M Martin Lundmark skrev:
Hej
En successiv utveckling som denna är nog ibland svår att förutse och att styra
Man framför ofta att vi borde få bestäma mera själva utan inblandning av myndigheterna och andra
Vi ser redan ifrågasättandet av effektavgifterma som utjämnar effekflödet i elnäten och därmed minskar behovet av överdimensionerade elnät.
Däremot så kan vi inte bestämma över de fysiskaliska lagarna
Det är väl lämpligt att du skriver till energimarknadsinspektionen och framför dina åsikter
Elmarknadsinspektionen är redan upplyst om problemet.
Men om inte en stor nätägare som E.On är medveten om problemet är det som sagt illa.
Men det slutar väl med att nätägarna måste sätta en gräns för nyanslutningar av solceller.
Men det är trist för dom som faller för det dragna repet.
 
Nissens Nissens skrev:
Hur långt har ni kommit tills ni går med vinst då? Med elpriserna som är numera så lär det ta många år.
Både ja och nej. Så länge det inte ligger snö på dom så ger dom faktiskt mer än vad åtminstone jag väntade mig. Sista veckan i januari i år när snön smält fick jag t.o.m ett litet överskott. Nu är jag inte storförbrukare.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Elnätsbolagen måste köpa in från elmarknaden den förlustenergi som uppstår i elnäten. Ökar elförlusterna eller är elpriset högt den timmen förlusterna uppstår i elnätet då blir det dyrare för elnätskunderna som tillsammans med de andra som använder elnäten skall betala vad elnäten kostar.

Jag gör den bedömningen att när effekten vänder genom närmaste distributionstransformator då bör nätnyttan (elförlustminskningen) vara begränsad speciellt om samtidigt spänningen stiger i elnätet hos villorna som matar in.

Utifrån mitt hus effektbehov i snitt under 3 sommarmånader på ca 750 W och vi antar att detta gäller även för de 28 övriga kopplade till samma 500 kVA distributionstransformator då vänder effekten i transformatorn vid (28*0,75=) 21kW. Det motsvarar ca 2 st. solcellsanläggningar på 10 kW, eller 2/28 = 7,15 % av husen kopplade till transformatorn.

Blir det mer än så då vänder effektriktningen och då uppstår naturligtvis ökade förluster när denna effekt skall passera elnät och minst en ytterligare transformator (med förluster) innan effekten hamnar hos ytterligare villor. Dessutom stiger spänningen i elnätet som inte får vara över 230 V + 10% = ca 253V.

När effekten vänt riktning och innan spänningen stiger för högt, (så att elnätens centrala spänningsreglering får bekymmer) bör vi göra åtgärder.

Hur styr vi att effekten inte ändrar riktning och att spänningen inte kontrolleras på ett bra sätt, utan att bygga system där fienden kan göra intrång ?.

Accepterar vi att bara ca drygt 7 % av husen kopplade till transformatorn får använda 10 kW solceller var?

Det borde redan idag finnas elnätsområden med betydligt fler solcellsinstallationer?
D Dilato skrev:
"Riktig" Ö-drift kan då aldrig inträffa, så om det behövs mer ström för att lösa ut en säkring kommer den ifrån nätet.

Jag har alltid undrat hur växelriktaren "vet" att den har kontakt med ett "riktigt" nät, hur den ser skillnad på transformatorström och grannens panelström??
Växelriktaren har normalt internetanslutning. Dessutom finns klockkretsar som klarar död räkning.
 
Nissens
G Guzzen1 skrev:
Både ja och nej. Så länge det inte ligger snö på dom så ger dom faktiskt mer än vad åtminstone jag väntade mig. Sista veckan i januari i år när snön smält fick jag t.o.m ett litet överskott. Nu är jag inte storförbrukare.
Nä, med tanke på att solen inte är uppe många timmar och dessutom står lågt på himlen så… borde inte bli många % av max effekten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Guzzen1

Jag har mängder med gånger påpekat här i forumet, det allvarliga med att det är dåligt med elkraftkunskapen bland politiker och beslutsfattare på olika befattningar i samhället, samt den allvarliga bristen på (kunniga) elkraftingenjörer.

Elnätsbolagen (med flera) har under mer än 10 år inte kunnat hitta de elkraftingenjörer de så nödvändigt behöver.

Och efterfrågan bara ökar.

Elkraftingenjörer att anställa finns helt enkelt inte, och det är för få som vill utbilda sig.
Nissens Nissens skrev:
Nä, med tanke på att solen inte är uppe många timmar och dessutom står lågt på himlen så… borde inte bli många % av max effekten.
Givetvis inte men ändå mer än vad jag gör av med.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Växelriktaren har normalt internetanslutning. Dessutom finns klockkretsar som klarar död räkning.
Ok...men det säger inte mig nånting, hur internet eller klockan talat om om det finns ström från nätet?
Jag är genuint intresserad hur det fungerar med att växelriktare vet om det finns nät eller inte.
 
D Dilato skrev:
Ok...men det säger inte mig nånting, hur internet eller klockan talat om om det finns ström från nätet?
Jag är genuint intresserad hur det fungerar med att växelriktare vet om det finns nät eller inte.
Missade kanske din fråga. Uppfattade det som "Hur kan vx hålla rätt frekvens utan att vara kopplad till nätet".
Vx vet inte om det är "nätet" eller ej. Det är något som du måste du ställa in.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Missade kanske din fråga. Uppfattade det som "Hur kan vx hålla rätt frekvens utan att vara kopplad till nätet".
Vx vet inte om det är "nätet" eller ej. Det är något som du måste du ställa in.
Anledningen till frågan är att det alltid påstås att om man får strömavbrott från nätet slår växelriktaren ifrån och det blir svart i kåken även om solen skiner och man skulle kunnat köra på solel i ödrift.

Nu har vi istället en massa grannar som också matar ut el på lokalnätet, en stor ö.
Hur vet alla dom växelriktarna att det är strömavbrott, borde inte alla riktarna se varandras produktion som att nätet finns?

Jag har ingen aning...
 
D Dilato skrev:
Anledningen till frågan är att det alltid påstås att om man får strömavbrott från nätet slår växelriktaren ifrån och det blir svart i kåken även om solen skiner och man skulle kunnat köra på solel i ödrift.

Nu har vi istället en massa grannar som också matar ut el på lokalnätet, en stor ö.
Hur vet alla dom växelriktarna att det är strömavbrott, borde inte alla riktarna se varandras produktion som att nätet finns?

Jag har ingen aning...
Hej Dilato

En mycket bra fråga

I vårt elnät så håller vi (Svenska Kraftnät) frekvensen i frekvensintervallet 49,90–50,10 Hz

Frekvensstabilitet
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/kraftsystemstabilitet/frekvensstabilitet/
Frekvenshållningsreserv normaldrift (FCR-N)
https://www.svk.se/aktorsportalen/bidra-med-reserver/om-olika-reserver/fcr-n/

I dokumenten ovan beskrivs hur Svenska Kraftnät styr frekvensen i våra elnät och hur man hanterar avvikelser.

Gällande din fråga;

Om vi antar (i ett tankeexperiment) att 10 villor har 10 kW solceller vardera och är ansluten till en transformator där totalt 30 villor är anslutna och det är full solcellsproduktion.

Om nu strömmen bryts (av någon anledning) till just den transformatorns högspänningssida och solen fortsätter lysa, då går man in i ö-drift (off grid).

Det är möjligt att elproduktionen från solcellerna fortsätter ett ögonblick men då måste frekvensen och utspänningen (och eventuella andra skydd) hålla sig inom det gränsvärden som är inställt i solcellsomriktarna.

Om effektlasten i de totalt 30 villorna är mindre än den totala effekten i de 10 solcellsomriktarna (100 kW) då riskerar frekvens och spänning att hoppa uppåt och omriktaren slår ifrån.

Det kan bli så att de 10 omriktarna klarar av att justera spänning (under bibehållen frekvens) till den last som då är ansluten. Men risken är (stor) att under den justeringen så finns instabilitetsbekymmer, som innebär bortkoppling. Det ju handlar om reglersystem som rimligen är utanför det som de är byggda för.

När laster kopplas till och från i ö-drift eller om solen går i moln då påverkas frekvens och spänning etc.

Därför så handlar det om att det är en sorts balansgång på slak lina där risken att frånkoppling sker är mycket stor, rimligen direkt.

Det finns naturligtvis en mängd olika situationer (olika fall) med olika laster och olika händelser som man kan studera (och diskutera) men det grundläggande är att solcellsomriktarna förväntar sig att vara kopplade till ett starkt nät som har ”taktpinnen” för stabil drift.
 
Redigerat:
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Hej Dilato

Jag måste lägga till att normalt så ser inte ett strömavbrott ut som jag beskrev.

Utan det jag beskrev är ett specialfall där en liten ö av elanslutna kan bildas och som stämmer någorlunda med din frågeställning.

Normalt så innebär ett strömavbrott att ett stort område blir strömlöst ocgh får tillbaka strömmen efter en eller några timmar.

Vid ett sådant (större) strömavbrott då klarar inte solcellsomriktarna på 10 villor att mata elnätets alla elanvändare.
 
Skatteverket har kommit med en ny tolkning av detta med balanstjänster och grönt avdrag.

"För att skattereduktion ska kunna medges för installation av batteri krävs att de installerade batterierna helt eller delvis används för att lagra egenproducerad el.


Att batterierna till viss del utnyttjas till stödtjänster eller elprisarbitrage påverkar inte rätten till skattereduktion."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/445645.html?date=2024-07-04
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hej

Vi har tidigare här i tråden diskuterat IT-säkerhet, som är ett ökande bekymmer nu när vi alltmer önskar att kunna fjärrstyra våra värmesystem, solceller, hembatterier etc.

SVT Nyheter har idag en artikel om IT-säkerhet gällande, ”Dagens smarta bilar” i artikeln som har rubriken; ”Forskarlarm: Din bil kan hackas – för dålig kunskap på verkstäder”.

I ingressen så står det; ”Dagens smarta bilar går att likna vid en dator på hjul, vilket också ökar risken för att de hackas. Bilverkstäder spelar en stor roll i den framtida säkerheten, men kunskapsnivån är för dålig visar en ny studie. – Programvaran kan göra allt som bilen kan göra, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...il-kan-hackas-for-dalig-kunskap-pa-verkstader

Är våra värmesystem, solceller, hembatterier etc. bättre rustade, gällande IT-säkerhet?

Hur agerar vi själva för att undvika angrepp?

Vet vi tillräckligt bra kunskaper om hur vi gör?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Vi har tidigare här i tråden diskuterat IT-säkerhet, som är ett ökande bekymmer nu när vi alltmer önskar att kunna fjärrstyra våra värmesystem, solceller, hembatterier etc.

SVT Nyheter har idag en artikel om IT-säkerhet gällande, ”Dagens smarta bilar” i artikeln som har rubriken; ”Forskarlarm: Din bil kan hackas – för dålig kunskap på verkstäder”.

I ingressen så står det; ”Dagens smarta bilar går att likna vid en dator på hjul, vilket också ökar risken för att de hackas. Bilverkstäder spelar en stor roll i den framtida säkerheten, men kunskapsnivån är för dålig visar en ny studie. – Programvaran kan göra allt som bilen kan göra, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet.”
[länk]

Är våra värmesystem, solceller, hembatterier etc. bättre rustade, gällande IT-säkerhet?

Hur agerar vi själva för att undvika angrepp?

Vet vi tillräckligt bra kunskaper om hur vi gör?
Det första som slår mig är varför ska någon vilja hacka en bil? Vad kan en hacker åstadkomma?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Vi har tidigare här i tråden diskuterat IT-säkerhet, som är ett ökande bekymmer nu när vi alltmer önskar att kunna fjärrstyra våra värmesystem, solceller, hembatterier etc.

SVT Nyheter har idag en artikel om IT-säkerhet gällande, ”Dagens smarta bilar” i artikeln som har rubriken; ”Forskarlarm: Din bil kan hackas – för dålig kunskap på verkstäder”.

I ingressen så står det; ”Dagens smarta bilar går att likna vid en dator på hjul, vilket också ökar risken för att de hackas. Bilverkstäder spelar en stor roll i den framtida säkerheten, men kunskapsnivån är för dålig visar en ny studie. – Programvaran kan göra allt som bilen kan göra, säger Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet.”
[länk]

Är våra värmesystem, solceller, hembatterier etc. bättre rustade, gällande IT-säkerhet?

Hur agerar vi själva för att undvika angrepp?

Vet vi tillräckligt bra kunskaper om hur vi gör?
Jo nog finns det stor kunskap om Scada-system och det har man jobbat länge med och har själv högsta förtroende för det arbetet inkl storskaliga lösningar som stora bolag använder.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...-i-industriella-informations--och-styrsystem/

Sen för småskaliga lösningar så finns det säkert rena skräpet, snabbt ihopkodat och full av säkerhetshål inkl att privatpersoner ofta har dålig koll på sitt eget nätverk inkl komponenter och vilket firmware som används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.