fönster.
Var rädd om dina munblåsta fönster. De är inte så mycket sämre än moderna fönster om du ser över tätningslisterna, framförallt ger de charm, liv och kultur till en gammal kåk!

Fundera även över om du inte ska lägga pengar på;

Värmepump, helst bergvärme men annars bara vanliga luft-luft.
Vid bergvärme så värmer du även vatten mer effektivt.

Isolera ev vindsbjälklag, inga ytskikt påverkas, billigt. (edit: ser du har snetak och inte nån vind, så glöm det)

Om kåken är vindtät och består av massivt trä, några tum tjocka plank, så är isoleringen inte jättedålig.
Räkna med att kanske max 20% går ut genom väggar, 10-20% genom fönster och dörrar, resten genom tak, ventilation, grund och annat. Och av värmen går även mycket till varmvatten. Så om du byter fönster och isolerar väggarna, och fördubblar isoleringen så kan man tro att man halverar elräkningen, men nejdå. Du har bara påverkat kanske 30% av din "värmeräkning" och isoleringsförmångan avtar kvadratiskt med tjockleken, så en dubbelt så tjock vägg är inte dubbelt så energisnål. Kontentan är att du kanske sparar 15-20% på denna dyra operation att byta fönster och isolera fasaden. Sätter du in bergvärme så sparar du 60-70% på hela värmekostnaden och även på varmvattnet. Så förutom att huset fortsätter vara vackert så får du en mycket bättre payback på detta!

Lycka till! :D
 
  • Gilla
  • Älska
Byggroda och 10 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Du har gjort ett styvt jobb må jag säga!

Men måste kommentera detta med isolering och fönster.
Var rädd om dina munblåsta fönster. De är inte så mycket sämre än moderna fönster om du ser över tätningslisterna, framförallt ger de charm, liv och kultur till en gammal kåk!

Fundera även över om du inte ska lägga pengar på;

Värmepump, helst bergvärme men annars bara vanliga luft-luft.
Vid bergvärme så värmer du även vatten mer effektivt.

Isolera ev vindsbjälklag, inga ytskikt påverkas, billigt. (edit: ser du har snetak och inte nån vind, så glöm det)

Om kåken är vindtät och består av massivt trä, några tum tjocka plank, så är isoleringen inte jättedålig.
Räkna med att kanske max 20% går ut genom väggar, 10-20% genom fönster och dörrar, resten genom tak, ventilation, grund och annat. Och av värmen går även mycket till varmvatten. Så om du byter fönster och isolerar väggarna, och fördubblar isoleringen så kan man tro att man halverar elräkningen, men nejdå. Du har bara påverkat kanske 30% av din "värmeräkning" och isoleringsförmångan avtar kvadratiskt med tjockleken, så en dubbelt så tjock vägg är inte dubbelt så energisnål. Kontentan är att du kanske sparar 15-20% på denna dyra operation att byta fönster och isolera fasaden. Sätter du in bergvärme så sparar du 60-70% på hela värmekostnaden och även på varmvattnet. Så förutom att huset fortsätter vara vackert så får du en mycket bättre payback på detta!

Lycka till! :D
Bergvärme är redan installerat i oktober 😊 valde att inte sätta in luft/luft eller luft/vatten då jag inte har plats att sätta upp en utomhusdel på någon smart vägg samt att ljudet som uppstod från den skulle påverka buller inne.

Tanken är att isolera om nockvinden när jag ändå byter taket då den lilla isolering som ligger där inte är mycket att hänga i granen 😂

Fönstren håller jag med om att de är vackra, men då flera karmar ruttnat och de sitter bara i stiftet på vissa rutor behöver de få ordentligt med kärlek. Sedan har jag noll ljudisolering idag så jag hör verkligen allt utanför kåken. Så tanken är att försöka laga de fönstren som går annars byta ut mot nya i äldre stil.
Tilläggsisolera är inte bara pga värme/kyla utan även här för att minska ljudnivån. Men dessa saker är det ingen panik med utan kommer göras under flera år. Är baksidan som jag fokuserar nu på för att kunna utrota myrorna 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Att fönsterglasen hänger i stiften är inget problem så länge fönstren inte är ruttna. Naturligtvis är ljudnivån hög om glasen är loss. Det behöver målas och kittas och så nya tätningar. Utom där det är ruttet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jädrar asså vilken styrka. Fel kön men kan inte låta bli. Du har ju fan st*ke, minst några meter lång!!

Här är en annan och känner sig slutkörd och vilsen över 6 kubik jord som ska fördelas ut på tomten med spade kratta och skottkärra. I din sits hade jag varit nedgrävd för längesen

Tycker ochså det är bra att du lägger tid på att snygga till och inte bara massa praktiskt. Att ha ett eller några rum i ordning kan ge en vila inför kommande prövningar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Thel skrev:
🐜
I feel you, sister. Mina ”husbestyr” känns helt klart hanterbara i jämförelse. Tack 🙏
Nu känns det bättre. För mig. 😘
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
När du är klar med allting, så kommer du inte vilja lämna huset! Det finns ingen som känner ditt hus så som du gör!
Det är en tuff resa. Men det värsta har varit.
Nu är du förberedd på att du inte är förberedd!

Blir det för jobbigt har jag ett perfekt mantra
*Det är kul med hus, det är kul med hus, DET ÄR KUL MED HUS* Upprepas till lusten kommer tillbaka
 
  • Gilla
Ellso och 2 till
  • Laddar…
Kan jag få lite kloka råd och tips av alla här inne. Har nu bott i huset under alla 4 säsonger och kan konstatera följande.

Vinterhalvåret gick att uthärda. Var mest golven som var kalla och jag löste detta genom att lägga ut mattor överallt. Barnen tyckte leken hela havet stormar funkade utmärkt då😂
Jag tog ut en riktigt överflådig värmekamera för att se vart alla köldbryggor fanns och som väntat alla hörn, och vinklar vid golv/tak samt fönster, Någon enstaka fläck mitt på väggarna. Eftersom jag bara har åker runt hela tomten blåser det konstant och värst var det stormiga dagar då drog det i hela huset. Men hur eller hur så överlevde vi.

Sommaren är hemsk. 29grader soliga dagar på övervåningen och sömnen katastrof. Har det varit soligt och varmt i några dagar för att sedan skifta till sämre så är huset ändå varmt i någon/några dagar extra. Främst övervåningen.
Jag har rullgardiner nere nästan 24/7 men går man nära dessa så känner jag värmen bara osa från dom.

Som väntat när jag rev lite ytterpanel samt skafferiväggen i köket har jag tretex skiva, innervägg stående plank och ytterpanel utan luftspallt så min första tanke var att tilläggsisolera fasaden och byta ut de gamla handblåsta ruttna fönstren (tar emot då jag älskar stilen men vissa fönster är extremt rötskadade)
Tanken är även att byta ut den gamla isoleringen i nockvinden vid takbytet.

Men nu börjar jag vela. Dels för att gamla hus inte får bli hur täta och klimatsmarta som helst men även fall dessa åtgärder kommer hjälpa tillräckligt. Både ur kyla och värme.
Funderar på att köpa en trådlös termometer för att se hur värmen ser ut på vinden för att få lite statistik.

första vintern i huset och med bergvärme installerat låg energiförbrukningen mellan november till mars mellan 912-1472 kwh/månaden

Vad rekommenderar ni?
*Vill få det mindre dragit på vintern
*vill få ned värmen på sommaren
*en önskan hade varit att få lite mer ljudisolerat huset då jag verkligen hör allt igenom väggarna idag.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Thel skrev:
Kan jag få lite kloka råd och tips av alla här inne. Har nu bott i huset under alla 4 säsonger och kan konstatera följande.

Vinterhalvåret gick att uthärda. Var mest golven som var kalla och jag löste detta genom att lägga ut mattor överallt. Barnen tyckte leken hela havet stormar funkade utmärkt då😂
Jag tog ut en riktigt överflådig värmekamera för att se vart alla köldbryggor fanns och som väntat alla hörn, och vinklar vid golv/tak samt fönster, Någon enstaka fläck mitt på väggarna. Eftersom jag bara har åker runt hela tomten blåser det konstant och värst var det stormiga dagar då drog det i hela huset. Men hur eller hur så överlevde vi.

Sommaren är hemsk. 29grader soliga dagar på övervåningen och sömnen katastrof. Har det varit soligt och varmt i några dagar för att sedan skifta till sämre så är huset ändå varmt i någon/några dagar extra. Främst övervåningen.
Jag har rullgardiner nere nästan 24/7 men går man nära dessa så känner jag värmen bara osa från dom.

Som väntat när jag rev lite ytterpanel samt skafferiväggen i köket har jag tretex skiva, innervägg stående plank och ytterpanel utan luftspallt så min första tanke var att tilläggsisolera fasaden och byta ut de gamla handblåsta ruttna fönstren (tar emot då jag älskar stilen men vissa fönster är extremt rötskadade)
Tanken är även att byta ut den gamla isoleringen i nockvinden vid takbytet.

Men nu börjar jag vela. Dels för att gamla hus inte får bli hur täta och klimatsmarta som helst men även fall dessa åtgärder kommer hjälpa tillräckligt. Både ur kyla och värme.
Funderar på att köpa en trådlös termometer för att se hur värmen ser ut på vinden för att få lite statistik.

första vintern i huset och med bergvärme installerat låg energiförbrukningen mellan november till mars mellan 912-1472 kwh/månaden

Vad rekommenderar ni?
*Vill få det mindre dragit på vintern
*vill få ned värmen på sommaren
*en önskan hade varit att få lite mer ljudisolerat huset då jag verkligen hör allt igenom väggarna idag.
Tilläggsisolera och använd en riktig vindduk så det blir lufttätt. Gips på väggarna inomhus, det tar bort mycket ljud. Istället för gardiner inomhus kanske markiser är bra?

Vi har också problem med värme på sommaren, men vi har väldigt lätt att fixa korsdrag igenom huset. Då blir det mindre jobbigt.

Förövrigt bra jobbat! Vet vilket slit det är med byggnationer...
 
  • Gilla
MrWIB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.