Hej!

Ja, efter träff med Hjältevadshus förra veckan,Älvsbyhus idag och smålandsvillan imorrn så har jag en fråga till er som vet nåt om Älvsbyhus..
Vi vill ha helkaklad toalett vilket inte finns som tillval hos älvsbyhus... Vår säljare pratade om att man då istället för att välja bort våtrummstapeten helt, kan behålla den och göra kakling osv ovanpå den...Funkar det verkligen så bra?? jag kan absolut ingenting om sånt, och skla såklart inte göra det själv..men jag klurar på att det kanske är bättre att välja bort allt i badrummet och göra om allt från grunden istället? Hur har ni gjort?
Sen när det gäller köket: Älvsbyhus har ju så hiskeligt fuula kök, nya är på väg fick jag höra, men de har jag inte sett än så...;-)
Vi vill sätta in ett helt annat kök från Ikea...Vet ni något om stommarna älvsbyhus använder? Funkar det att köra på de stommar köket levereras med och bara byta luckorna med Ikealuckor? Säljaren trodde det men kunde inte svara säkert...håhåjaja...

Tydligen diskuteras det nu att de ska göra deras kök kompatibla med just Ikeas luckor o mått, men frågan är hur det ligger till i dagsläget? är förvirrad!

Nåja...Hjältevadhus är ju ljuuuuvliga men åandrasidan betydligt dyrare...vi får se vad smålansvillan har att erbjuda imorrn...

Nån som orkar tyda mina kluriga frågor??
 
Hjältevadshus lägger våtrumsmatta (som fuktspärr tror jag) under kaklet på golvet när de kaklar badrummet. Är tydligen godkänt enligt Hj-hus. Däremot så har jag ingen aning om hur det är med våtrumstapet på väggen om det fungerar eller om man måste riva ner den. Kan säkert någon annan svara på!
 
Jag har frågat om det där med våtrumsmatta under kakel på ett par byggvaruhus och de har gett rödljus direkt - fixet man sätter upp kaklet med kan äta sig igenom våtrumsmattan tydligen, det är ganska frätande. Så nej, det är ingen lösning jag rekommenderar utifrån den information jag fått. Det kan ju användas andra produkter av Hj-hus som funkar, men för mig är det en varningssignal, något jag skulle titta närmare på som spekulant.

Däremot kan jag säga att vi har kaklat ett badrum såsom glada amatörer och det var inte så svårt som ofta görs gällande. Jag menar, man får ju läsa in sig på hur man gör och fråga noga, från flera källor, hur man går tillväga, och sedan följa de instruktioner man får. Det medföljer ofta instruktioner/ manualer / handböcker till de produkter man använder. För övrigt fick vi rekommenderat att följa en och samma produkt linje, med primer, våtrumsskydd, rörmanchetter, fix och fog som är anpassade för varandra.
Det svåraste med hela det jobbet var att slita ner den j-a våtrumsmattan som låg på väggarna, den var vällimmad till tusen. Med en ren grund som gipsplattor är det inte så svårt. Man kan också deala med vissa kakelfirmor så att de fixar fuktspärren, men lämnar kaklingen åt en själv.
 
Våtrum i sig själv är inget problem. Nyligen gäller nya regler för våtrum. Det är membranet som ligger mellan kaklet och själva väggen (vilket i sig EFTER JUNI 2008 INTE får bestå av kartongklädd gips) Vad som är viktigt är följande

1. Fuktspärren måste utföras av aukuriserad personal.
2. Fuktspärrens ångmotstånd skilljer sig en hel del mellan de olika preparaten (kolla sp)
3. Använd de nya reglerna när det gäller skivan så är försäkringsbolöagen nöjda.
4. Tänk på att det yttersta skiktet dvs kaklet och fogen är det som är yttersta brandväggen...
 
Lassebj skrev:
Våtrum i sig själv är inget problem. Nyligen gäller nya regler för våtrum. Det är membranet som ligger mellan kaklet och själva väggen (vilket i sig EFTER JUNI 2008 INTE får bestå av kartongklädd gips) Vad som är viktigt är följande

1. Fuktspärren måste utföras av aukuriserad personal.
2. Fuktspärrens ångmotstånd skilljer sig en hel del mellan de olika preparaten (kolla sp)
3. Använd de nya reglerna när det gäller skivan så är försäkringsbolöagen nöjda.
4. Tänk på att det yttersta skiktet dvs kaklet och fogen är det som är yttersta brandväggen...
+ att rörgenomföringar (förutom avlopp) skall ske i vägg och inte i golv.
 
-Lucca- skrev:
Vi vill ha helkaklad toalett vilket inte finns som tillval hos älvsbyhus... Vår säljare pratade om att man då istället för att välja bort våtrummstapeten helt, kan behålla den och göra kakling osv ovanpå den...Funkar det verkligen så bra?? jag kan absolut ingenting om sånt, och skla såklart inte göra det själv..men jag klurar på att det kanske är bättre att välja bort allt i badrummet och göra om allt från grunden istället?
et går att sätta kakel/klinker på våtrumstapet och plastmatta OM man :
a) vet att regelavståndet i väggen och golv är anpassat för vikten från kakeln. (det är inte samma om man bara skall ha våtrumstapet och plastmatta)
b) Har tagit reda på från tllverkarna av både plastmattan/tapeten och fixbruket att just deras produkter fungerar bra tillsammans (vilket inte alltid är fallet)

Det bästa är att helt ta bort ytskikten i badrummet och anlita en auktoriserad firma som gör en våtrumstäting som är anpassad för kakel/klinker.


-Lucca- skrev:
Vi vill sätta in ett helt annat kök från Ikea...Vet ni något om stommarna älvsbyhus använder? Funkar det att köra på de stommar köket levereras med och bara byta luckorna med Ikealuckor? Säljaren trodde det men kunde inte svara säkert...håhåjaja...
Skåpsstommar är som regel standardiserade här i sverige. Det brukar sällan bli problem med stomme från en och lucka från annan om man inte väljer något udda utförande.

-Lucca- skrev:
Nåja...Hjältevadhus är ju ljuuuuvliga men åandrasidan betydligt dyrare...vi får se vad smålansvillan har att erbjuda imorrn...
......man får det man betalar för......
 
Skulle inte kakla på älvsbyhus' våtrumstapet efter vad man har läst här på forumet av personer som har fått vattenskada i våtutrymmen med våtrumstapet.

Se till att få kala väggar med masterboard och reglar 300cc så har du en bra grund att börja från oavsett om du gör det själv eller lejer någon firma.

/V
 
nej det är inget krav utan är beroende på vilken skiva du använder som kakelyta.. men cc300 då blir det rejält :D
Gyprocks nya skiva är beroende av ett tätare mått. Men kan rekomendera fibergipsen från farmacell har på vanligt kakel ett cc mått på cc600 men 450 är att rekommendera och då kan du även använda 900 skivor blir kanon det!

men som alla säger ju mer du betalar ju mer får du slösa i början så slipper du bygga om dyrt efter 5 år.
 
volvo skrev:
......man får det man betalar för......
Jo, visst är det så...Men vi har inte mer än runt 2 mille att lägga totalt..o då är inte möjligheterna alltför feta tyvärr:(
Men, Älvsbyhus blir det inte...så långt har vi kommit... Ska kika på Villa Västervik hos Smålandsvillan, och lite mer på Hjältevadshus så får vi se...
Det troliga alternativet just nu är att vi tar ett år o toksparar pengar för att kunna se oss om lite i husbyggarkbarteren;-)


TACK alla för utförliga svar! Tror kort o gott att vi skippar att kakla på våtrummsmatta..haha! Hjältevadshus väljer ju istället att ta bort mattan helt, och enbart färdigställa för kakling...klappat o klart!
 
Älvsbyhus kommer att ha IKEA-kök från hösten 2008 som standard...
 
KÖKs-frågan: Idag har Ä-hus inga kök som passar med IKEA, OBS!!! att Volvo trodde fel. Men om du väntar så verkar det bli så. Vi har kompletterat med nya garderober från HTH. De har liknande stommar som Ä-hus. Luckmåtten var samma, men stommens djup var inte det.
 
Rit-Karin skrev:
Luckmåtten var samma, men stommens djup var inte det.
Djupet på skåpen påverkar ju inte möjligheten att ta en annan lucka från en annan tillverkare.
Som jag läser ditt inlägg så finns det inget hinder att sätta en ikealucka på en älvsbyhusstomme.
Det var den frågeställningen som jag uppfattade.
 
Med Älvsbyhus nuvarande stommar passar de inte... om några månader kommer det gå bara kalas!

/M
 
T
Stämmer bra att man kommer att kunna välja luckor från Ikea till Älvsbyhus till hösten.

Dom nuvarande köken är ju riktigt horribelt fula enligt mitt tycke. I och för sig är Älvsbyhus inte riktigt ett kvalitetshus om man säger så, man får ju inte ens gipsskivor invändigt utan endast spån.

Man får vad man betalar för...........
 
tank77 skrev:
...I och för sig är Älvsbyhus inte riktigt ett kvalitetshus om man säger så, man får ju inte ens gipsskivor invändigt utan endast spån.

Man får vad man betalar för...........
Sån där attityd är så j-vla tråkig och onödig. En stor bidragande orsak till att man så sällan besöker det här i övrigt rätt användbara forumet!

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.