C cpalm skrev:
Modernare, nää - min är nog 10 år gammal och ser exakt ut som den nedre bilden.
Min också. Det jag menade är modernare än den äldre grunddesign (övre bilden) som fortfarande säljs.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jämför du då med samma kvalitet?


Jo, men då är det ju inte samma blad och troligen sämre livslängd. Svårt att jämföra priser då. Eller upplever du att noname-blad håller lika längre som märkesbladen?

...

Jag är relativ nybörjare med multiverktyg och vill därför lära mig, därför jag frågar.
Det skiljer absolut i kvaliteten. Billigast i längden är att köpa Bosch karbidblad för de håller väldigt länge. Har någon tips på billigare karbidblad är det intressant 😊
 
MultiMan MultiMan skrev:
Om man passar på när Amazon har bra priser är inte Starlock särskilt dyrt, tycker inte jag iaf. Köpte detta 5-pack Bosch [länk] för 301 kr för några veckor sedan. Är det verkligen dyrt?

20% kupong direkt på sidan + Prime-rabatt 120kr/600kr.
Det är Prime-dagar 16-17/7. Kan innebära bra priser.
 
Blev tvungen att plocka fram de tre jag har hemma och jämföra lite (Fein-kopian från Jula vibrerar som Bosch 12v ungefär, bor i fritidshuset).
Två oscillerande sågblad på en träyta, ett Bosch Starlock till vänster med texten "Metal & More" och ett Shark Blades "BIM Wood+Metal 65MM" till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Starlock vänster och ”pirat” Starlock-kompatibel till höger.

Ljudnivå, vibrationer skiljer en hel del och det blir ännu större skillnader när bladet har kontakt och faktiskt sågar något.


Hikokin är favorit, tystast och minst vibrationer även om det inte framkommer så tydligt på video. Enda nackdelen är att byta blad tar några sekunder extra. Men att bara byta vinkel går lika snabbt som med Fein snabbfäste och det är de jag oftast gör så inte den nackdelen jag först trodde.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
C
nanowire nanowire skrev:
Min också. Det jag menade är modernare än den äldre grunddesign (övre bilden) som fortfarande säljs.
Är det inte snarare så att det är olika produktserier där snikmodellen MultiTalent, numera 300-serien, är av enklare utförande?
 
nanowire nanowire skrev:
Blev tvungen att plocka fram de tre jag har hemma och jämföra lite (Fein-kopian från Jula vibrerar som Bosch 12v ungefär, bor i fritidshuset).
[bild]
Starlock vänster och ”pirat” Starlock-kompatibel till höger.

Ljudnivå, vibrationer skiljer en hel del och det blir ännu större skillnader när bladet har kontakt och faktiskt sågar något.
[video]

Hikokin är favorit, tystast och minst vibrationer även om det inte framkommer så tydligt på video. Enda nackdelen är att byta blad tar några sekunder extra. Men att bara byta vinkel går lika snabbt som med Fein snabbfäste och det är de jag oftast gör så inte den nackdelen jag först trodde.
Alla har vi nån maskintyp vi brinner extra för, din är tydligen multiverktyg🥰
 
C cpalm skrev:
Är det inte snarare så att det är olika produktserier där snikmodellen MultiTalent, numera 300-serien, är av enklare utförande?
Kan så vara, den i min övre bild har sett ungefär lika dan ut hela tiden sedan originalet släptes medan de över åren släppt vidareutvecklade ”modernare” designer, som exemplet i min andra bild.
Men jag tar tillbaka ordet modern då det är ett oprecist uttryck och man lika gärna kan säga att snikmodellen är det mest moderna då de där dragit in på alla utgifter på bekostnad av ergonomi, en på alla sett väldigt modern företeelse 😊
 
Ola C Ola C skrev:
Alla har vi nån maskintyp vi brinner extra för, din är tydligen multiverktyg🥰
Det jag brinner för är att vissa borde brinna i helvetet. Har jag skrivit att jag inte gillar Bosch gop 12V? Multiverktyg är annars något jag ansett som nödvändigt ont, går det på annat sett är det bättre. Först med den gröna jag värmt upp lite för typen, den känns faktiskt helt ok att plocka fram.
Skruvstäd, tvingar och batterier är nog annars de typer jag brinner för 😍
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
C
nanowire nanowire skrev:
Kan så vara, den i min övre bild har sett ungefär lika dan ut hela tiden sedan originalet släptes
Ja, jo, en viss likhet finns ju så klart...
Två orangefärgade multiverktyg av märkena MultiTalent och MultiMaster jämte varandra på ett slitet arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Blev tvungen att plocka fram de tre jag har hemma och jämföra lite (Fein-kopian från Jula vibrerar som Bosch 12v ungefär, bor i fritidshuset).
[bild]
Starlock vänster och ”pirat” Starlock-kompatibel till höger.

Ljudnivå, vibrationer skiljer en hel del och det blir ännu större skillnader när bladet har kontakt och faktiskt sågar något.
[video]

Hikokin är favorit, tystast och minst vibrationer även om det inte framkommer så tydligt på video. Enda nackdelen är att byta blad tar några sekunder extra. Men att bara byta vinkel går lika snabbt som med Fein snabbfäste och det är de jag oftast gör så inte den nackdelen jag först trodde.
Min fru kom just ut till soffan där jag sitter och slösurfar i väntan på inspiration att åka till tippen.

-Vad tittar du på?
-Hur olika multimaskiner låter och skakar.
-Varför det?
-Kan vara bra att veta.
-Ska du köpa en?
-Nej, jag har en jag är nöjd med.
-Är den med i jämförelsen?
-Nä.
-Kommer du komma ihåg vilken som lät minst?
-Nä.

Sen gick hon.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nej, jag har en jag är nöjd med
Jaha, kommer du ihåg vilken det är du har då?
 
Jag hade förresten vägarna förbi Bauhaus idag igen o gjorde ett nytt försök att lokalisera de 18st Fein 250. Började på maskin o verktygsavdelningen, ny personal sen igår.

"Hm, gång 1 parkering, då är dom nog på drive-innen".

-Drive innen? Varför skulle dom va där? Står ju även verktygstorget och det är ju här.

"Jo det står parkering men det är ju elmaskiner så de kan inte vara utomhus. Så då e dom nog på drive-innen. Gå bort till bygg o fråga".

Vi hoppar över några steg men jag hamnade till slut hos en på kakelavdelningen som bestämt sett en pall med sådana nånstans. Jodå, halvt gömda på verktygsavdelningen.

Behöver jag säga att jag o Bauhaus har en smått ansträngd relation sedan länge?

Iaf, ska nog kunna prismatcha om @topmount berättar vilket Bauhaus han såg dom till extrapris.
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
C
Ola C Ola C skrev:
Vi hoppar över några steg men jag hamnade till slut hos en på kakelavdelningen som bestämt sett en pall med sådana nånstans. Jodå, halvt gömda på verktygsavdelningen.
Suck... Som när jag skulle ha en falstång förra året. Bauhaus här har ingen egen kundtjänstdisk för verktygsavdelningen...
Jag: - Jag letar efter en falstång
Kille på färgavdelningen: - Vaddå-tång?
- Falstång... F-A-L-S
Killen knappar på datorn...
- Nä så vitt jag kan se är lagersaldot noll på alla tre varianter av falstänger vi säljer. Men de kan finnas på lagret, kolla med infästningsavdelningen, det är de som har hand om verktyg.

Förflyttar mig till disken på infästningsavdelningen och inser efter en stund att personen som bemannar disken är av den extremt hjälpsamma typen. Han har precis konstruerat ett staket till paret framför mig och har nu gått och hämtat en kundvagn för att plocka ihop delarna till staketet åt paret. Skulle inte förvånat mig om han erbjudit sig att följa med hem och skruva upp det också.
Bra service, men inser att detta kommer att ta tid...

Efter en stund dyker det dock upp en annan kille.
Jag: - Leter efter en falstång.
Kille på infästningsavdelningen: - Vaddå-tång?
- Falstång... F-A-L-S. Pratade med din kollega på färgavdelningen som såg på datorn att ni inte hade någon på lager, men att jag skulle prata med dig.
Killen kollar på mig som om jag vore värsta riksidioten
- Men om den inte finns på lager så finns den inte på lagret, vad menar du att jag skulle göra åt det?
- Ja, jag vet inte, det var din kollega som skickade hit mig... Äh, glöm det förresten!

Annars har jag noterat att "Bauhaus edition" av MultiMastern kan vara ett prisvärt köp.
 
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jaha, kommer du ihåg vilken det är du har då?
Faktiskt. En Makita som är batteridriven och därmed rätt klumpig. Fast den vibrerar mindre än andra jag testat.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.