Clarken37 skrev:
Tja du får ju ta en alternativkostnad när du lägger tid på att stå hemma och snickra istället för att vara på jobbet. All tid du lägger på kåken kunde du ha lönearbetat på.

Tjänar du 50k brutto är du runt 1 600 netto ned varje dag du inte jobbar.

Dessutom har sällan privatpersoner samma utrustning som hantverkarna och jobbar därmed betydligt långsammare
Fast för 1600 får du bara 2h snickrande... :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Tja du får ju ta en alternativkostnad när du lägger tid på att stå hemma och snickra istället för att vara på jobbet. All tid du lägger på kåken kunde du ha lönearbetat på.

Tjänar du 50k brutto är du runt 1 600 netto ned varje dag du inte jobbar.

Dessutom har sällan privatpersoner samma utrustning som hantverkarna och jobbar därmed betydligt långsammare
För de 1600 kan du inte ens leja en polack svart så det lönar sej definitivt att renovera själv om man inte är ohändig eller tjänar betydligt mer än vad du gör @Clarken37
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Fast för 1600 får du bara 2h snickrande... :)
Så är det såklart. Men poängen är att man varje dag man står hemma och spikar istället för att jobba är 1600 kr back när man vaknar varje morgon (om man tjänar 50k) vilket måste jobbas igen
 
J JohanLun skrev:
Fast för 1600 får du bara 2h snickrande... :)
Så sant, kanske tre i billig landsort eller med utländsk arbetskraft
 
Lägg på ca 50% i pengar och 50% och mer i tid.

Det blir ALLTID dyrare och tar ALLTID mer tid. Än vad man beräknat!

Känner du att du vill gå vidare ändå och det mot förmodan skulle bli billigare och snabbare så är det bara att tacka och ta emot.

Från en som är mitt i en totalrenoveringen av ett 60-tals hus.

MEN du får möjligheten att få det så som di önskar och det kan vara värt mycket.
 
A
F fribygg skrev:
För de 1600 kan du inte ens leja en polack svart så det lönar sej definitivt att renovera själv om man inte är ohändig eller tjänar betydligt mer än vad du gör @Clarken37
Sa aldrig att JAG tjänar 50k i månaden. Var bara ett exempel.

Sen tar det garanterat längre tid även för en händig att göra ett jobb än en HV med den bästa utrustningen
 
  • Gilla
Erik Börjesson2
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Tja du får ju ta en alternativkostnad när du lägger tid på att stå hemma och snickra istället för att vara på jobbet. All tid du lägger på kåken kunde du ha lönearbetat på.
Nja. Om man tar ledigt för att renovera kanske. Själv orkar jag inte så mycket mer än åtta timmar fokuserat kontorsarbete om dagen. Att komma hem och måla lite fönster i lagom takt är dock balsam för själen :) Det är två olika depåer av energi.

Är man tex hantverkare är det säkert tvärt om, att komma hem och sätta sig framför datorn kanske är avkoppling.
 
  • Gilla
khessman och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Här har vi då ett exempel på ett 5 rum radhus. [länk]
Står tom renoveringsbehov.
Tittar jag på bilderna verkar det mest vara äldre standard. Och det kan man ju ta pö om pö själv. Att det är lite äldre standard hindrar ju inte en att bo där. Det har ju folk klarat av i många år.

Kan ju finnas något allvarligare. Man får väl titta i besiktningsprotokollet.

Borde gå bra att cykla till pendeltåg därifrån.
Tack för bra tips!

Jag har kikat på något sådant, men det blir så långt från station att det äter en del tid att bara ta sig till stationen. Vi har nu ändå så att man kan gå dit om man vill. Något sådant där har jag väl funderat på istället för hus, men att man bor någon km närmre.

Just nu har jag 1.5 km till station, vilket är väl det som tar emot att flytta med 3+ km från pendeln.

Jag vaklar väldigt mycket fram och tillbaka, och just nu känns det som att det finns 100 parametrar när man köper och jag inte vet vilken jag ska kompromissa på.

Inte vet jag hur jag kommer fram till vad som är viktigast för mig heller.
 
S Sofia33 skrev:
Ett tips är att också titta i Täby, vi flyttade från Sollentuna till Täby på grund av att huspriserna var bättre (många fler olika typer av objekt ute)
Det är fler som jag känner som flyttat dit, men jag tycker kommunikationerna just för täby verkar vara sämst av alla ställen för stockholm.

Jag blir gärna motbevisad, för det verkar vara ett ställe som majoriteten trivs på!
Kanske är det en bra kompromiss?
 
D daVinci skrev:
Det går bra. Jag har bott 3 hus ifrån norra stambanan. Gick flera tåg i timmen där. Det var för ca 35 år sedan.
Efter en tid "hör" man inte tågen längre. Däremot de som är där på besök "hör" ju, och menar att det är oacceptabelt.
De husen jag sett ute är förstås de som ligger närmast tågen av alla. Jag tror definitivt jag inte har något problem med 3 hus bort.
 
Clarken37 skrev:
Sa aldrig att JAG tjänar 50k i månaden. Var bara ett exempel.

Sen tar det garanterat längre tid även för en händig att göra ett jobb än en HV med den bästa utrustningen
I ditt tidigare exempel angav du väl en egen månadslön i paritet med vad en undersköterska tjänar på ett halvår,
Även om du tjänar 2 mille per år lönar sej tjänstledighet för att renovera själv bättre då din timinkomst knappast räcker för att bekosta ens en snickare med moms.

Visst kan det ta längre tid att göra jobbet själv än att leja ut arbetet, men det blir som man vill och man slipper tillkommande kostnader för bil/ restid dessutom sänker man sin egen beskattningsbara inkomst och får på det viset lägre skatt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
3msek är absolut inte svettigt för att totalrenovera ett hus.

Att Totalrenovera ett gammalt hus är DYRARE än att bygga ett helt nytt
Skulle gärna bygga nytt, men jag är inte tillräckligt rik för det i stockholm tyvärr :p
 
Om man är händig och duktig är det självklart att det lönar sig att göra saker själv.

Om man ligger runt snittet vad gäller händighet beror det mycket på det enskilda fallet, och särskilt vilka åtgärder/sysslor det gäller. Lägga ett golv kanske går bra, men kakla ett badrum kanske inte är att rekommendera.

Om man är medioker eller usel med händerna är det bara att betala ett proffs och gilla läget.

Själv tillhör jag den tredje kategorin.
 
D Dr Benz skrev:
Lägg på ca 50% i pengar och 50% och mer i tid.

Det blir ALLTID dyrare och tar ALLTID mer tid. Än vad man beräknat!

Känner du att du vill gå vidare ändå och det mot förmodan skulle bli billigare och snabbare så är det bara att tacka och ta emot.

Från en som är mitt i en totalrenoveringen av ett 60-tals hus.

MEN du får möjligheten att få det så som di önskar och det kan vara värt mycket.
Jag har försökt med siffrorna ovan och diskutera med bekanta, och det blir nog 25-50 % upp från de siffrorna som var ett par år gammalt.

Så drygt 1.25 miljoner räknade jag med på det hus jag kikade på senast. Med mycket eget arbete, och inköp på 5.5 miljoner. Men jag blev rädd att det skulle kosta inte bara pengar utan hela relationen.

Det är väl det dyraste man kan göra, att ta ann sig något för stort så inte relationen håller.
 
S Staffan-N skrev:
Nja. Om man tar ledigt för att renovera kanske. Själv orkar jag inte så mycket mer än åtta timmar fokuserat kontorsarbete om dagen. Att komma hem och måla lite fönster i lagom takt är dock balsam för själen :) Det är två olika depåer av energi.

Är man tex hantverkare är det säkert tvärt om, att komma hem och sätta sig framför datorn kanske är avkoppling.
Jag tror att kunna göra 50/50 skulle vara det bästa, men det är svårt att få igenom på en arbetsplats. Och om man inte tjänar pengar kräver väl fsk att man hämtar barnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.