Här kommer ännu en tråd om dimensionering av virke för pergola men jag hittar inget tidigare som stämmer exakt med min frågeställning så jag tänkte chansa och skapa en tråd här.

Den här tråden har jag kikat en hel del på och känner mig rätt trygg med att köra samma dimensioner (skruvlimmade 45x145) ungefär men ville mest få en second opinion. Tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-dimensionering.373379/

Anyway, ungefär så här tänker jag mig det. Ursäkta den risiga skissen 😅

3D-visualisering av terrass med måttangivelser, intill hus, enkel design, grönt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer vilja ha 3 stycken stolpar (eventuellt 115x115 impregnerat) i framkant och sen fästa hela konstruktionen i fasaden. Djupet kommer vara ganska precis 4.5 meter och bredden 4.3 meter och det är väl framförallt den på 4.5 meter som jag skulle vilja ha lite input på.

Alt 1:
Skruvlimma två stycken 45x170 och köra med det hela "ramen" och sen enkla 45x170 som reglar emellan.

Alt 2:
Samma som ovan fast 45x145 för att minska vikten på det hela lite?

Alt 3:
Limträbalkar? Blir dock väldigt mycket dyrare och klumpigare känns det som?

För att göra det hela lite mer krångligt så vill jag gärna (om möjligt) dimensionera såpass så att man kan lägga på ett tak längre fram utan att behöva förstärka och ha sig när det väl är dags för det.

Hur blir nedböjningen med 45x170 kontra 45x145?

Tack på förhand! 👏
 
Det blev aldrig någon pergola när tråden startades men nu har suget börjat komma igen när man vill ha något att skydda sig med från solen så jag gör ett nytt försök här. 😉

Jag är fortfarande lite inne på alt 1, men funkar det med den långa spännvidden på 4.5 som det blir?

Har även kikat lite på limträ och k-rauta har limträ i dimensionerna 56x225 men det drar iväg i pris då rätt rejält jämfört med "vanligt" virke.
 
Limträbalkar finns som "standard" upp till 6 m i bygghandeln generellt och längre är inga problem att beställa (transporten kan bli dyrare). För beräkningarna så kör svenskt träs verktyg och sen får du själv fundera på om du vill avvika från säkerhetsmarginalen.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Jag har kört lite beräkningar nu på: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pergola/

Hur pass mycket röda siffror kan man tolerera? Det är ju inget precisionsbygge på det viset tänker jag. Jag tänkte försöka ha ca 60cc mellan takreglarna så jag får väl in ca 7 stycken.

Kör jag på dessa mått vilket stämmer hyfsat får jag följande resultat men det som förvånar mig är att det är takstolarna som är den svajande punkten, jag trodde att det är själva bärlinan som är viktigast. Takreglarna ska ju bara ligga där utan något tak ovanpå..?

Hade tänkt mig 45x220 på bärlinan och 45x170 på takreglarna men den här tjänsten håller inte med mig..

Måttsatt 3D-modell av pergola med tre pelare och detaljerade måttuppgifter inklusive bredd, höjd, taklutning och materialval. Materialalternativ är konstruktionsvirke och limträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av beräkningsresultat för pergolakonstruktion med olika trävirkeskombinationer och deras deformation samt nyttjandegrad procentvis, markering i rött för överstigande gräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det låter rimligt att takbalkarna blir kraftigare än bärlinorna. Takbalkarna har ju en spännvidd på 4500 mm medan bärlinornas spännvidd bara är 2150 mm, de är dessutom kontinuerliga över tre stöd.

Rekommenderat krav på max deformation hos takbalkarna är i ditt fall 4500/300 = 15 mm.
 
S
Observera att med dem dimensionerna är bärlinan mest belastad, där har du en nyttjandegrad på 99% jämfört med takbalkarna som har 79%. Det som dock blir dimensionerande är nedböjningen som är störst för takbalkarna pga dess spännvidd.
 
  • Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Går jag upp till 45x220 på allting får jag en nyttjandegrad på 79% på takbalkar och 78% på bärlinan. Det är ju det där med max deformation jag får fundera lite på hur pass viktigt det är. 21mm är ju en del förstås.

Skulle man öka till 45x245 på allting är jag nästan i mål, då hamnar jag på 16mm deformation och nyttjandegrad på 63% på takbalkarna. Däremot finns det väl knappt såna vettiga tryckare att få tag på, brukar vara max 220 väl? Ska jag komma lägre i nedböjning måste jag titta på limträ och då blir det en rätt stor prisskillnad.

Hur hade ni resonerat där? Hur pass mycket gör den nedböjningen på takbalkarna i en pergola?
 
S
Du har ett övertramp på 6 mm i mitten på balken (man brukar förhålla sig till L/300 som i ditt fall blir 4500/300 = 15 mm och i dagsläget får du 21 mm). Detta får du ställa i relation till kostnaden att gå upp i dimension samt andra balktyper.

Observera att L/300 inte är ett krav, det kommer inte påverka bärigheten utan det är mer estetiskt.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Tack för svar!

Går jag upp till 45x220 på allting får jag en nyttjandegrad på 79% på takbalkar och 78% på bärlinan. Det är ju det där med max deformation jag får fundera lite på hur pass viktigt det är. 21mm är ju en del förstås.
Hur pass mycket gör den nedböjningen på takbalkarna i en pergola?
Virket ska bara bära sig själv och två tum nio hyvlat är ju mer än tillräckligt för det.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Du har ett övertramp på 6 mm i mitten på balken (man brukar förhålla sig till L/300 som i ditt fall blir 4500/300 = 15 mm och i dagsläget får du 21 mm). Detta får du ställa i relation till kostnaden att gå upp i dimension samt andra balktyper.

Observera att L/300 inte är ett krav, det kommer inte påverka bärigheten utan det är mer estetiskt.
Ok tack! Om det bara är estetiskt tror jag att jag törs chansa på 45x220. 21 mm nedböjning på 4500 mm bör ju inte vara allt för synlig för ögat om man nu inte lägger något plant emot för att kontrollera gissar jag. Svårt att relatera till den siffran när man inte har det framför sig liksom men det låter inte allt för farligt.

Att lägga till kortlingar mellan takbalkarna gör ingenting för nedböjningen gissar jag? Ökar ju bara egenvikten utan att ge någon egentlig förbättring.
 
AXS
Minskad risk för att de böjer sig, men det blir mycket fulare. Avstå kortling är mitt råd.

Du ska inte sätta någon hängstol eller liknande? Om inte skulle jag nöja mig med 45x220 och vara noga med infästningen i varje sida.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Minskad risk för att de böjer sig, men det blir mycket fulare. Avstå kortling är mitt råd.

Du ska inte sätta någon hängstol eller liknande? Om inte skulle jag nöja mig med 45x220 och vara noga med infästningen i varje sida.
Bra, då följer jag ditt råd ;) Jag tänkte jacka ur bärlinan och fälla in takbalkarna några centimeter, det blir väl så stadigt det går att få det och man slipper massa vinkeljärn och liknande.

Njae möjligen någon hängstol/gunga men då i framkant och i den främre regeln som vilar på stolparna. I övrigt ska ingenting tungt hängas i taket utan det blir väl bara lite enklare belysning och liknande.
 
AXS
berisen berisen skrev:
Bra, då följer jag ditt råd ;) Jag tänkte jacka ur bärlinan och fälla in takbalkarna några centimeter, det blir väl så stadigt det går att få det och man slipper massa vinkeljärn och liknande.

Njae möjligen någon hängstol/gunga men då i framkant och i den främre regeln som vilar på stolparna. I övrigt ska ingenting tungt hängas i taket utan det blir väl bara lite enklare belysning och liknande.
Det blir kanon!

Uppdatera gärna med en bild när du är klar. :)
 
berisen berisen skrev:
Bra, då följer jag ditt råd ;) Jag tänkte jacka ur bärlinan och fälla in takbalkarna några centimeter, det blir väl så stadigt det går att få det och man slipper massa vinkeljärn och liknande.

Njae möjligen någon hängstol/gunga men då i framkant och i den främre regeln som vilar på stolparna. I övrigt ska ingenting tungt hängas i taket utan det blir väl bara lite enklare belysning och liknande.
Hoppas du inte tänker jacka ur bärlinan så att den blir mindre än 45x170.
45x170 har 99% nyttjandegrad, (utan belysning och liknande).
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
G Granngubben skrev:
Hoppas du inte tänker jacka ur bärlinan så att den blir mindre än 45x170.
45x170 har 99% nyttjandegrad, (utan belysning och liknande).
Hade tänkt någon enstaka centimeter bara, får hålla koll på så att jag inte tar för mycket då alltså. Tack för input, bra att tänka på. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.