Problemet med alla budgetmärken är att du aldrig vet om de finns kvar när du behöver nya batterier eller reservdelar..
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Batterierna är väl heller sällan så billiga till billiga märken. Och är dom det är det i sig ett skäl till skepsis.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Just gräsklippare är ju också något som snabbt lägger laddcykler på batterierna...

Jag har Makita och den gräsklipparen suger ur batterierna snabbt med lite högre blött gräs.. Med Makitas dubbla snabbladdare behövs minst 4 batterier för att klippa kontinuerligt...
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
L lrssn skrev:
Tänker mig att köpa batteridriven gräsklippare och häcksax 36 v inom samma serie. Sedan bygga på med fler saker. Kollar på Einhell, Meek, biltema osv...Några budgetmärken som är helt ok? Tacksam för åsikter!

Med vänliga hälsningar,

Markus
Kolla in Husqvarna i stället.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kolla in Husqvarna i stället.
Jasså, varför?
 
L lrssn skrev:
Jasså, varför?
Kvalitet, prestanda och utbud.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Bästa svaret

Min pappa kör Meec Tool häcksax, motorsåg o lite annat i 36v serien (lr är det 40?)
Oavsett är jag positivt överraskad - funkar finfint varje gång jag är ner och hjälper till så tumme upp från mig.
Men - Beror också lite på hur stor tomt du har, hur ofta du ska använda osv
 
Tror du får svårt att ställa frågor om budgetmärken här, det blir syntax error och folk klarar inte att låta bli att säga "köp dyrare kvalitetsmärken".
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Cocraft, parkside och meec har jag bra erfarenheter av
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet med alla budgetmärken är att du aldrig vet om de finns kvar när du behöver nya batterier eller reservdelar..
Det här är det sämsta argumentet jag vet att välja premium framför budget. Hur många premiummärken har kvar sina batteriklumpar med en pinne på som man tryckte in i handtaget på maskinen? Ingen! Ryobi (🤮) säljer de fortfarande.

Personligen ser jag det som större sannolikhet att en kedja som inte bara säljer batteridrivna maskiner har kvar samma lösning längre än en tillverkare som "bara" tillverkar batteridrivna maskriner som måste uppdatera sin maskinpark och hänga med i utvecklingen för att överhuvudtaget finnas kvar på folks radar.

Har en 15 år gammal kap- o gersåg från cocraft och även om lasern la av ganska snabbt så levererar den fortfarande. Börjar bli dags att köpa ny klinga bara :) I samma veva köpte jag en multislip, från Ryobi (🤮), skulle slipa en trappa, fick byta maskin tre gånger samma dag. Den tredje har jag kvar och den funkar fortfarande.

Bara hört bra om Parkside, så bra att jag köpte en färgspruta. Den funkar men lever inte upp till förväntningarna, de man ser i sociala medier, när de kör med tryckluft. Så kanske en hyfsat orättvis jämförelse.

En parates är att jag håller på att bygga upp en maskinpark med Dewalt. Väntar på att ger- o kapsågen ska gå sönder så jag kan köpa en Dewalt. Kanske nästa år när altan ska byggas.
 
Att jättegamla maskiner hade den varianten av batterier berodde mer på att de använde en helt annan typ av batteri-kemi. Dessa maskiner är på gränsen till användbara idag skulle jag säga...

Edit; för övrigt hör ju Ryobi till toppskiktet av budgetmärkena....
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag stark förespråkare av buy once cry once, och har av chans börjat på HQs 36V-sortiment, mest för att jag vann batteri och laddare värt några tusen.

Men en sak som kan vara intressant är att Bosch har släppt sina batterisystem "fria", både det för grön (konsument) och blå (prosumer/proffs).
Störst uppslutning är det bakom den gröna varianten där till och med HQ kör batterisystemet i några enklare modeller.

Bosch batteriladdare med logotyper från flera tillverkare, inklusive Gardena, Gloria, Wagner, Rapid, Steinel, Flymo, Husqvarna, Kübler Workwear, PerfectPro och Ledvance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Einhell har ju funnits ganska länge så dom skulle jag kunna tro håller liv i ett batterisystem ganska länge. Lidl skulle jag också våga satsa på dom verkar utveckla sina batterier och sina maskiner så känns som det inte är något dom överger så hastigt. Dock är det inte så lätt att hitta reservdelar alls till äldre Lidlmaskiner. Har inte behövt söka till Einhell. Däremot har jag blivit positivt överraskad av ett annat lågprismärke. Power craft har jag sökt reservdelar till några av deras maskiner och det gick faktiskt att hitta.
 
Har meec 18v serie och den funkar väldigt bra. Har ca 10 maskiner, en pajade men fick lämna tillbaka utan krångel med tillgodokvitto.

Det är självklart inte samma kännsla som i dyrare men funkis och stort utbud. Senast köpte jag usb laddare och pump till luftmadrassen för bilsemestern till batterierna. Batterierna är ganska prisvärda och kommer på kampanj ibland.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.