Har en 18V blå Bosch, tokigt toknöjd med den. Har löst många delikata problem åt mig.
Används inte ofta, sällan länge men ovärderlig när jag plockar fram den.
Dock känns den som en relativt kass slipmaskin, bättre att ha en dedikerad deltaslip isåfall; därmed tror jag att värdet av Dewaltens medföljande slippapper är ringa på sikt.

Jag tycker att du kan köpa något du gillar — gärna ett kit med msakin och lite olika sågblad om du hittar något men är det en maskin med bra stamtavla gör den nog sitt jobb.
Sladd eller batteri är kanske mer avgörande än märke om man inte redan gått ner sig i något specifikt batteriträsk. Ergonomi skulle vara mest betydelsefullt för mig om jag skulle skaffa multimaskin idag.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Har en 18V blå Bosch, tokigt toknöjd med den. Har löst många delikata problem åt mig.
Används inte ofta, sällan länge men ovärderlig när jag plockar fram den.
Dock känns den som en relativt kass slipmaskin, bättre att ha en dedikerad deltaslip isåfall; därmed tror jag att värdet av Dewaltens medföljande slippapper är ringa på sikt.

Jag tycker att du kan köpa något du gillar — gärna ett kit med msakin och lite olika sågblad om du hittar något men är det en maskin med bra stamtavla gör den nog sitt jobb.
Sladd eller batteri är kanske mer avgörande än märke om man inte redan gått ner sig i något specifikt batteriträsk. Ergonomi skulle vara mest betydelsefullt för mig om jag skulle skaffa multimaskin idag.

//Ronnie
Slipning hade jag inte ens med i planerna men man vet aldrig, mest tänkt för att kunna såga av saker man inte kommer åt på annat vis.

Jag är inte fast i något batteriträsk, enda maskinen med batteri är en skruvdragare och den är nog från ungefär samma år som du senast badade i havet😉
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag är inte fast i något batteriträsk, enda maskinen med batteri är en skruvdragare och den är nog från ungefär samma år som du senast badade i havet😉
Tror inte det fanns batterimaskiner då… 😜

//Ronnie
 
Som någon har sagt är bladen rätt dyra så leta efter ett paket där många ingår. Lite hatkärlek till min maskin (Blå Bosch), fantastiskt på att lösa kniviga problem men extremt högljud så skulle aldrig välja den för långa arbeten som tex slipning.
 
T topmount skrev:
Som någon har sagt är bladen rätt dyra så leta efter ett paket där många ingår. Lite hatkärlek till min maskin (Blå Bosch), fantastiskt på att lösa kniviga problem men extremt högljud så skulle aldrig välja den för långa arbeten som tex slipning.
Hörselskydd oberoende av fabrikat.😉 kör merparten av maskiner med dem på, slarvas det i ungdomen så får man som jag stå i kö hos audionom.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Om man passar på när Amazon har bra priser är inte Starlock särskilt dyrt, tycker inte jag iaf. Köpte detta 5-pack Bosch https://www.amazon.se/dp/B01N6Y1CBC/ för 301 kr för några veckor sedan. Är det verkligen dyrt?

20% kupong direkt på sidan + Prime-rabatt 120kr/600kr.
 
Nu på Bauhaus känns bra eftersom man får med 13 verktyg.

Skylt med Fein multimaskin (250 W) med 13 verktyg för 1495 kr på Bauhaus, på staplade produktförpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Omar 123 och 3 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Nu på Bauhaus känns bra eftersom man får med 13 verktyg.

[bild]
Ja den var den där jag försökte titta på igår. 13 verktyg känns dock lite optimistiskt uttryckt, av dom är 9st sandpapper i olika korn.....och plastlådan räknas som ett verktyg. Vilket Bauhaus var det där?

Edit. Kan man prismatcha ett Bauhausvaruhus mot ett annat?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om man passar på när Amazon har bra priser är inte Starlock särskilt dyrt, tycker inte jag iaf. Köpte detta 5-pack Bosch [länk] för 301 kr för några veckor sedan. Är det verkligen dyrt?

20% kupong direkt på sidan + Prime-rabatt 120kr/600kr.
Allt är relativt, men det går nog inte att helt bortse ifrån att starlock-bladen ÄR betydligt dyrare.
 
nimhed nimhed skrev:
Allt är relativt, men det går nog inte att helt bortse ifrån att starlock-bladen ÄR betydligt dyrare.
Går att köra med adaper har jag för mig, kört en på min Fein 350Q för att kunna använda no-nameblad
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja den var den där jag försökte titta på igår. 13 verktyg känns dock lite optimistiskt uttryckt, av dom är 9st sandpapper i olika korn.....och plastlådan räknas som ett verktyg. Vilket Bauhaus var det där?

Edit. Kan man prismatcha ett Bauhausvaruhus mot ett annat?
250 är en äldre grundmodell, skakar mer. De modernare har motor/växellåda upphängda i chassit.
Multiverktyg med olika tillbehör, inklusive slipplattor och ett skärverktyg.
Elektrisk multiverktyg med utbytbart blad för renoverings- och byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
MultiMan
nimhed nimhed skrev:
Allt är relativt, men det går nog inte att helt bortse ifrån att starlock-bladen ÄR betydligt dyrare.
Jämför du då med samma kvalitet?

nanowire nanowire skrev:
Går att köra med adaper har jag för mig, kört en på min Fein 350Q för att kunna använda no-nameblad
Jo, men då är det ju inte samma blad och troligen sämre livslängd. Svårt att jämföra priser då. Eller upplever du att noname-blad håller lika längre som märkesbladen?

...

Jag är relativ nybörjare med multiverktyg och vill därför lära mig, därför jag frågar.
 
C
nimhed nimhed skrev:
Allt är relativt, men det går nog inte att helt bortse ifrån att starlock-bladen ÄR betydligt dyrare.
Precis. Köper man 5-pack är bästa pris runt en hundring styck. Jämfört med Kina-blad för 10-20 kr styck.

För att sätta det i perspektiv - om vi håller oss till t.ex. Bosch så får man ett 20 pack blad till tigersågen för 450 kr (https://www.amazon.se/ToughBox-toughBox-Seller-Reciprocating-Accessories/dp/B0166FSJO6) eller ett 30-pack sticksågsblad för 250 kr (https://www.amazon.se/Bosch-30pcs-Jigsaw-Blades-Accessories/dp/B014LWP8EA).

Och då har multibladen avsevärt kortare livslängd.

Så sett i relation till priset på maskinen så är bladen rätt avgörande för totalkostnaden om man använder maskinen i någon större utsträckning.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jämför du då med samma kvalitet?
Ibland vill man ha ett dyrt blad, ibland ett billigt. Speciellt vill man ha billigt om man ska såga av några brädor där det finns rester kvar av puts.

Jag har haft svårt att hitta starlock billigt, även om det blivit lite bättre på sista tiden
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
C
nanowire nanowire skrev:
250 är en äldre grundmodell, skakar mer. De modernare har motor/växellåda upphängda i chassit.
Modernare, nää - min är nog 10 år gammal och ser exakt ut som den nedre bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.