Har en fyra år gammal nibe F730, förra året tog åskan kompressorn och det tog ett bra tag innan serviceteknikern kom fram till det. Kompressorn byttes i februari, pumpen gick under hela vintern på elpatron. Förstår ju att den drar mycket el när den går på elpatron men även nu drar den mellan 1-3 kwh varje timme hela dygnet. Det känns mycket. Vi har högre elförbrukning nu under sommaren än vad jag hade i mitt eluppvärmda hus tidigare. Den drar också 1 kwh när den är avstängd på standby läge. Vad är rimligt att en frånluftsvärmepump drar kwh /timme ?

Vi är tre vuxna i hushållet, huset är byggt 2020.
 
Redigerat:
Tycker det låter mycket.
Skickar bild från min förbrukning nattetid med samma Nibe pump.
Min förbrukning är då inklusive kyl, frys, belysning runt hela huset utvändigt, ventilation osv Skärmdump av elförbrukning från en mobilapp den 1 juli med totalt köpt el 3 kWh; detaljerad elförbrukning och temperatur för varje timme mellan midnatt och kl. 09:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Första frågan jag har är om den är rätt konfigurerad så att inte elpatronen går in när den inte ska t ex.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Första frågan jag har är om den är rätt konfigurerad så att inte elpatronen går in när den inte ska t ex.
Jag har haft en annan tekniker här och han påstår att allt är rätt inställt.
 
Hur mäter du energiförbrukningen? Har du en särskild elmätare just för pannan?

1 kWh motsvarar 1000 W konstant förbrukning, det är en hög tomgångsförbrukning.
 
Du ser på displayen vad VP gör.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag ha
E etompau skrev:
Hur mäter du energiförbrukningen? Har du en särskild elmätare just för pannan?

1 kWh motsvarar 1000 W konstant förbrukning, det är en hög tomgångsförbrukning.
Vi har stängt av allt via elcentralen och sen satt på en sak i taget i två timmar för att sedan via eon appen se vilken förbrukning som varit.
 
När det är så höga effekter som 1 kW så går det att utesluta att det rör sig om någon standbyförbrukning. Det blir varmt någonstans. Då kan det finnas tre förklaringar.

1. Värme går ut i radiatorsystemet trots att det inte borde.
2. Ni har använt mycket varmvatten i anslutning till att mätningen gjordes.
3. Det läcker varmvatten ut i avloppet någonstans.

Detta givet att du tolkat dina mätningar rätt och det verkligen är frånluftsvärmepumpen som står för hela förbrukningen.
 
Misstänker man att vp dra 1000 w i timmen så är det väl att mäta upp eller koppla bort sådant som kan dra ström i vp å se om det ändras. Om man inte kan se något i menyn som är avvikande....
 
Något är tokigt i mätningen gissar jag. Vad har ni för total förbrukning nu sommartid per dygn?

Jag snittar typ 12kWh per dag på sommaren och typ 30kWh vintertid
 
E ElisabethL. skrev:
Jag ha

Vi har stängt av allt via elcentralen och sen satt på en sak i taget i två timmar för att sedan via eon appen se vilken förbrukning som varit.
För att hitta "eltjuvar" och snabbt komma fram till vad som drar ström så funkar Eon:s Elna eller "Sparsnäs" från Ikea (utgången produkt) bäst. Då ser du direkt i realtid den momentana effekförbrukningen i din anläggning.
 
Och 1 kW värme kontinuerligt försvinner inte bara utan något borde bli varmt. 1 kW konstant på ett elelement värmer ett helt rum till ganska ordentligt varmt, speciellt sommartid - go figure.

har du kollat på övertrycksventil(erna) på systemvattnet och VV-beredar-delen att det inte pressar fram vatten konstant och att det kanske är jummet...

samma sak med läckande varmvattenkranar etc. i fastigheten, vilket förvisso är mer uppenbart än en konstant droppande övertrycksventil med rör ända ned i avloppet i pannrummet.

om det konstant läcker vatten så blir det att ta reda på orsaken...
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
V Vector skrev:
Misstänker man att vp dra 1000 w i timmen så är det väl att mäta upp eller koppla bort sådant som kan dra ström i vp å se om det ändras. Om man inte kan se något i menyn som är avvikande....
Mellan 35-40 per dygn, förra året betydligt mindre.. Servicetekniker ska komma igen.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Något är tokigt i mätningen gissar jag. Vad har ni för total förbrukning nu sommartid per dygn?

Jag snittar typ 12kWh per dag på sommaren och typ 30kWh vintertid
Mellan 35-40 kwh förra året betydligt mindre.
 
Låter för mycket. Snitta själv 40kwh dygn i januari för värme och hushållsel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.