G
oobum oobum skrev:
Hej,

Vi har följande scenario;

Svärmor och Svärfar köper ett hus på totalentreprenad från Smålandsvillan 2018.
Nu 2024 så säljs villan av Svärmor.

Efter ca 1 månad efter tillträde så kontaktar köparen oss.

Han har, när han drar fram kyl / frys märkt att det är skador i parketten under kyl/frys (mögel i form av svarta fläckar).
Han har haft besiktningsföretag där som konstaterar fukt i parketten men även påväxt.

Orsak; "stopp i skåpets kondensledning, kondensvatten runnit fram genom skåpsdörr".
Enligt fuktutredningen så står det att det är "separat plastskydd, .öppen sida fram" dvs droppskydd under kyl- och frysskåp.

Detta är inte något fel som svärmor och svärfar har vetat om eller märkt av.
Vid besiktningen som gjordes vid försäljning så ser man;
"Kök - utan anmärkning"
"Vardagsrum - Utan anmärkning" (Här är kyl/fryss baksida ut mot vardagsrum.

Detta täcks inte av Dolda fel, eftersom det inte är funktionsfel på kyl-frys som orsakat skadan.
Villaförsäkringen säger samma sak, omfattas inte av svärmors fd försäkring pga att det inte är strömavbrott/funktionsfel. Utan ingensatt dränage som orsakat felet.

Hur kan vi, som säljare gå vidare med detta. Köparen vill ta in offert och rikta krav mot oss.
Min spontanta tanke är att neka hans ev krav eftersom vi inte visste om felet, dolde det inte medvetet och det hade upptäckts om man dragit fram kyl/frys.
Ett mycket vanligt fel som jag själv och många jag känner råkat ut för. Lätt att droppbrickan hamnat för långt bak och att man glömmer eller inte vet att kondensledningen behöver rengöras.

Detta kan ju hänt efter tillträde eller innan, dessutom enkelt att se innan köp.

Känns som att det ligger på köparen.
 
  • Gilla
joolonjo
  • Laddar…
Varför riktar köparen kravet mot er ? Det var ju din svärmor som sålde villan. OM det är fel så bör väl ev krav riktas mot henne??
Håller också med föregående talare om att detta borde inte alls gå som dolt fel. Om det var fel så var det jättelätt för köparen att se vid besiktning. Och om besiktningsmannen gjort sitt jobb så bör denne även kollat sådant.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Antingen riktar köparen krav på trådskaparen istället för säljaren.

Eller så inkluderar trådskaparen säljaren, sin svärmor, i begreppet ”oss”.

Avgör vad som är rimligast.
M manner skrev:
Varför riktar köparen kravet mot er ? Det var ju din svärmor som sålde villan. OM det är fel så bör väl ev krav riktas mot henne??
Håller också med föregående talare om att detta borde inte alls gå som dolt fel. Om det var fel så var det jättelätt för köparen att se vid besiktning. Och om besiktningsmannen gjort sitt jobb så bör denne även kollat sådant
 
  • Gilla
Hep och 7 till
  • Laddar…
Ställer man krav av denna nivå. Som ganska klart är inom undersökningsplikt är det bara att bestrida kraven utan motivering och sen stänga kommunikationskanalerna. Detta är troligtvis en köpare man inte vill ha kontakt med då dom snabbt ställer krav är det bäst att lägga det bakom sig och gå vidare.


Tycker för övrigt det bör vara mer tankesättet "köpt grisen i säcken" Sverige i ett nötskal
 
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
Nu kanske jag inte riktigt hänger med i svängarna här men det känns som att köparna gör en höna av en fjäder.

Vi bor i ett nybyggt hus och samma sak hände oss - stopp i kondensröret i kylskåpet så vattnet rann under droppbrickan och ner på parketten. Svarta mögelfläckar på golvet så all parkett under kylen och frysen fick rivas ut.

Vi kontaktade vårt försäkringsbolag där vi har hemförsäkringen. De kontaktade en firma som rev ut parketten, betongplattan fick stå och torka i tre veckor och därefter monterade de ny parkett.

Kostnad för oss? 3000 kr i självrisk.

Ska köparna riva upp himmel och jord för 3000 kr?

Av vad jag har läst på detta forum så kan ett fel enbart klassas som "dold" om det var i praktiken omöjligt för köparen att se felet under visningen (tänk se konstruktion i vägg). Att dra fram ett kylskåp är inte omöjligt och därmed inget dolt fel.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
P Paulina123 skrev:
Nu kanske jag inte riktigt hänger med i svängarna här men det känns som att köparna gör en höna av en fjäder.

Vi bor i ett nybyggt hus och samma sak hände oss - stopp i kondensröret i kylskåpet så vattnet rann under droppbrickan och ner på parketten. Svarta mögelfläckar på golvet så all parkett under kylen och frysen fick rivas ut.

Vi kontaktade vårt försäkringsbolag där vi har hemförsäkringen. De kontaktade en firma som rev ut parketten, betongplattan fick stå och torka i tre veckor och därefter monterade de ny parkett.

Kostnad för oss? 3000 kr i självrisk.

Ska köparna riva upp himmel och jord för 3000 kr?

Av vad jag har läst på detta forum så kan ett fel enbart klassas som "dold" om det var i praktiken omöjligt för köparen att se felet under visningen (tänk se konstruktion i vägg). Att dra fram ett kylskåp är inte omöjligt och därmed inget dolt fel.
Vilket försäkringsbolag var det?

Alla jag känner till vägrar ge ersättning för detta eftersom det är bristande underhåll att inte rengöra kondensledningen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Vilket försäkringsbolag var det?

Alla jag känner till vägrar ge ersättning för detta eftersom det är bristande underhåll att inte rengöra kondensledningen.
Länsförsäkringar har vi. Det var inge snack om saken alls. Det som var märkligt i vårt fall var att inge vatten fanns på droppskyddet/brickan utan allt vatten hade hamnat under själva brickan.
 
Men Ursäkta, vad är skadan egentligen? Några dm parkett endast?

Under vitvarorna räcker det att golvet är i nivå och ligger plastskydd där. Många lägger inte ens in golv mer än några cm in.

Upptäcker man skada så är det väl bara ta multiverktyget och kapa ur och sen lägga tillbaka något i samma höjd.
Finns det fukt under så ställ tillbaka på ett par puckar och ventilera ut ett tag.

Skadan måste väl vara betydligt större än så om man gör en grej av det.
Annars är det väl ett konstaterande och en kvarts jobb innan livet fortsätter.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har detta hänt nyligen? Nu under sommaren när det är varmt och fuktigt brukar det kunna bli extra mycket kondens i kylen, speciellt om det är en äldre eller enklare modell. I vår gamla sunkiga kyl blev det pölar på hyllplanen så att tex kartongen på bregottpaketet blev genomblöt 🙄
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
1 när visades villan.
2 när såldes villan.
3 vem flyttstäda? Och när?
4 när fick köparen tillgång till villan?
 
oobum oobum skrev:
Hej,

Vi har följande scenario;

Svärmor och Svärfar köper ett hus på totalentreprenad från Smålandsvillan 2018.
Nu 2024 så säljs villan av Svärmor.

Efter ca 1 månad efter tillträde så kontaktar köparen oss.

Han har, när han drar fram kyl / frys märkt att det är skador i parketten under kyl/frys (mögel i form av svarta fläckar).
Han har haft besiktningsföretag där som konstaterar fukt i parketten men även påväxt.

Orsak; "stopp i skåpets kondensledning, kondensvatten runnit fram genom skåpsdörr".
Enligt fuktutredningen så står det att det är "separat plastskydd, .öppen sida fram" dvs droppskydd under kyl- och frysskåp.

Detta är inte något fel som svärmor och svärfar har vetat om eller märkt av.
Vid besiktningen som gjordes vid försäljning så ser man;
"Kök - utan anmärkning"
"Vardagsrum - Utan anmärkning" (Här är kyl/fryss baksida ut mot vardagsrum.

Detta täcks inte av Dolda fel, eftersom det inte är funktionsfel på kyl-frys som orsakat skadan.
Villaförsäkringen säger samma sak, omfattas inte av svärmors fd försäkring pga att det inte är strömavbrott/funktionsfel. Utan ingensatt dränage som orsakat felet.

Hur kan vi, som säljare gå vidare med detta. Köparen vill ta in offert och rikta krav mot oss.
Min spontanta tanke är att neka hans ev krav eftersom vi inte visste om felet, dolde det inte medvetet och det hade upptäckts om man dragit fram kyl/frys.
Dessutom, finns ju alltid den risken med trägolv i kök. Att det kommer fukt och vatten, från någonstans och kan orsaka skada, liten som stor. Så tänkte vi när vi köpte, så det tänker jag att man som köpare får räkna med. Det är inget dolt i detta. Bara att avvisa eventuella krav från köparen.
 
Skriv så lite som möjligt! Mitt viktigaste råd är bli inte rädd för en advokat. Skillnaden är brevpappret och en dyr utbildning. En advokat har ingen makt
Varje brev från advokaten kostar många tusenlappar för köparen
Det är dags att fundera på advokat när du får ett brev från rätten.
Sköt all korrespondens via brev eller mail.
Säg inget alls i telefonen. Var kortfattad i mailen. Det är inte fel att skriva varför. Men det räcker att skriva att det inte föreligger något fel enligt lagen (paragraf och stycke).
 
Redigerat:
E Etrompa skrev:
Dessutom, finns ju alltid den risken med trägolv i kök. Att det kommer fukt och vatten, från någonstans och kan orsaka skada, liten som stor. Så tänkte vi när vi köpte, så det tänker jag att man som köpare får räkna med. Det är inget dolt i detta. Bara att avvisa eventuella krav från köparen.
Bra inställning! Egentligen är inte psrkett eller laminatgolv speciellt smart i ett kök. framförallt inte runt diskho och diskmaskin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Var kortfattad i mailen. Det är inte fel att skriva varför. Men det räcker att skriva att det inte föreligger något fel enligt lagen (paragraf och stycke).
Varning för detta förfarande!
Börja inte jiddra lagar och paragrafer med en jurist!

Det räcker att skriva att du inte tänker betala ersättning för något. Bestrid kravet, du behöver inte förklara varför, det är upp till dem att förklara varför TS skall betala.

Meddela bara att du inte ser kravet som befogat.
 
  • Gilla
Doks och 13 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
(paragraf och stycke).
Helt onödigt och enligt min uppfattning direkt dumt! Du hjälper på detta sätt motparten genom att de får insyn i hur du tänker.
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.