Tack för länken.
 
D daVinci skrev:
[länk]

Vad säger du om detta då?

Och priserna är olika för olika elområden.
Priset är samma för alla elområden, däremot är det olika volymer i tabbellen.
 
Det missade jag. Jag tyckte att det verkade konstigt. Tack för påpekandet.
 
K kjellgra skrev:
Priset är samma för alla elområden, däremot är det olika volymer i tabbellen.
Fungerar det så då att SvK upphandlar och det spelar ingen roll för dom i vilket elområde stödtjänsten kommer in. Men sedan kan i sin tur balansansvariga ha olika priser när dom i sin tur upphandlar.

Jag är ganska säker på att balansansvariga håller olika priser nedåt.
 
Pratar du inte om helt olika saker nu?
 
Walle85
De siffror jag har sett i mitt elområde (SE3 och Eon) så verkar de som har Tibber fått mindre ersättning än de som tex har Greenly eller Bixia (samma kW effekt på batterierna).
Är det då pga att Tibber har köpt/avtalat en viss volym och ju fler som ansluter under avtalets löptid så späds det mellan alla som har Tibber? Tänker att de kanske är större och därför får mer spädning, eller så är det bara så att de tar mer av kakan för sig själva?
 
Maalox
Skakar liv i denna tråd då jag är igång med CW sedan ett par veckor.

Hårdvara/installation betalde jag ej för och mitt batteri var föremål för grönt avdrag då det inhandlades början 2023. Omständigheter jag just nu är tacksam över då ersättningen hittills har varit en katastrof. Någon enstaka krona per dag, visserligen då med ett litet batteri.

Hur ser det ut för er andra som kör CW?

Några funderingar:

- Vad jag kunnat läsa mig till så har Svensk Kraftnät nyligen avslutat en upphandling för frekvensbalansering för 2024 där CW lämnat många anbud. Reflekteras dessa volymer i ersättningen än?

- Om frekvensbalansering skulle vara mindre lönsam för mig än energiarbitrage en given dag, ställer CW då om användningen för mitt batteri?
 
Maalox Maalox skrev:
Skakar liv i denna tråd då jag är igång med CW sedan ett par veckor.

Hårdvara/installation betalde jag ej för och mitt batteri var föremål för grönt avdrag då det inhandlades början 2023. Omständigheter jag just nu är tacksam över då ersättningen hittills har varit en katastrof. Någon enstaka krona per dag, visserligen då med ett litet batteri.

Hur ser det ut för er andra som kör CW?

Några funderingar:

- Vad jag kunnat läsa mig till så har Svensk Kraftnät nyligen avslutat en upphandling för frekvensbalansering för 2024 där CW lämnat många anbud. Reflekteras dessa volymer i ersättningen än?

- Om frekvensbalansering skulle vara mindre lönsam för mig än energiarbitrage en given dag, ställer CW då om användningen för mitt batteri?
Sedan igår är det numera berättigat med grlnteknik om man ansluter sig till stödtjönst. Nytt beslut från Skatterättsnämnden. Finns att läsa lite varstans.
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Maalox
Tack för att du flaggade denna nyhet @mortimer
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
G
Skrämmande utveckling, bidrag till helt fel saker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
På sätt och vis är ju lagen ännu mer idiotisk.
Risken är att ännu fler blir lurade att investera nu. Ersättningen kommer att rasa jämfört med föregående år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85
Jag valde att inte hoppa på CW nu i vår, min installatör ville ha nästa 15 000 kr för att tillhandahålla en modul och göra installationen. Vi har ett batteri som endast klarar 5 kW, så gissade att med utvecklingen senaste året på antalet anslutna hushåll och ersättningen för ett så klent batteri skulle vara svårt att räkna hem.
Vad har ni som har ett 5 kW batteri fått för maj och juni i SE3?
 
Jag förstår inte hur det kan vara så lönsamt med detta. Är det så förbaskat svårt att renovera kablar och lägga till lite mer produktionsslag som går att styra?

Batterierna är ju pyttesmå.

I min logik borde det vara bättre att tillåtas styra förbrukarna?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Skakar liv i denna tråd då jag är igång med CW sedan ett par veckor.

Hårdvara/installation betalde jag ej för och mitt batteri var föremål för grönt avdrag då det inhandlades början 2023. Omständigheter jag just nu är tacksam över då ersättningen hittills har varit en katastrof. Någon enstaka krona per dag, visserligen då med ett litet batteri.

Hur ser det ut för er andra som kör CW?

Några funderingar:

- Vad jag kunnat läsa mig till så har Svensk Kraftnät nyligen avslutat en upphandling för frekvensbalansering för 2024 där CW lämnat många anbud. Reflekteras dessa volymer i ersättningen än?

- Om frekvensbalansering skulle vara mindre lönsam för mig än energiarbitrage en given dag, ställer CW då om användningen för mitt batteri?
Hej Maalox

När det gäller IT-säkerhetskrav vid centralt styrd FCR så pågår en utvärdering som kan påverka vilka som kan delta i FCR. Vi får se vad det leder till framöver.

”Centralt styrd FCR utvärderad utifrån nya IT-säkerhetskrav – ingen begränsning i dagsläget”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...sakerhetskrav--ingen-begransning-i-dagslaget/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.