lilytwig lilytwig skrev:
Jo det har det, ett modernt och anpassat system ser ju till att förlusterna minskar eller i vissa fall uteblir.
Varför skall man bygga om systemet med dubbelriktade transformatorer? Jo enbart pga solpanelerna, då är det också de som skall stå för kostnaden.

Det är inget modernt med det, det är vara ett krav från en specifik energikälla
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det används lite för mycket laddade ord nu, för att förvränga perspektiven.

Elpriset "blir" inte negativt, det sätts av producenterna och det finns det många bakomliggande skäl till men solcellsproduktionen är en oerhört liten del av detta, om någon. Dessutom sätts de i många fall av bolag som både producerar el och transporterar sin egen, konkurrenters och slutkunders egenproducerade el, allt detta måste balanseras för att uppnå önskade effekter och sända de signaler man önskar.

Pratet och att "fysikaliska begränsningar" måste direktkopplas till priser är förledande, produktionskostnader och -teknik har i allmänhet inga direkta kopplingar till priset, det finns för varje tjänst eller vara, vid olika tidpunkter många bakomliggande faktorer som leder fram till ett kundpris.
Hej djac

Du skrev; ”Det används lite för mycket laddade ord nu, för att förvränga perspektiven.”

Jag håller med om att det blivit många nya laddade ord införda i elkraftbranschen de senaste säg 15-20 åren.

Det har förvillat många, de som idag tror att det mesta som man, tillräckligt mycket, vill göra – är möjligt.

Man förstår inte att elkraftens funktion och långsiktiga driftsäkerhet bygger på "fysikaliska begränsningar" som inte ändras för att det vore ”mera passande” eller ”politiskt lämpligt”.

Kopplingen till ekonomiska faktorer behöver naturligtvis inte inträffa direkt, men vår elkraftförsörjning är inte och kan inte bli gratis. Gör vi misstaget att inte förstå de "fysikaliska begränsningar" som finns, när vi t.ex. bygger något då märker vi det, förr eller senare, och får då betala kostnaden.

Samtidigt som politiker, beslutsfattare men även elanvändarna har velat ”önska” eller bestämma hur elkraften skall utvecklas, så har samtidigt mängden elkraftingenjörer (elkraftkunniga och kunniga i elkraftteknik) minskat dramatiskt.

Vi har för att fylla behoven (vakanserna) anställt andra kompetenser och försökt att klara elkraftfrågorna ”ett tag till”.

Men vi har för länge sedan ”blivit efter” i att förvalta vår elkraftförsörjning på ett bra sätt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om vi antar att nätavgifterna för den som har solceller på sitt villatak blir så höga att det blir en dålig affär att mata in i nätet, så kommer det inte att ske någon inmatning. Om jag skulle gå back så avstår jag helt enkelt från att mata in. Att man skulle införa fasta avgifter. Alltså avgift för en anläggning som inte matar in något ser jag som osannolikt.
Vi som har solceller kommer naturligtvis art anpassa oss. Om det blir dyrt att mata in el vissa timmar så kommer vi så klart att begränsa effekten från anläggningen, eller helt enkelt stoppa den.
Hitintills har det inte funnits incitament att göra några begränsningar av inmatning till nätet.
Det är ju faktiskt också så att elen normalt är billigare på nätterna än på dagen när solen skiner. Därför förbrukar vi hellre nattetid.
Några få timmar har spotpriset varit negativt. Det behöver inte alls vara något problem. Spotpriset är inte direkt kopplat till leverantörernas lönsamhet utan sätts utifrån företagens strategier. Ett negativt pris kan sannolikt vara en del av den strategin. Lönsamhet i en årstidsberoende verksamhet räknas per 12 månader. Inte några enskilda timmar.
lilytwig

Jag vet inte hur prissättning blir för solceller på hustak i framtiden. Men hade jag själv haft solceller så hade jag antagit att det på sikt blir en likhet med andra som är elleverantörer.

Jag skrev om det i inlägg #4 578 här i tråden; ”Jag är idag ingen expert på dagens alla typer av avgifter gälande elnäten. Men det jag engång lärt mig när det gäller taxor och tariffer mot elnäten, så är de normalt uppbyggda på samma sätt oberoende om man matar in eller ut till elnätet. Den som t.ex. sätter upp en vindkraftpark betalar ett elnät för anslutning till det befintliga elnätet. Sedan en anslutningsavgift beroende på storleken på inmatningen (effekt) samt en inmatningsavgift för själva elenergin han matar in. En villa som vill ansluta sig till elnätet betalar för en kabel (ett elnät) för anslutning till det befintliga elnätet sedan en anslutningsavgift (säkringsavgift) beroende på storleken på inmatningen (A) samt en avgift för elenergin.”

Har elnätsbolaget t.ex. varit tvungna att förstärka elnätet för att någon skall kunna ansluta sin solcellsanläggning så kan det ju bli en årlig (månatlig) kostnad så länge man har solcellsanläggningen inkopplad till elnätet. Så gäller även för andra som är anslutna till elnätet för att mata in eleffekt.

Så är det även med elen ditt hus använder. Så länge du är ansluten till elnätet betalar du en fast avgift även om din elanvändning är noll en eller flera månader. Elnätsbolaget har ju haft kostnaden då de byggde nätet och anslöt dig och fördelar nu den kostnaden på dig flera år framöver.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
lilytwig

Jag vet inte hur prissättning blir för solceller på hustak i framtiden. Men hade jag själv haft solceller så hade jag antagit att det på sikt blir en likhet med andra som är elleverantörer.

Jag skrev om det i inlägg #4 578 här i tråden; ”Jag är idag ingen expert på dagens alla typer av avgifter gälande elnäten. Men det jag engång lärt mig när det gäller taxor och tariffer mot elnäten, så är de normalt uppbyggda på samma sätt oberoende om man matar in eller ut till elnätet. Den som t.ex. sätter upp en vindkraftpark betalar ett elnät för anslutning till det befintliga elnätet. Sedan en anslutningsavgift beroende på storleken på inmatningen (effekt) samt en inmatningsavgift för själva elenergin han matar in. En villa som vill ansluta sig till elnätet betalar för en kabel (ett elnät) för anslutning till det befintliga elnätet sedan en anslutningsavgift (säkringsavgift) beroende på storleken på inmatningen (A) samt en avgift för elenergin.”

Har elnätsbolaget t.ex. varit tvungna att förstärka elnätet för att någon skall kunna ansluta sin solcellsanläggning så kan det ju bli en årlig (månatlig) kostnad så länge man har solcellsanläggningen inkopplad till elnätet. Så gäller även för andra som är anslutna till elnätet för att mata in eleffekt.

Så är det även med elen ditt hus använder. Så länge du är ansluten till elnätet betalar du en fast avgift även om din elanvändning är noll en eller flera månader. Elnätsbolaget har ju haft kostnaden då de byggde nätet och anslöt dig och fördelar nu den kostnaden på dig flera år framöver.
Mao så vet du inte, men uttrycker dig ändå rätt tvärsäkert.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall man bygga om systemet med dubbelriktade transformatorer? Jo enbart pga solpanelerna, då är det också de som skall stå för kostnaden.

Det är inget modernt med det, det är vara ett krav från en specifik energikälla
När har jag skrivit om dubbelriktade transformatorer? Det är ditt påhitt.
 
lilytwig lilytwig skrev:
ao så vet du inte, men uttrycker dig ändå rätt tvärsäkert.
Hej
Jag har väl inte utryckt mig tvärsäkert om framtiden
Vem kan det?
 
lilytwig lilytwig skrev:
När har jag skrivit om dubbelriktade transformatorer? Det är ditt påhitt.
I så fall har du inte förstått problemet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

"förlusterna" - "i vissa fall uteblir"?

Kan du belägga det du säger med citat och källhänvisning så att vi och alla elnätsbolagen förstår vad du menar.

Jag träffar återkommande representanter för elkraftbranschen och kan förmedla till dem det du säger - om det är sant alltså och att du kan belägga det du säger med citat och källhänvisning.

Är det ett påhitt från din sida bör du inte beskriva dina fantasier här 😊

När vi skriver här på Byggahus då skriver vi för att hjälpa varandra - inte tvärtom.
Visst ska vi hjälpa varandra. I detta skall vi också hålla en god ton. Ditt sätt att konsekvent misstolka inlägg som inte stämmer med din uppfattning är rätt irriterande.
Jag ger dig ingen länk till Ohm's och Kichoffs lagar. Det kan du själv googla.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
isst ska vi hjälpa varandra. I detta skall vi också hålla en god ton. Ditt sätt att konsekvent misstolka inlägg som inte stämmer med din uppfattning är rätt irriterande.
Jag ger dig ingen länk till Ohm's och Kichoffs lagar. Det kan du själv googla.
Hej lilytwig
Du skrev;
"Jo det har det, ett modernt och anpassat system ser ju till att förlusterna minskar eller i vissa fall uteblir."
Vad menar du med att förlusterna uteblir?
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
I så fall har du inte förstått problemet.
En transformator är i grunden dubbelriktad, men jag har inte nämnt ett ord om detta.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Du skrev;
"Jo det har det, ett modernt och anpassat system ser ju till att förlusterna minskar eller i vissa fall uteblir."
Vad menar du med att förlusterna uteblir?
När strömmen är noll så finns inga förluster. Grundläggande ellära.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
När strömmen är noll så finns inga förluster. Grundläggande ellära.
Hej lilytwig

Hur menar du?

Om strömmen är noll distribueras ju inget i elnätet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Hur menar du?

Om strömmen är noll distribueras ju inget i elnätet.
Nätet består av flera delar. Villorna i ett område kan vara matade från en transformator. Det utgör då en lokal del av elnätet. Några av villorna är microproducenter. När solen inte lyser så flyter ström in till transformatorn och ut till villorna. När solen lyser så matas el från microproducenterna till de andra villorna. Strömmen i transformatorn och in till den minskar. När strömmen minskar så minskar också förlusterna. När microproducenterna tillsammans levererar lika mycket som alla villor konsumerar så blir strömmen i transformatorn och in till densamma = noll.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
Och när microproducenterna producerar mer än vad som konsumeras så går transformatorn baklänges med ett spänningsfall i "fel riktning". Det är verkligen inte bra. Detta måste man förhindra och för att göra det så måste man bygga om transformstorernabsånatt de är styrbara. Detta är dyrt...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nätet består av flera delar. Villorna i ett område kan vara matade från en transformator. Det utgör då en lokal del av elnätet. Några av villorna är microproducenter. När solen inte lyser så flyter ström in till transformatorn och ut till villorna. När solen lyser så matas el från microproducenterna till de andra villorna. Strömmen i transformatorn och in till den minskar. När strömmen minskar så minskar också förlusterna. När microproducenterna tillsammans levererar lika mycket som alla villor konsumerar så blir strömmen i transformatorn och in till densamma = noll.
Hej lilytwig

Jag kan tänka mig att man (teoretiskt) har resonerat så, när man antagit att förlusterna vid lokal effektinmatning skulle kunna balansera ut förlusterna i elnätet i villaområden med solceller.

I ett verkligt elnät har vi tre faser, en mängd villor med många enfaslaster av olika storlek fördelade på olika faser som blir in- och urkopplade vid olika tidpunkter.

Här en kort och starkt förenklad beskrivning gällande elnätet där jag bor.

När jag mäter och jämför belastningen i de tre faserna från mitt hus så är det bara min trefasiga bergvärmepump som ger en trefasig effektfördelning. Men, denna trefaslast används i princip inte under tre av de sommarmånader som solceller matar in som mest trefaseffekt och lite under resten av sommarhalvåret. Under de tre vintermånader som värmepumpen behöver som mest trefaseffekt då ger mina grannars solceller väldigt lite eller ingenting av sin trefaseffekt.

Mina vitvaror och övriga laster är enfasiga. De flesta inkopplade en kort stund, likadant hos mina grannar. Sannolikheten att mina enfaslaster tidsmässigt och fasmässigt tillsammans med grannarnas enfaslaster tidsmässigt och fasmässigt skall matcha så att de bildar trefaslaster som stämmer ens hyfsat med grannarnas trefasiga elproduktion är väldigt låg.

Därför så uppstår effektförluster både i ledningssystemet mellan villorna och i närmaste transformatorn (där vi är 28 villor anslutna) när den skall symmetriskt fördela alla våra enfaslaster att matcha trefaseffekten från grannarnas solceller och det bakomliggande elnätet.

Jag har dessutom gjort förenklade överslagsberäkningar som visar att när 5-10 % eller fler av villorna anslutna till närmaste transformator har ca 10 kW solcellsinstallationer var, t.ex. på mitt område. Då vänder effektriktningen och då uppstår naturligtvis ökade förluster när denna effekt skall passera elnät och minst en ytterligare transformator (med förluster) innan effekten hamnar hos ytterligare villor.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.