Jag tänkte fästa varje "fot", dvs fyra stycket med stolpjärn i berget.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Jag håller med om att överliggaren är för klen. Den behöver vara kraftigare men det beror också lite på avståndet ”bredden” mellan kryssen, dvs hur lång överliggaren ska vara.

Ang byggtimmer eller 45x195 så förstår jag faktiskt inte varför byggtimmer skulle vara bättre. 195 klarar ju bra mycket mer belastning än 140 (byggtimmer). Sidokrafterna och skjuvkrafterna kan förbättras med diagonaler och tcörsgående reglar.

Fördelen med vanlig regel tex 45x195 är ju att det enkelt går att få till infästningarna både i själva krysset (förslagsvis 2 st bult) och mot berget.
 
195x45 har tvärsnittsarea 8775 mm2
120x140 har 16800 mm2 ...

Om du gör enligt din senaste ritning finns det troligen ingen fördel med byggtimmer..

Om du gör trianglar, dvs tre stycken byggtimmer och fäster vajern bakom (vilket jag definitivt rekommenderar) så får du bara kompressionskrafter i virket, och då behöver du undvika att virket böjer sig... Byggtimmer står emot det betydligt bättre iom den dubblerade tvärsnittsarean....

Jag hade köpt plattjärn, 100x10 och jackat ur ett spår i mitten av byggtimret. Sen hade jag borrat hålen snett i berget, och fäst armeringsjärn med kemankare... Sen hade jag rest konstruktionen, (i överkant hade jag kapat ytterreglarna snett och sen dragit en gängstång igenom alla tre) och slutligen svetsat plattjärnen i armeringsjärnen....

Edit; konstnären har tagit semester
En handritad skiss som visar en konstruktion med tre byggtimmer och vajrar som är fästa på en punkt samt detaljer av fästen och vajrar på virket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
AXS
Mycket bra förslag ovan!
 
Tusen tack!

Det är just den här manövern som jag tror att jag kommer få problem med:

Tror inte mina färdigheter räcker till för att få till det där.
 
  • En handritad skiss som visar en byggkonstruktion med flera linjer som sträcker sig nedåt från en horisontell stång eller balk i toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det klarar du med en fogsvans och en forstnerborr i lagom storlek... 👍

Börja med att lista ut vad som är en rimlig triangel...
Tre trianglar ritade på en skärm, där en triangel mäter 2531 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ca 2,5 meter brett och djupt ser rimligt ut.. ger en höjd på ungefär 2,5 meter med...
 
Sen ritar du upp allt i 2 dimensioner;
Tvådimensionell ritning av virke utplacerat i olika vinklar, med linjer som anger mätpunkter och skärningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen lägger du ut virket platt på marken och mäter ut placeringen, sen kan du såga med sidan på sågbladet mot andra stocken;

Digital ritning av två trästockar som är vinklade mot varandra med en linje ritad för placering av gängstång, samt en grön linje markerad på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När du sågat båda ritar du ut var du vill ha gängstången igenom;
Ritning i 2 dimensioner av trästockar med vinklade skärningslinjer, där en vertikal stock placeras mellan två vinklade stockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kan du ta isär stockarna och rita med vinkelhake på "insidan", sen borrar du de viklade stockarna en och en "inifrån" ....
 
Haha, verkligen tack.

Är det två ben bakåt och ett ben framåt i vajerriktningen?
 
P
CAD-program (som jag gissar är vad som visas i inlägg #38) kan väl göra hållfasthetsberäkningar?
 
AXS
2 framåt, däråt mest kraft går och det blir inte lika mycket i vägen för själva banan.

Tror inte heller vinkeln är superkritisk, sågar du ungefär som på bilden ovan blir det nog kanon. Men tänk på att de två benen framåt måste vara fästa i marken i samma höjd eller så måste du justera för det. Du vill inte att hela konstruktionen lutar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P pmd skrev:
CAD-program (som jag gissar är vad som visas i inlägg #38) kan väl göra hållfasthetsberäkningar?
Det är SketchUp, tror inte det går att göra sånt i det, och det går definitivt inte i gratisversionen... 😂
Det försvinner funktioner till betalversionen hela tiden..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.