A annha skrev:
Har även tillgång till traktor, men kan inte köra ända ner till sjön och tänker att det är svårt att hitta en pump som suger så långt.
Eftersom du har traktor tycker jag att du ska satsa på en kraftutagsdriven pump tex Ferroni ml 20
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Eftersom du har traktor tycker jag att du ska satsa på en kraftutagsdriven pump tex Ferroni ml 20
Även om jag inte kommer närmare sjön än 30 m?
 
grovlek på slang och sughöjd bestämmer det, men står traktors pump med sugintag mer än 5 meter över sjöytan och det är 30 meter slang så skulle jag fundera 2 gånger...

Det fins folk på forat som kör rätt lång sugslang med en jetpump, men dimensioneringen handlar till stor del också om hur mycket vattenflöde man tänker sig - för PEM-slangar så fins det tryckfallstabeller för olika slangdimensioner och vattenflöde och är tex. traktorns pumpintag 5 meter över sjöytan så har du 0,2 Bar som kan tillåtas falla över slanglängden 30 meter för att vara ca -0.7 Bar vid pumpintaget.
 
X xxargs skrev:
grovlek på slang och sughöjd bestämmer det, men står traktors pump med sugintag mer än 5 meter över sjöytan och det är 30 meter slang så skulle jag fundera 2 gånger...

Det fins folk på forat som kör rätt lång sugslang med en jetpump, men dimensioneringen handlar till stor del också om hur mycket vattenflöde man tänker sig - för PEM-slangar så fins det tryckfallstabeller för olika slangdimensioner och vattenflöde och är tex. traktorns pumpintag 5 meter över sjöytan så har du 0,2 Bar som kan tillåtas falla över slanglängden 30 meter för att vara ca -0.7 Bar vid pumpintaget.
Sughöjden upp till kraftuttaget skulle bli kanske 1.5 m och så 30 m långt då
 
Då har du mer marginal så det är bara att titta på de olika slangarna i hur mycket tryckfall de har på 30 meter längd vid tänkt vattenflöde - räkna med att 0.1 bar förloras med sugventilen så vid 1.5 meter lyfthöjd har du 0.7 bar (max acceptabla tryckförlust) - 0,1 bar (backventil) - 0,15 bar (lyfthöjd) = 0,45 Bar att spendera på tryckfall i sugslangen för pumpen tänkta flöde.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
tommib
F fribygg skrev:
Eftersom du har traktor tycker jag att du ska satsa på en kraftutagsdriven pump tex Ferroni ml 20
För kontinuerligt bruk är PTO-pumpen ett bra val men ska man bara köra några gånger om året så hade jag nog valt bensinpumpen. Då är man inte heller beroende av traktorn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För kontinuerligt bruk är PTO-pumpen ett bra val men ska man bara köra några gånger om året så hade jag nog valt bensinpumpen. Då är man inte heller beroende av traktorn.
PTO pumpen är byggd för att pumpa stora mängder tillfälligtvis, till bevattning eller fyllning av vattentankar. Liknande pumpar har använts i tiotals år i lantbruk och har goda förutsättningar att hålla i årtionden utan att vara kostsamma.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För kontinuerligt bruk är PTO-pumpen ett bra val men ska man bara köra några gånger om året så hade jag nog valt bensinpumpen. Då är man inte heller beroende av traktorn.
F fribygg skrev:
PTO pumpen är byggd för att pumpa stora mängder tillfälligtvis, till bevattning eller fyllning av vattentankar. Liknande pumpar har använts i tiotals år i lantbruk och har goda förutsättningar att hålla i årtionden utan att vara kostsamma.
Det låter ju rätt smidigt ändå att koppla på traktorn, så slipper jag hålla liv i ytterligare en motor. Rimligt pris också på den där Ferroni ML 20 som nån tipsade om. Men anslutningarna var rätt små (30 mm in, 19 mm ut), så jag måste räkna på tryckfallen om det funkar...

https://www.swedol.se/traktorpump-ml-20-3205130.html
 
A annha skrev:
Det låter ju rätt smidigt ändå att koppla på traktorn, så slipper jag hålla liv i ytterligare en motor. Rimligt pris också på den där Ferroni ML 20 som nån tipsade om. Men anslutningarna var rätt små (30 mm in, 19 mm ut), så jag måste räkna på tryckfallen om det funkar...

[länk]
PTO pumpar finns säkert i större storlekar om ml 20 är för liten
 
tommib
F fribygg skrev:
PTO pumpen är byggd för att pumpa stora mängder tillfälligtvis, till bevattning eller fyllning av vattentankar. Liknande pumpar har använts i tiotals år i lantbruk och har goda förutsättningar att hålla i årtionden utan att vara kostsamma.
Det jag menade var att pumpen är gjord för att användas löpande. Hur funkar det om man låter den stå ett halvår mellan gångerna?

Å andra sidan så har du rätt, en bensinmotor som står ett halvår mellan gångerna och då speciellt en av lite lägre kvalitet (Jula, Biltema mm) är inte direkt en vinnare.

Nackdelen är längre sugledning och beroende av traktorn men om det inte är ett hinder är det säkert en bra idé.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
F fribygg skrev:
PTO pumpar finns säkert i större storlekar om ml 20 är för liten
Jo men de drog iväg i pris... Men jag får räkna lite på flöden och tryckfall osv och jämföra alternativen, det känns som att jag har bättre koll nu på allt jag ska tänka på.
 
tommib tommib skrev:
Det jag menade var att pumpen är gjord för att användas löpande. Hur funkar det om man låter den stå ett halvår mellan gångerna?

Å andra sidan så har du rätt, en bensinmotor som står ett halvår mellan gångerna och då speciellt en av lite lägre kvalitet (Jula, Biltema mm) är inte direkt en vinnare.

Nackdelen är längre sugledning och beroende av traktorn men om det inte är ett hinder är det säkert en bra idé.
I lantbruks sammanhang kan PTO pumpen normalt få vila hela vintern, å i bland flera år innan det uppstår behov att pumpa tiotals kubik vatten. Pumptypen användes allmänt för >40 år sen när jag var barn och jag skulle inte tveka att köpa en sån begagnad eller ny idag om jag till exempel skulle behöva vattna grusvägen med en gödsel tunna och inte hadde tillgång till Cobra pump.
 
  • Gilla
annha och 1 till
  • Laddar…
tommib
Går det kanske att anlägga både sug- och tryckledningarna fast? Dra fram bägge till en anslutningspunkt där man kör fram traktorn och kopplar på med korta flexibla slangar. Tänker att 30 m styv sugledning kan vara lite stökigt och sån spiralslang som ändå är hanterbar springer snabbt iväg i pris till skillnad från PEM.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
A annha skrev:
Jo men de drog iväg i pris... Men jag får räkna lite på flöden och tryckfall osv och jämföra alternativen, det känns som att jag har bättre koll nu på allt jag ska tänka på.
Kolla tryckfallstabellen på Rinkaby Rör, den är bra.

En stor fördel med PTO-pumpen är att den ger ett betydligt högre maxtryck så du klarar dig med klenare slang. Dock ska kopplingarna också klara trycket då.
 
  • Gilla
annha
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kolla tryckfallstabellen på Rinkaby Rör, den är bra.

En stor fördel med PTO-pumpen är att den ger ett betydligt högre maxtryck så du klarar dig med klenare slang. Dock ska kopplingarna också klara trycket då.
Ja, jag försökte återuppta bekantskapen med Poiseuille men hjärnan har redan stämplat ut och tagit semester så det får bli tabell idag :D

Precis, fasta ledningar och smidiga anslutningar känns som ett måste.

Självsugande står det om PTO-pumpen, jag tolkar det som att så länge man dimensionerar för max tryckfall 0.8 bar vattenfylld så ska den klara av att pumpa luft en stund? Dvs det är bara att slänga i en tom slang i sjön och starta pumpen?

Och om den ger 25 bar ut så ska man väl kunna ha ganska klen slang på den sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.