Vår granne har byggt en låg altan/trädäck mindre än 4,5 meter från tomtgräns. Enligt Boverket behöver man då grannens medgivande, vilket de inte har. Men när vi frågar kommunen säger de att det står fel på kommunens hemsida och att en altan får byggas hur nära tomtgräns som helst, så länge den inte är högre än 1,2 meter. Stämmer verkligen informationen jag får av kommunen? Tolkar jag Boverket så fel?
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Claes Sörmland
Yes, du har läst Boverket fel. Grannemedgivande krävs bara när man utnyttjar bygglovsundantaget för en bygglovspliktig altan, alltså en viss konstruktion som kräver bygglov. Men din granne har inte byggt en bygglovspliktig altan eftersom den är så låg och inte är en del av huset och behöver därmed aldrig nyttja bygglovsundantaget. Därmed är grannemedgivande heller inte aktuellt för att bygga nära fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 31 till
  • Laddar…
Tack! Så i princip skulle vi kunna bygga en likadan altan precis intill tomtgränsen, så att den går ihop med grannens? Inget vi planerar att göra dock 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Tack! Så i princip skulle vi kunna bygga en likadan altan precis intill tomtgränsen, så att den går ihop med grannens? Inget vi planerar att göra dock 😅
Är du säker på att du inte ska bli inspirerad och göra en likadan? ;)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fripponen skrev:
Tack! Så i princip skulle vi kunna bygga en likadan altan precis intill tomtgränsen, så att den går ihop med grannens? Inget vi planerar att göra dock 😅
Japp, grusad plats, gjuten platta, plattsättning eller trall under 1.2m från marknivå är inte bygglovspliktig oavsett hur nära tomtgränsen den är.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Min tolkning är dock att man bör vara lite försiktig med höjden på 1,2m.
Ovan post har inte fel, men om man bygger en konstruktion som är 1m och använder den invändiga volymen som förvaring till något, t.ex redskap, plankor eller vad man nu har liggande, så kan en grinig granskning hävda att det rör sig om ett förråd och då blir konstruktionen bygglovspliktig under vissa omständigheter.
 
vad är problemet med altan så nära tomtgränsen?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Sitter altanen/trädäcket ihop med huset?

Om så är fallet skulle jag vilja påstå att bygglov krävs.
I PBL 9 kap. 4f § så har man skrivit när bygglov inte krävs för altaner:
- inom 3,6 meter från bostadshuset
- inte högre än 1,8 meter
- inte placeras närmre gräns än 4,5 meter

Gör man avsteg från detta så är min bedömning att bygglov krävs.

Denna lagändring tillkom 2020 har jag för mig och kan inte tillämpas retroaktivt, dvs innan 2020.
 
P
sir_daniel sir_daniel skrev:
Japp, grusad plats, gjuten platta, plattsättning eller trall under 1.2m från marknivå är inte bygglovspliktig oavsett hur nära tomtgränsen den är.
Olika kommuner har idiotiskt nog olika höjder som kan byggas utan bygglov, enligt Boverket är 1,8 m vanligast.
Materialet man bygger med har ingen betydelse, man kan bygga i stål om man känner för det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Sitter altanen/trädäcket ihop med huset?

Om så är fallet skulle jag vilja påstå att bygglov krävs.
I PBL 9 kap. 4f § så har man skrivit när bygglov inte krävs för altaner:
- inom 3,6 meter från bostadshuset
- inte högre än 1,8 meter
- inte placeras närmre gräns än 4,5 meter

Gör man avsteg från detta så är min bedömning att bygglov krävs.

Denna lagändring tillkom 2020 har jag för mig och kan inte tillämpas retroaktivt, dvs innan 2020.
Ja, den sitter ihop med huset. Det var så jag också tolkade det, men blev osäker när kommunen säger att det inte behövs. De borde ju ha koll…
 
M maria01 skrev:
vad är problemet med altan så nära tomtgränsen?
Att vi kommer väldigt nära varandra. Vill vi bygga ut åt det hållet känns det väldigt begränsande, även om vi skulle hålla 4,5 meter från tomtgräns.
 
  • Haha
BjörnKraft och 3 till
  • Laddar…
Joppa83 Joppa83 skrev:
Sitter altanen/trädäcket ihop med huset?

Om så är fallet skulle jag vilja påstå att bygglov krävs.
I PBL 9 kap. 4f § så har man skrivit när bygglov inte krävs för altaner:
- inom 3,6 meter från bostadshuset
- inte högre än 1,8 meter
- inte placeras närmre gräns än 4,5 meter

Gör man avsteg från detta så är min bedömning att bygglov krävs.

Denna lagändring tillkom 2020 har jag för mig och kan inte tillämpas retroaktivt, dvs innan 2020.
Hur får du det till att det skulle krävas bygglov för att altanen sitter ihop med huset?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fripponen skrev:
Att vi kommer väldigt nära varandra. Vill vi bygga ut åt det hållet känns det väldigt begränsande, även om vi skulle hålla 4,5 meter från tomtgräns.
Tomterna är redan nära varandra… inte är det begränsande för er om ni tänker bygga något på er tomt…
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vad är det du vill göra? Grannen verkar ha rätt att bygga som den gjort.
Vill du få bort trädäcket är det nog kört.
Vill du jävlas med grannen så plantera något klättrande ogräs. Det kommer bli ett helvete att hålla rent när det växer in under trädäcket och dyker upp överallt.

Mitt förslag är att du sköter ditt på din tomt och låter grannen bygga sitt trädäck. Man får nästan inte göra någonting på sin tomt i det här landet så man blir ju provocerad när nån tycker även det är för mycket....🤔😡
 
  • Gilla
  • Älska
BjörnKraft och 15 till
  • Laddar…
Denna typ av tråd gör mig rädd att ens bo granne med någon.
 
  • Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.