Är det någon här som har erfarenhet av reparationsbruket Lip 330 till utvändig lagning av puts på husgrund/sockel på hus med krypgrund?
Upplever ni det hållbart och fukttåligt?
 
N
Nej, men har bra erferenheter av ardex A46.
Som verkar vara likvärdigt.
 
R
Man brukar inte laga puts utvändigt med dessa bruk då dom skiljer sig mot dom traditionella bruken..
Det är bra om man kan se vad det är för puts och sedan laga med likvärdigt för att få det så hållbart som möjligt..
 
N
Funkar utomordentligt utvändigt om man vet vad man gör.
Men används ju bara om man inte kan få fäste, a46 fäster på allt.
Har dock aldrig använt lip produkter, så hänvisade till något likvärdigt, som jag vet fungerar.
 
R
Det är rakt emot rekommendationerna, där man aldrig ska lägga på hårdare/starkare bruk ytterst så om det omgivande bruket är svagare än detta nya som läggs på kommer det att bete sig olika med omgivande bruk och spricka samt risken för nya släpp av puts ökar markant..
Rådet är att laga med samma sort som det är putsat med..
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
N
Du verkar ju inte ha någon kunskap om bruket, då kanske man inte ska ha någon åsikt..
Det är ett fingradigt cementbaserat spackel.
Och du verkar ju läst en bok puts, inte jobbat med det.
Och du verkar skriva i trådar dygnet runt, arbetslös?
 
R
N neo11 skrev:
Du verkar ju inte ha någon kunskap om bruket, då kanske man inte ska ha någon åsikt..
Det är ett fingradigt cementbaserat spackel.
Och du verkar ju läst en bok puts, inte jobbat med det.
Och du verkar skriva i trådar dygnet runt, arbetslös?
Ursäkta är spackel lämpligt ihop med C-bruk utvändigt.
Nej jag är inte arbetslös är du?
Du har en otroligt låg kompetens nivå för att vara murare så det är tveksamt att du är det🤔
 
N
Vart får du c bruk ifrån?
 
N neo11 skrev:
Funkar utomordentligt utvändigt om man vet vad man gör.
Men används ju bara om man inte kan få fäste, a46 fäster på allt.
Har dock aldrig använt lip produkter, så hänvisade till något likvärdigt, som jag vet fungerar.
Vad jag vet så är det bra om man vet vad det är putsat med innan. Lägger du på ett starkare cementbruk på t.ex ett äldre bruk som består av kalk så är risken att du får laga ännu mer längre fram. Så hade varit intressant att veta ålder på byggnad eller om TS vet vad som putsats med innan för att kunna ge bättre råd.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
N neo11 skrev:
Vart får du c bruk ifrån?
Snälla du har dålig koll som vanligt du har i ett anta trådar påståt/frågat om jag är arbetslös och jag har svarat dig varje gång ändå så dyker frågan/påståendet upp varje gång..
Så jag ser ingen mening att lära dig putslära då du inte ens kan komma ihåg det..
 
N
Men du ser ingen skillnad mellan lip ardex och kalk/kc bruk.
Det verkar inte så i dina svar, som att du förstår skillnanden.

Frågan återkommer då du verkar lägga in inlägg här jämnt, dagarna i ända.
Hur har man tiden.
 
D
Ta det lilla lugna nu. Socklar brukar vara A eller B bruk, c är för klent på ”moderna” socklar. Jag brukar göra som neo om det är smålagningar eller ska gå snabbt och köra A46, ibland uppblandat med putsbruk. Rätt eller fel beror väll på omständigheterna, sålänge det håller.
 
  • Gilla
neo11
  • Laddar…
R
N neo11 skrev:
Men du ser ingen skillnad mellan lip ardex och kalk/kc bruk.
Det verkar inte så i dina svar, som att du förstår skillnanden.

Frågan återkommer då du verkar lägga in inlägg här jämnt, dagarna i ända.
Hur har man tiden.
Vart har jag skrivit det sluta ljug, i o med att du har noll kunskap så ska jag tala om att Lip innehåller sampolymer av vinylacetat och etylen..
Det är ytterst olämpligt att blanda med B eller C bruk som de flesta grunder i modern tid är putsade med så sätt dig i skolbänken och läs upp dina mur och puts kompetens innan du påstår att andra inte har det..
För att göra det enklare för dig så har jag utbildning i det då du inte lyckas förstå det..
Lägger med fakta ifrån Lip och ett KC bruk B ifrån finja då du inte lyckas lösa själv..
 
  • Skärmdump från lip.dk som visar kemisk sammansättning för en byggprodukt; innehåller kvartskomponenter, portlandcement, kalciumkarbonat och sampolymer av vinylacetat och etylen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Finjas säkerhetsdatablad för KC Mur- & Putsbruk B med detaljer om kemiskt innehåll, faror och sammansättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Kanske utbildning, men inget praktisk.
Har aldrig sagt blanda, men skulle nog göra det om omständigheterna krävde det.
Och som jag skrev, har jag aldrig använt LIP, bara Ardex.
Man lär sig mycket i yrket, även efter skolbänken.
På vilka jobb är du nuförtiden?
 
R
N neo11 skrev:
Kanske utbildning, men inget praktisk.
Har aldrig sagt blanda, men skulle nog göra det om omständigheterna krävde det.
Och som jag skrev, har jag aldrig använt LIP, bara Ardex.
Man lär sig mycket i yrket, även efter skolbänken.
På vilka jobb är du nuförtiden?
Vadå inte sagt blanda? Förstår du att det blir att blanda på väggen om man lagar med Lip för det är med största säkerhet inte putsat med det bruket från början utan ett traditionellt putsbruk..
Men du har inte kunskapen tyvärr så du kan käfta med någon annan okunnig för jag har ingen lust att lära dig efter alla trådar som du har gett fel råd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.