Det finns lådor för 40cm djupa stommar. Sätt såna isf 60 cm djupa så får ni 2/3 av stommens djup. Bara andra skenor och andra sidstycken för lådan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur målade ni taket? Dels vilket verktyg och dels vilken typ av färg/antal strykningar.

Vi målar själva ett liknande tak hemma. Har provat både pensel och fadadroller. Roller går mycket fortare än pensel men man måste ändå ha pensel vid kanterna. I nästa rum kanske värt att testa färgspruta.

Vi har kört kvist- och spärrgrund först och därefter tre varv med vanlig takfärg...
 
L LenaV skrev:
Det finns lådor för 40cm djupa stommar. Sätt såna isf 60 cm djupa så får ni 2/3 av stommens djup. Bara andra skenor och andra sidstycken för lådan
ja vi tänkte på det också men tyvärr kommer avloppsrören upp ur golvet typ 30 cm in, så lådor med 37cm djup funkar inte :(
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
G Gamern skrev:
Hur målade ni taket? Dels vilket verktyg och dels vilken typ av färg/antal strykningar.

Vi målar själva ett liknande tak hemma. Har provat både pensel och fadadroller. Roller går mycket fortare än pensel men man måste ändå ha pensel vid kanterna. I nästa rum kanske värt att testa färgspruta.

Vi har kört kvist- och spärrgrund först och därefter tre varv med vanlig takfärg...
Jag körde med pensel hela vägen faktiskt. Testade roller men tyckte inte att det blev bra. Färgen "jobbades inte in" ordentligt. Vi har väldigt lågt i tak (2.10) så jag med mina 173 cm kunde stå på golvet och måla direkt med pensel. Körde 2 varv jotans kvist och-spärrgrund och sen 2 varv slutstrykning med nordsjö panellack om jag inte missminner mig
 
F Förvaltare skrev:
Hej, väl kämpat. Några reflektioner:
'Offra lådor i bänkskåp', nja dubbelkolla med Ikea! Det finns kortare lådor för bänkskåp under diskbänk, jag såg dem aldrig själv vid planeringen i verktyget, men det finns - åtminstonde bredd 60 cm. (Eller köp 60 cm bredd på låda o bygg om bredden, lite pilligt men möjligt!)

Ev asbest, fukttvätta nu. Jag har uppfattat det som att vid mattlim m asbestinslag är färgen svart! Jag kan ha fel.

Appropå vedspis, det är fantastiskt att ha, dra fukten ur blöta augustidagar, billig värmekälla, elda grövre ris o träskräp, på landet kan det även bli strömavbrott då-o-då. Älskar min, som på vintern även håller en gryta vatten igång.

Ovan nämndes vikten av jämnt golv vid spis o diskmaskin, både praktiskt när de ska dras ut och för att få fuktskydd rätt.
kollade på grundare lådor men tyvärr kommer rören upp ur golvet långt in, ca 30 cm. Ikeas grundare lådor är 37cm så de funkar inte :(

ja vi älskar vedspisen :) testat att laga lite mat på den och det funkar fint och hört att strömavbrotten i stugan kan vara längre än vad vi är vana vid i stan så väldigt tacksamt att ha den som backup :)

tack för tips på golv då känns det som att vi landat i hur vi ska gå tillväga där.
 
Nu är rörmokaren klar och elektrikern så gott som (det ska monteras några sista uttag efter kakling och målning). Vi har satt dit en provisorisk bänkskiva så att rörmokaren kunde göra klart med avlopp, diskho, blandare och diskmaskin. Elektrikern har dragit ny el i hela köket, installerat spis, och bytt ut elcentralen från gammal ojordad med proppar på max 10 ampere (vi kunde inte ha igång vattenkokare och kaffekokare samtidigt innan).

Vi är ändå nöjda med hur det blev även om vi tappar ett par lådor i 40-skåpet. Vi har "bara" ett 60-skåp som diskbänksskåp och där kommer inte få plats med mer än sophink och kompost. I botten av 40-skåpet kan vi nu ha typ extra soppåsar och disktabletter.

Nästa steg nu är att skruva ihop och montera de sista 2 modulerna som ska stå till höger om diskmaskinen. Där har vi funderat lite på hur de ska förankras då de går upp över fönstret och därför kan vi inte använda Ikeas monteringsskena. Elektrikern som även är snickare vid sidan av tipsade om att skruva upp en trälist i väggen som bottenkanten av modulerna kan vila på istället. Samt att sen sätta vinkeljärn och förankra i väggen. Bra idé tyckte jag, men övriga tips mottages gärna.


Samtidigt ska vi måla bröstpanel ett grundlager till och ta bort tapetrester. Jag tänkte först att det var tillräckligt att bara ta bort lös tapet, men märkte hur lätt den släppte när jag våttorkade av väggen. Så kan vara värt att lägga en extra timme på att ånga bort den helt.

Sjukt nöjd med mig själv att jag lyckades måtta och såga ur bänkskivan för diskho. Aldrig använt sticksåg innan i hela mitt liv. Dock var jag väldigt glad att det är en provisorisk bänkskiva så om man hade sabbat det var det inte hela världen. Den riktiga bänkskivan drar ut på tiden, den ska tillverkas av svärfar från massiva almskivor (se bild)
 
  • Massiva almskivor ligger på en släpvagn, redo för att tillverkas till en bänkskiva. I bakgrunden syns bagageutrymmet på en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvmonterat kök med diskbänk, diskho och blandare. Synliga rör och avlopp under diskhon, spån på botten samt en provisorisk bänkskiva med verktyg ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering pågår med installerad ugn, diskho och diskmaskin samt provisorisk bänkskiva. Öppna skåp och osynlig elinstallation syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt kök under renovering med provisorisk bänkskiva; synlig diskho, blandare, spis, och diskmaskin; orange vägghalva utan kakel, verktyg på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provisorisk bänkskiva i träverkstad med utsikt över grönska och sjö genom stora fönster i ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.