Skulle behöva en multimaskin/multiverktyg till en grej. Inte alls påläst på detta område, sladd går bra så inget dyrt batteridrivet. Funderat på blå Bosch eller Dewalt, båda är på 300W o kostar runt 1500:-. Följer med lite slippapper till Dewalten medan Boschen bara kommer med 1st sågblad.

Vad säger panelen? Andra kandidater?
Multiverktyg från Dewalt med sladd, fyra olika utbytbara blad, en nyckel och flera sandpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå Bosch Professional Starlock Plus multimaskin med sågblad och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte så stor betydelse vilken du väljer, ta den du tycker ligger bra i handen.
Jag kör med Bosch både 230V grön och batterimaskin 12V blå.
 
En given kandidat är Fein, tex Multimaster 500 eller Multitalent 250. De kostar några kronor mer, 1800-2000 kr, men är riktigt bra maskiner. 500:an har snabbfäste medan 250 inte har det, den kommer åas med en liten uppsättning verktyg.

Det sagt så håller jag med om att de måste kännas bra i handen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte så stor betydelse vilken du väljer, ta den du tycker ligger bra i handen.
Jag kör med Bosch både 230V grön och batterimaskin 12V blå.
Alla är bra maskiner, men håller Fein som bäst
 
  • Gilla
klosp11 och 2 till
  • Laddar…
Vad som helst utom Bocsh 12 V.

Antar det är sladd som gäller. Det finns många Fein begagnade på nätet och det är ett säkert kort bara det är en maskin från typ senaste tio åren, tex 350Q som har snabbfäste. Prisvärt och slitstarka med bra ergonomi/låga vibrationer.

Vet att det finns flera maskiner, även märkes (som min Bosch), som vibrerar för mycket. Det blir snabbt väldigt tråkigt och jag tycker ditt liv är för kort för det 😊
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har inte så stor betydelse vilken du väljer, ta den du tycker ligger bra i handen.
Jag kör med Bosch både 230V grön och batterimaskin 12V blå.
Blå 12V ligger bra i handen så länge den är avstängd.
 
  • Haha
Hep
  • Laddar…
Om det duger med en lätt begagnad grön Bosch PMF 180 E så har jag en sådan över.
 
jac jac skrev:
Om det duger med en lätt begagnad grön Bosch PMF 180 E så har jag en sådan över.
Grön Bosch?! Hur fick den en plats i din verkstad? Eller den kanske inte fick nån plats...😉

Tack för erbjudandet men 180W låter lite tunt, 300 får det bli iaf.
 
Ola C Ola C skrev:
Grön Bosch?! Hur fick den en plats i din verkstad? Eller den kanske inte fick nån plats...😉

Tack för erbjudandet men 180W låter lite tunt, 300 får det bli iaf.
Det var ju just det att den inte fick någon plats.
Rätt tänkt, det är viktigt med många wattar.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
C
Ola C Ola C skrev:
Vad säger panelen?
Något som utmärker DeWalten är att den inte är Starlock, så man är inte låst till de dyra Starlock-bladen.

Sen har jag noterat att om man kollar priserna på blad och andra tillbehör så brukar det löna sig rejält att köpa extra-allt-paketet med så mycket inkluderade tillbehör som möjligt. Åtminstone vad gäller Starlock-maskinerna.
 
Nu har jag varit o klämt på dessa två samt en Fein 300 och en 500. Fein 250 som lokala Bauhaus skulle ha 18st i lager var spårlöst försvunnen.

Hittade ingen varvtalsreglering på Dewalten....Sitter den i "gashandtaget" som på en skruvdragare?
 
Ola C Ola C skrev:
Nu har jag varit o klämt på dessa två samt en Fein 300 och en 500. Fein 250 som lokala Bauhaus skulle ha 18st i lager var spårlöst försvunnen.

Hittade ingen varvtalsreglering på Dewalten....Sitter den i "gashandtaget" som på en skruvdragare?
Om du klämt avstängt säger det tyvärr nästan ingenting.
On/off och separat varvtal via liten ratt är bra. Då går det att hålla den i fler obekväma vinklar 👌🏻
 
Ola C Ola C skrev:
Hittade ingen varvtalsreglering på Dewalten....Sitter den i "gashandtaget" som på en skruvdragare?
Stämmer. Det går endast att låsa hastigheten på full gas.

 
B Bomba skrev:
Stämmer. Det går endast att låsa hastigheten på full gas.

[video]
Hm. Föredrar nog ratt för hastigheten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Om du klämt avstängt säger det tyvärr nästan ingenting.
On/off och separat varvtal via liten ratt är bra. Då går det att hålla den i fler obekväma vinklar 👌🏻
Två Fein klämde jag på igångsatta. Nu var jag ju på Bauhaus, att få de andra maskinerna inkopplade kändes som överkurs då säljaren inte hade större intresse att leta upp Fein 250n dom skulle ha 18st av. "Den kan va på lagret". Ja, kan den va. "Men kanske enklare du beställer den till butiken, den kommer snabbt".
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Harald Boye och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.