Hej, jag ska slänga min gamla spis och köpa en ny modern induktionsspis. Vet inte om de kommer några problem med detta. Ja har ingen alls kunskap i den elektriska. Vad borde jag tänka på? Jag bifogar lappen som satt på min gamla spis och foto på min elkontakt. Elektrisk schematik och specifikationsetikett för Siemens apparat med anslutningar, spänning, frekvens och effektinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit strömkabel med kontaktdon, olåst, skruvar synliga, liggande på grått underlag. Bilden är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sliten europeisk stil eluttag med damm och skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör öppna vägguttaget och kontrollera att du har nolla ansluten, dvs kablar monterade på samtliga fem anslutningar. Sedan kontrollmäter du så att det finns 230V mellan nolla och samtliga tre faser. Då först är du säker på att det går att ansluta en ny modern häll.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
230 V...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Såg nu efter ditt påpekande att jag "slant" på siffertangenterna och fick in en 4:a istället för en 3:a...😇
Redigerat mitt inlägg.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
R roli skrev:
Du bör öppna vägguttaget och kontrollera att du har nolla ansluten, dvs kablar monterade på samtliga fem anslutningar. Sedan kontrollmäter du så att det finns 230V mellan nolla och samtliga tre faser. Då först är du säker på att det går att ansluta en ny modern häll.
Om jag inte har så är det mycket som ska åtgärdas? Kräver det mycket jobb och tid?
 
D Duszka skrev:
Om jag inte har så är det mycket som ska åtgärdas? Kräver det mycket jobb och tid?
Då måste en elektriker dra en ledning från uttaget till elcentralen och koppla in den.
Kan ta en timme om allt går bra, eller en dag.
 
Svårt att säga om det tar mycket tid och/eller blir jobbigt. Finns det 5-kablar så är det ok, saknas nollan (finns viss risk eftersom din gamla spis inte behövde den) så beror det på om det går att komplettera med en extra kabel i befintligt elrör eller om det måste dras en ny matning.
 
En undran när det gäller elprylar köper jag bara kvalite´men jag hittar ingen perilex komtakt av tillverkaren scneider? Finns inga sådana om inte vad köper man då?
 
A
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Bara ringa Schneider och fråga:
[länk]

Här är en annan som finns på lager:
[länk]
Så ABL kontakten är en bra produkt.
 
A avh67f skrev:
Bara ringa Schneider och fråga:
[länk]

Här är en annan som finns på lager:
[länk]
Kollar med scneider i morgon när de öppnar, tack för svar :)
 
A
Jag såg fel. Tyckte det stod abb i den jag länkade.

Jag vet dock inte om det är någon större skillnad mot någon annan typ.

Men det är en bra tumregel att hålla sig till välkända fabrikat.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jag såg fel. Tyckte det stod abb i den jag länkade.

Jag vet dock inte om det är någon större skillnad mot någon annan typ.

Men det är en bra tumregel att hålla sig till välkända fabrikat.
Precis och jag tycker och tror att schneider är ett bra och välbyggda komponenter, därav vill jag hålla mig till denna leverantör.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.