Jag befinner mig i en situation som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.

Kort bakgrund: Förra året köpte jag en bostadsrätt. Gjorde vad jag tyckte en bra affär utifrån skick, läge osv. Har stortrivts här under det dryga året som gått.

Nu har jag dock börjat oroa mig för badrummet.

Det revs och återställdes i samband med en vattenskada medan lägenheten låg ute till försäljning. Föreningens och den boendes bostadsrättsförsäkring tog hand om alla kostnader fram till tät- och ytskikt. Detta fick den boende själv ombesörja. Jag har tagit fram papper på allt som försäkringsbolagets entreprenör gjorde + skadebesiktningen från försäkringsbolaget. Så långt är allt gott.

MEN. Jag saknar underlag gällande tät- och ytskikt i badrummet. Har försökt få fram detta via säljaren. Säljaren är en väldigt virrig och special person. Lite tomtar på loftet eller vad man ska säga. Har även bett ordföranden i föreningen att dels kolla om styrelsen har någon dokumentation, dels hjälpa mig att jaga på förra ägaren.

Jag har därtill skickat mejl till både GVK och BKR för att se om de har fått in något våtrumsintyg. GVK har svarat att de inte har, BKR ska jag ringa imorgon.

Utöver det funderar jag på hur jag ska hantera detta. Går det att göra någon typ av kontroll nu i efterhand för att få ett hum om hur väl jobbet är gjort? Kan man t ex:
- Kolla vad det är för typ av tätskikt genom att kika där inredning sitter uppskruvad eller liknande?
- Göra fuktmätning?
- Kolla vid golvbrunnen?
- Noggrann mätning av fall?
- Annat?

Därtill funderar jag på hur jag ska tänka framåt. En del av mig vill riva yt- och tätskikt och göra om. Ta den smällen liksom innan det kanske eventuellt händer något. I sådana fall får jag kanske köra på en våtrumsmatta för att hålla nere kostnaden. Och då köra på en lokalt och betrott företag som lämnar alla intyg och dokumentation.

Jag har en stigande oro och ångest över detta. Min sambo tycker inte jag oroar mig alldeles för mycket men jag vet inte alls hur jag ska resonera.
 
Är det något utöver avsaknad av papper som du oroar dig över?

Om föreningen ansvarat så låt det vara. Om du får en skada, fixa då. Det är svårt att undersöka i efterhand.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Är det något utöver avsaknad av papper som du oroar dig över?
Att det inte ska vara riktigt gjort och att jag kan åka på en skada etc.
 
T Tariax skrev:
Att det inte ska vara riktigt gjort och att jag kan åka på en skada etc.
Det vet du aldrig….oavsett papper 😂
 
Globetrot Globetrot skrev:
Det vet du aldrig….oavsett papper 😂
Det förstår jag. Men vore bra att ha något för att lugna nerverna.

Kan man kolla något i efterhand för att få en hint iaf?
 
Köp ett badkar eller duschkabin och led ned avloppet direkt i brunnen. Även om det är felgjort kommer det troligen aldrig uppstå några problem.

Det är att duscha direkt på kaklet som leder till vattenskador
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Har redan badkar. Lite rinner det utanför utmed väggen när vi duschar. Det mesta rinner ner i golvbrunnen. Blir en liten fläck/pöl kvar någon meter från brunnen. Vet inte riktigt men kanske 40 cm rakt över och någon mm eller två hög.
 
Skaffa ett bra duschdraperi. Och en skrapa. Hitta en metod att 99% av vatten hamnar i brunnen
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skaffa ett bra duschdraperi. Och en skrapa. Hitta en metod att 99% av vatten hamnar i brunnen
Redan gjort.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Är det något utöver avsaknad av papper som du oroar dig över?

Om föreningen ansvarat så låt det vara. Om du får en skada, fixa då. Det är svårt att undersöka i efterhand.
Föreningen stod för allt fram till tätskikt + ytskikt. Där tog föregående boende vid.
 
T Tariax skrev:
Det förstår jag. Men vore bra att ha något för att lugna nerverna.

Kan man kolla något i efterhand för att få en hint iaf?
Du kan ta in en besiktning man som kan titta på det som går. Kostar ett par tusen. Alt lyft brunnsil och lägg ut bild i forumet ? Man ska kunna se anslutning av tätskikt.

Om det syns är det med 90% korrekt utfört. Om de smetat igen med fix så kan det fortfarande vara ok, bara att det inte är inspektionsbart.
 
Redigerat:
Exempel där 1= klämringen och 2= tätskikt.
 
  • Närbild av en golvbrunn med markerade delar 1 och 2 som visar klämringen och tätskiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Globetrot skrev:
Du kan ta in en besiktning man som kan titta på det som går. Kostar ett par tusen. Alt lyft brunnsil och lägg ut bild i forumet ? Man ska kunna se anslutning av tätskikt.

Om det syns är det med 90% korrekt utfört. Om de smetat igen med fix så kan det fortfarande vara ok, bara att det inte är inspektionsbart.
Så ser det ut.
 
Jag tycker det ser rätt ut (men är själv inte hantverkare). Det gröna kan mycket väl vara tätskikt och fin grå klämring.

@Paul-Staffanstorp , du jobbar med detta väl? Ser TS brunn ok ut enligt dig?


Jag skulle inte oroa mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Jag tycker det ser rätt ut (men är själv inte hantverkare). Det gröna kan mycket väl vara tätskikt och fin grå klämring.

@Paul-Staffanstorp , du jobbar med detta väl? Ser TS brunn ok ut enligt dig?


Jag skulle inte oroa mig.
Tack för svar. Vi får se vad proffset säger. Tack så mkt för hjälp och att du tar dig tid.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.