Flyttade just in i nybyggt 130kvm enplansvilla med indraget fiber och nätverksuttag i samtliga rum.
Hur optimerar jag så att jag får bästa möjliga hastighet på WiFi med mera?

Min plan var att koppla TV, stationära datorer och värmecentral till nätverksuttag i respektive rum samt en MESH router med access punkter uplacerade i huset för bra WIFi täckning i hus och trädgård.

Använder OwnIT om det spelar någon roll

Insåg nu att min plan inte fungerar då TV vill att jag kopplar till routern istället för vägguttaget, vad gör jag för del?
nedan är hur det ser ut nu
Fiber->Switch-> uttag i respektive rum där Routern sitter i köket
 
Sätt routern före switchen
 
måste inte en mediahubb/switch sitta mellan inkommande fiber och router?
 
om du redan har nätverksuttag i respektive rum skulle jag då köra en centralt placerad switch och trådat backhaul till respektive AP. Switchen då bakom ownits router. Deras kundtjänst kan om man ber koppla om den in ett bryggningsläge så man får in trafiken till en valfri egen vald produkt. Kör Googles wifi-system för en liknande setup med 4 AP’s. Vill du nörda ner dig med konfigurering så är ju annars ubiquti populärt och speciellt om du vill bygga större switchade nät och även täcka större ytor utomhus har de ju utomhusprodukter som få andra

Och ownits IP-tv funkar för mig att sitta 2 switchar in från ownits router utan problem
 
Fiber- medieomvandlare - router - switch - patchpanel - uttag i rummen
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
M myrstack skrev:
om du redan har nätverksuttag i respektive rum skulle jag då köra en centralt placerad switch och trådat backhaul till respektive AP. Switchen då bakom ownits router. Deras kundtjänst kan om man ber koppla om den in ett bryggningsläge så man får in trafiken till en valfri egen vald produkt. Kör Googles wifi-system för en liknande setup med 4 AP’s. Vill du nörda ner dig med konfigurering så är ju annars ubiquti populärt och speciellt om du vill bygga större switchade nät och även täcka större ytor utomhus har de ju utomhusprodukter som få andra

Och ownits IP-tv funkar för mig att sitta 2 switchar in från ownits router utan problem
”trådat backhaul till respektive AP”
menar i varje rum att jag kopplar en kabel mellan nätverksuttag i vägg till Google Mesh. Låter smart tack
 
förstår jag det rätt att jag ska koppla in en router mellan enheten till vänster och höger?
Idag sitter routern i köket
 
  • Nätverkscentral med kablar och en enhet från Enelco med portar märkta för olika rum som vardagsrum, sovrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"enheten" till höger är fibern, den ska du inte röra, du ska koppla in routern efter mediaomvandlaren till vänster.
 
Persson88 Persson88 skrev:
"enheten" till höger är fibern, den ska du inte röra, du ska koppla in routern efter mediaomvandlaren till vänster.
tack, då förstår jag. routern bör med andra ord kopplas in "mellan" mediaomvandlaren och ingångarna ovan som heter Kontor, Sovrum 1, Sovrum 2 och Köket
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
tack, då förstår jag. routern bör med andra ord kopplas in "mellan" mediaomvandlaren och ingångarna ovan som heter Kontor, Sovrum 1, Sovrum 2 och Köket
Ja precis
 
J Jimpalimpa83 skrev:
Min plan var att koppla TV, stationära datorer och värmecentral till nätverksuttag i respektive rum samt en MESH router med access punkter uplacerade i huset för bra WIFi täckning i hus och trädgård.
Kanske lite sent nu, men...

Undvik mesh så långt det går. Trådlös kommunikation är mycket långsammare än trådad och du har uttag i varje rum; ju fler hopp genom mesh desto långsammare blir det för samtliga trådlösa enheter. Koppla in accesspunkter med tråd till nätverket direkt istället. Då stör inte en mobil i ena änden av huset ut en surfplatta i den andra.

Om du vill ha riktigt bra täckning utomhus, sätt en trådad accesspunkt utomhus också (eller flera).
 
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kanske lite sent nu, men...

Undvik mesh så långt det går. Trådlös kommunikation är mycket långsammare än trådad och du har uttag i varje rum; ju fler hopp genom mesh desto långsammare blir det för samtliga trådlösa enheter. Koppla in accesspunkter med tråd till nätverket direkt istället. Då stör inte en mobil i ena änden av huset ut en surfplatta i den andra.

Om du vill ha riktigt bra täckning utomhus, sätt en trådad accesspunkt utomhus också (eller flera).
bara för att dubbelkolla. jag måste koppla in en Router mellan Mediahubben och Accespunkterna?
det går inte att koppla in Accesspunkterna direkt till Mediahubben?
Anledningen till min fråga är att det blir svårt att klämma in en Router i skåpet där Mediahubben står (se bifogad bild ovan)
 
J Jimpalimpa83 skrev:
bara för att dubbelkolla. jag måste koppla in en Router mellan Mediahubben och Accespunkterna?
det går inte att koppla in Accesspunkterna direkt till Mediahubben?
Anledningen till min fråga är att det blir svårt att klämma in en Router i skåpet där Mediahubben står (se bifogad bild ovan)
En liten switch löser problemet.
https://www.amazon.se/TP-Link-TL-SG...92&mcid=624426ba64bc3b50bc4b92c1f0e022c4&th=1
 
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
J Jimpalimpa83 skrev:
bara för att dubbelkolla. jag måste koppla in en Router mellan Mediahubben och Accespunkterna?
Du behöver ha en router mellan mediakonverteraren och allt annat, ja. Ser lite trångt ut som du säger, så jag vet inte hur det var tänkt där. Du behöver ju helst en router med lika många uttag som du har sladdar kopplade till rummen (8st) och en sådan tar upp en hel del plats. Förmodligen behöver du ett liknande skåp på sidan om eller byta ut mot en större modell av samma sort. Och när det gäller accesspunkterna kan du behöva ha en liten switch i rummet du drar den kabeln från om det är flera enheter du vill koppla in i samma rum och bara ett uttag där.

Annat sett att ha gjort det på vore att haft fibern inkommande på annan plats med en kabel draget till det här skåpet där det fanns en router med den inkommande kabeln i WAN och sedan en liten patchkabel till varje uttag. Men nu sitter ju fibern här och alla uttag dragna till samma plats.
 
  • Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Annat sett att ha gjort det på vore att haft fibern inkommande på annan plats med en kabel draget till det här skåpet där det fanns en router med den inkommande kabeln i WAN och sedan en liten patchkabel till varje uttag. Men nu sitter ju fibern här och alla uttag dragna till samma plats.
Jo nu antog jag att det fanns en router.... och det måste man ju ha.
Sen personligen så tycker jag en Mesh-lösning är mycket bra för någon som bara vill att det ska funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.