MathiasS MathiasS skrev:
Att cirkelsågen är mer universal än de flesta andra sågarna, det håller jag med om. Men det betyder ju också att den är halvbra på allt.
Kanske för att du bara använt halvbra cirkelsågar? Med en bra cirkelsåg sågar du saker på plats med samma eller bättre precision. Vilket är ruskigt smidigt, inte minst för långa reglar.

Vitmålad hörnstolpe av trä med kapad övre del, monterad på plats. Inlägg om hur stolpen skars med en cirkelsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det glipar lite då stolpen monterats lite snett.

Närbild på en cirkelsåg monterad på en kapskena med en graderad skala som visar vinklar från 0 till 15 grader och en gul WORK-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär en halv grad visar det sig när jag lägger kapskenan emot för att ställa in vinkeln.

En hand justerar en cirkelsåg som vilar på en styrskena och ett målat trästycke utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägger ut blivande räcket över kanten och kapar med inställd vinkel.

Två Hitachi-borrmaskiner placerade på ett vitt räcke med en trädgård och ett förråd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterat och klart. Slutet gott, allting gott, ingen kapger inblandad.

Hörnstolpen 13x13 cm är föresten också också kapad i plan med övriga stolpar på plats med cirkelsågen. (Har sett eller läst om någon som faktiskt tvingade fast sin kapger vertikalt för att kapa en stolpe på plats men det är inget jag övervägde.)
Och dessförinnan klövs 5,4 metersreglarna stolparna är ihoplimmade av med cirkelsågen just för att det var mycket smidigare än att balansera dem på min lilla blå GTS 10 bordscirkelsåg 😊
 
  • Monterad vitmålad stolpe av trä med ett fyrkantigt hål i mitten. Stolpen är del av ett räcke och står i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Kanske för att du bara använt halvbra cirkelsågar? Med en bra cirkelsåg sågar du saker på plats med samma eller bättre precision. Vilket är ruskigt smidigt, inte minst för långa reglar.

[bild]
Det glipar lite då stolpen monterats lite snett.

[bild]Ungefär en halv grad visar det sig när jag lägger kapskenan emot för att ställa in vinkeln.

[bild]
Lägger ut blivande räcket över kanten och kapar med inställd vinkel.

[bild]
Monterat och klart. Slutet gott, allting gott, ingen kapger inblandad.

Hörnstolpen 13x13 cm är föresten också också kapad i plan med övriga stolpar på plats med cirkelsågen. (Har sett eller läst om någon som faktiskt tvingade fast sin kapger vertikalt för att kapa en stolpe på plats men det är inget jag övervägde.)
Och dessförinnan klövs 5,4 metersreglarna stolparna är ihoplimmade av med cirkelsågen just för att det var mycket smidigare än att balansera dem på min lilla blå GTS 10 bordscirkelsåg 😊
Vände visst på det; första bilden är efter, sista före 🙈
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Kanske för att du bara använt halvbra cirkelsågar? Med en bra cirkelsåg sågar du saker på plats med samma eller bättre precision. Vilket är ruskigt smidigt, inte minst för långa reglar.

[bild]
Det glipar lite då stolpen monterats lite snett.

[bild]Ungefär en halv grad visar det sig när jag lägger kapskenan emot för att ställa in vinkeln.

[bild]
Lägger ut blivande räcket över kanten och kapar med inställd vinkel.

[bild]
Monterat och klart. Slutet gott, allting gott, ingen kapger inblandad.

Hörnstolpen 13x13 cm är föresten också också kapad i plan med övriga stolpar på plats med cirkelsågen. (Har sett eller läst om någon som faktiskt tvingade fast sin kapger vertikalt för att kapa en stolpe på plats men det är inget jag övervägde.)
Och dessförinnan klövs 5,4 metersreglarna stolparna är ihoplimmade av med cirkelsågen just för att det var mycket smidigare än att balansera dem på min lilla blå GTS 10 bordscirkelsåg 😊
Den där sågen känns som cirkelsåg/handklinga deluxe+++, drömmen för oss Boschanvändare. 😍

Jag tolkade diskussionen som den handlade om naken, handhållen cirkelsåg.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tolkade diskussionen som den handlade om naken, handhållen cirkelsåg.
Va, använder folk sånna fortfarande utan en kapskena? 😉

Edit: Det är drömmen, tro mig. Kapgersåg blir redundant förutom i några fall, tex många(!) exakt lika långa kap.
 
  • Älska
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Den där sågen känns som cirkelsåg/handklinga deluxe+++, drömmen för oss Boschanvändare. 😍

Jag tolkade diskussionen som den handlade om naken, handhållen cirkelsåg.
Finns väl nu från fyra märken, Mafell, Festool, Metabo och nu/strax Bosch. Och även utan dedikerad kapskena går det fint även med handcirkel och tex snickarvinkel, lite mer mätande bara. Jag har en liten Hikoki, 125 mm klinga med 47 mm kapdjup, jag ofta använder för den är ännu lättare och smidigare om det inte krävs max precision 😊
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Finns väl nu från fyra märken, Mafell, Festool, Metabo och nu/strax Bosch. Och även utan dedikerad kapskena går det fint även med handcirkel och tex snickarvinkel, lite mer mätande bara. Jag har en liten Hikoki, 125 mm klinga med 47 mm kapdjup, jag ofta använder för den är ännu lättare och smidigare om det inte krävs max precision 😊
Det finns en viktig aspekt som inte löses med en vinkel och det är säkerheten. Sågen sitter fast i skenan så du har indirekt två händer som håller i sågen vid kickback.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det finns en viktig aspekt som inte löses med en vinkel och det är säkerheten. Sågen sitter fast i skenan så du har indirekt två händer som håller i sågen vid kickback.
Kan nog vara viktigt med en äldre halvbra såg. Mina sågar bromsar direkt när det nyper. Batterisågar brukar föresten ha bättre bromsverkan än dito med sladd.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det
nanowire nanowire skrev:
Kan nog vara viktigt med en äldre halvbra såg. Mina sågar bromsar direkt när det nyper. Batterisågar brukar föresten ha bättre bromsverkan än dito med sladd.
Det är väldigt snabba bromsar men det är fortfarande en fyrakilosklump som slår iväg. Ett baseballträ väger bara ett kilo som jämförelse …
 
D DanPet1 skrev:
Hej hej! Jag är spekulant på en cirkelsåg med sågdjup 45 mm, men är det för lite?

De flesta reglar och grejer jag kapar är ju 45 mm åt något håll så i teorin borde det ju vara perfekt. Men, ingenting är ju helt exakt och jag vill ju inte råka få det så att jag kör sågen genom en regel och så kvistar det sig i botten för den når inte riiiktigt ned hela vägen.

Är 45mm sågdjup perfekt för 45mm regelverk eller bör jag titta på en med större djup? Spontant känns det ju som en dum chansning kanske?
Jag har läst någonstans (en bruksanvisning kanske) att när man ställer in sågdjupet bör man ställa det till en halv sågtands djup.

Rätt eller fel, jag har följt det i alla år.

45 mm sågdjup för 45 mm virke låter väl snålt.

Så gå upp till ca 55 mm som verkar standard på många mindre sågar med 160/165 mm klinga är nog bättre.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
K
S sveaman skrev:
Jag har läst någonstans (en bruksanvisning kanske) att när man ställer in sågdjupet bör man ställa det till en halv sågtands djup.

Rätt eller fel, jag har följt det i alla år.

45 mm sågdjup för 45 mm virke låter väl snålt.

Så gå upp till ca 55 mm som verkar standard på många mindre sågar med 160/165 mm klinga är nog bättre.
Är ganska gängse standard att enbart ha det sågdjup som ämnet man ska såga, plus någon mm till. Gäller alla typer av cirkelsågar, bordssågar osv. Om mindre sticker ut så finns mindre att göra sig illa på…
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
K kniv skrev:
Om mindre sticker ut så finns mindre att göra sig illa på…
Det blir dessutom finare snitt, och förmodligen (obetydligt) mer lättsågat. I och med att man maximerar antalet sågtänder i materialet.
 
Rickard.
K kniv skrev:
Är ganska gängse standard att enbart ha det sågdjup som ämnet man ska såga, plus någon mm till. Gäller alla typer av cirkelsågar, bordssågar osv. Om mindre sticker ut så finns mindre att göra sig illa på…
Detta är inte den standard jag lärt mig och lever efter utan normalläget är att en hel tand inkl "spånutrymmet" ska vara utanför ämnet, så en fintandad såg behöver inte lika djupt som en grov. Sen finns det såklart tillfällen där man av olika anledningar vill göra något annat men det ska då tydligen vara detta som tillverkarna designar geometrin efter.
 
  • Gilla
sveaman
  • Laddar…
C
 
Rickard.
C cpalm skrev:
[media]
Skrollade bara igenom på 10sekunder så kanske missade hela poängen men är bästa ovansidan på plywood hela testet så blir det ett svar men är det att såga 50mm hårt trä så blir såklart svaret något annat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om det är reglar du ska kapa, köp en kapgersåg istället. Cirkelsågen är möjligen användbar för att justera bredden på reglarna….
Håller inte med. Reglar vill jag såga där jag är (pga de är för tunga att kånka iväg och lägga upp på en såg). Kapgersågen använder jag möjligtvis till trall eller panel.

Cirkel till det allra mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.