X xxargs skrev:
Hos mig med Mitsubishin går det då fasen inte med full värmeeffekt när man begär mer värme inför när tex. gäster skall besöka och övernatta i attefallhuset när det är ställd på 10 grader C underhåll och några och 5 minus ute, utan håller på velar och ha sig med förvisso mer effekt än innan men långt ifrån full kompressorfart och dålig frostbildning på utedelen (dvs. lägre effektuttag ur luften) och det är först när man närma sig 20 grader C inomhus som man ser att den faktiskt börja jobba ordentligt med högre kompressorvarv och med mer frostning på kortare tid - och det är ändå en modernare R32-maskin...

Det var så allvarligt att jag faktiskt funderade på att täcka för luftinsugen på innerdelen för att tvinga den varmare på sina flänsar och den vägen simulera att rummet var nu mycket varmare - en teori är att de behöver en ganska stor skillnad mellan inner och utetemperatur och därmed tryckskillnad innan den gasar på fullt... om det beror på att den har begränsad reglerområde på expansionsventilen eller bara dumt skrivna algoritmer låter jag vara osagt - men i regel brukar det finnas en bit kapillärrör före och efter den reglerbara expansionsventilen och vid lite tryckskillnad (av att det är lite temperaturskillnad mellan inne/ute) så kanske det står med expansionsventilen vidöppen men det räcker ändå inte till i gas/kondensatflöde genom kappilären för full effekt innan temperaturen i innerdelen är högt nog...

För Fujutsi för huvudbyggnaden har jag inte kollat hur den tar från 10 graders C underhåll till önskad temperatur +20 grader C och om det beter sig annorlunda mot Mitsubishin.

Nu kan det vara egenskaper för just denna maskin men det är långt ifrån givet att det stånkar på med full effekt som utomhustemperaturen medger när man ställer från 10 grader C och vill fort ha varmare temperatur.
Min egna luftvärmepump (Mitsubishi) har jag aldrig kunna notera liknande problem, då huset aldrig är så kallt när den körs.

I stugan har vi en Daikin, som håller underhållsvärme på dryga 10 grader. Den fjärrstartas också innan man åker ut så att det hinner bli ganska varmt när man anländer. Men innan wifi-modulen skaffades kunde den gå med bra kraft när man ändrade till normal rumstemperatur. Säkerligen gick den inte med kompressorn i högsta varvtal, men det var inte så att den "tvekade" fläkten som du beskriver.

Min upplevelse är inte skrivet i sten, men det är så jag minns det. Skulle den behöva "fegköra" med fläkt och kompressor allt för länge hade jag stört mig på det ordentligt och lagt det på minnet.
 
R Real-House skrev:
Min egna luftvärmepump (Mitsubishi) har jag aldrig kunna notera liknande problem, då huset aldrig är så kallt när den körs.
Av samma skäl har jag inte koll på Fujutsi Slim i huvudbyggnaden eftersom jag bor där - den har dock 10-grader C snabbknapp för underhållsvärme och är liksom lite avsedd för den typen av drift, får kolla någon gång i vinter även om jag inte är skitsugen på att få det så kallt... ;-)

Det är när man provar utanför de tänkta användningsområderna som man börja se gnisslet i de tänkta algoritmerna eller maskinprestandan och det är ofta inte alls som man trodde i hur det borde fungera...

Tänker också på flertal trådar i vintras med Mitsubishi att ju kallare (dvs. under -15 grader C) det är ju mer tid spenderas på av-isning trots att det inte fins is på flänsarna och allt mindre värmepumpstid och förmodligen har roten med algoritmer/felkalibrerade termistorsensorer med annan kurva som inte stämmer med modellen de har i firmware, men är också väldigt svårt att göra något åt det som lekman...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.