I morgon, söndag den 30 juni kan alla odlare ta lite paus från den egna trädgården och gå och titta på alla de öppna trädgårdar som hålls öppna i hela landet under Tusen trädgårdar.

https://svensktradgard.se/besokstradgardar/
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
I morgon, söndag den 30 juni kan alla odlare ta lite paus från den egna trädgården och gå och titta på alla de öppna trädgårdar som hålls öppna i hela landet under Tusen trädgårdar.

[länk]
Det var ju tråkigt med väderrapporten 😢

SÖNDAG​

Ett mycket intensivt regnväder väntas beröra stora delar av Götaland, samt mellersta och östra Svealand. Det kan komma rikliga regnmängder och SMHI har gått ut med både gul och orange varning för skyfallsliknande regn. Prognosen visar att det kan komma 30-60 mm på vissa håll under kort tid. I ett område mellan södra Halland och upp mot västra Östergötland kan det komma så mycket 60-90 mm. I sydöstra Småland, Blekinge, samt på Öland och Gotland väntas kraftiga åskskurar bildas under eftermiddagen och SMHI varnar även för åskan. Även i dessa områden kan det röra sig om stora regnmängder på kort tid, men i så fall mer lokalt.
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var ju tråkigt med väderrapporten 😢

SÖNDAG​

Ett mycket intensivt regnväder väntas beröra stora delar av Götaland, samt mellersta och östra Svealand. Det kan komma rikliga regnmängder och SMHI har gått ut med både gul och orange varning för skyfallsliknande regn. Prognosen visar att det kan komma 30-60 mm på vissa håll under kort tid. I ett område mellan södra Halland och upp mot västra Östergötland kan det komma så mycket 60-90 mm. I sydöstra Småland, Blekinge, samt på Öland och Gotland väntas kraftiga åskskurar bildas under eftermiddagen och SMHI varnar även för åskan. Även i dessa områden kan det röra sig om stora regnmängder på kort tid, men i så fall mer lokalt.
Ja, verkligen. Vi hoppas att det inte blir så intensivt regnade utan lite lagom före kl 10 och efter kl 17

Första raderna i trädgårdsmästarens bön lyder ju som bekant, i översättning från tjeckiska. (Inte min översättning)


Var snäll och låt det regna varje dag,
om möjligt från midnatt till klockan tre på morgonen;
Men Du förstår att regnet måste vara lätt och varmt,
så att det riktigt kan tränga ned i jorden.

(Från ett år med min trädgård
Karel Čapek)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
En granne mätte upp 120 mm regn i fredags och en som bor på andra sidan stan 60 mm.

Byggde ett spontant skydd mot majsätande harar i början på sommaren. Nu verkar majsen trivas himla bra så det får vara kvar till skördetid. Väldigt mycket varmare innanför fiberduken än i landet bredvid.
Majsplanterad täckt av fiberduk för att skydda mot harar, med utstickande gröna plantor, grönska och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Majsplantor som växer tätt under ett fiberdukskydd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat lite grönkål, 10-12 st vitlökar och gurkorna i växthuset kom igång denna veckan.
 
  • Gilla
GladanS och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
I morgon, söndag den 30 juni kan alla odlare ta lite paus från den egna trädgården och gå och titta på alla de öppna trädgårdar som hålls öppna i hela landet under Tusen trädgårdar.

[länk]
Kan rapportera att det var folk ute och tittade på trädgårdar (bland annat vår som var med i år) hela dagen. Detta trots att regnet faktiskt inte höll upp mer än max tio minuter åt gången.

För trädgårdsintresserade är regn inget hinder. 🌱❤️🌱
(Skyfall kan så klart vara lite knepigare.)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Här blev de utlovade 30-50 millimetrarna ca 11 mm 🙄 Mer hade ju behövts.

Vi kutade iallafall igenom fyra trädgårdsvisningar på förmiddagen. Riktigt imponerande trådgårdar. Tre av dem har vi passerar många gånger på promenader men bara sett en avenbokshäck eller glimtar av den lilla framsidan. Det gick inte att föreställa sig hur fantastiska trädgårdar som dolde sig bakom.

Det blir väl till att ta fram spaden och gräva upp alla onödiga nyponrosor, häggar och gräsmattor 😉
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det blir väl till att ta fram spaden och gräva upp alla onödiga nyponrosor, häggar och gräsmattor 😉
Vad är det för fel på hägg? 🤔
 
M mrsnhp skrev:
Här blev de utlovade 30-50 millimetrarna ca 11 mm 🙄 Mer hade ju behövts.

Vi kutade iallafall igenom fyra trädgårdsvisningar på förmiddagen. Riktigt imponerande trådgårdar. Tre av dem har vi passerar många gånger på promenader men bara sett en avenbokshäck eller glimtar av den lilla framsidan. Det gick inte att föreställa sig hur fantastiska trädgårdar som dolde sig bakom.

Det blir väl till att ta fram spaden och gräva upp alla onödiga nyponrosor, häggar och gräsmattor 😉
Börja med gräsmattorna. Nyponros och hägg är väl utmärkta i trädgården? Vacker blomning och vackra bär till er eller fåglarna. Nypon som sitter hela vintern är dessutom mycket vackra i trädgården.
 
Vi har en stor fin rabatt med mur av ölandssten där det en gång i tiden har funnits både blommande buskar och perenner enligt en granne. Perennerna är borta sedan länge och rabatten är delvis ockuperad av stora häggar som gör rotskott och avläggare, samt två meter höga nyponrosor. Vi har även en fin slänt där man ser spår av terrassering och planterade buskar, men även den är ockuperad av hägg, en en liten lönn och ett självsått äppelträd med världens beskaste små äpplen. Ännu mer hägg finns i en slänt mot grannen, där den sprider sig in i en tredje rabatt som jag inte ens har försökt mig på än.

Kirskål är för amatörer. Vi har hägg.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi har en stor fin rabatt med mur av ölandssten där det en gång i tiden har funnits både blommande buskar och perenner enligt en granne. Perennerna är borta sedan länge och rabatten är delvis ockuperad av stora häggar som gör rotskott och avläggare, samt två meter höga nyponrosor. Vi har även en fin slänt där man ser spår av terrassering och planterade buskar, men även den är ockuperad av hägg, en en liten lönn och ett självsått äppelträd med världens beskaste små äpplen. Ännu mer hägg finns i en slänt mot grannen, där den sprider sig in i en tredje rabatt som jag inte ens har försökt mig på än.

Kirskål är för amatörer. Vi har hägg.
Om ni önskar återställa detta är det så klart en utmärkt idé att börja rensa bort oönskad vegetation.

Mitt motto i trädgården är att börja med något som känns roligt och ta lite i taget. Tex en del där man passerar ofta eller har sittplatser. Då blir man glad över de framsteg man gjort, vilket får en att vilja fortsätta.

❤️
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Om ni önskar återställa detta är det så klart en utmärkt idé att börja rensa bort oönskad vegetation.

Mitt motto i trädgården är att börja med något som känns roligt och ta lite i taget. Tex en del där man passerar ofta eller har sittplatser. Då blir man glad över de framsteg man gjort, vilket får en att vilja fortsätta.

❤️
Vi köpte huset under 2020 och jag har ägnat tre somrar åt att röja ris som låg i stora högar, ta bort döda grenar och beskära levande förvuxna prydnadsbuskar. Allt utom gräsmattorna var övervuxet när vi flyttade in för snart fyra år sedan och jag har fått klippa bort massor med 2-4 meter långa grenar med en grön tofs längst ut 😄

Jag har planterat lite i en liten rabatt som bara hade vanligt ogräs, i övrigt har jag satsat på krukor i väntan på att de stora rabatterna ska bli planteringsbara 🙂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi köpte huset under 2020 och jag har ägnat tre somrar åt att röja ris som låg i stora högar, ta bort döda grenar och beskära levande förvuxna prydnadsbuskar. Allt utom gräsmattorna var övervuxet när vi flyttade in för snart fyra år sedan och jag har fått klippa bort massor med 2-4 meter långa grenar med en grön tofs längst ut 😄

Jag har planterat lite i en liten rabatt som bara hade vanligt ogräs, i övrigt har jag satsat på krukor i väntan på att de stora rabatterna ska bli planteringsbara 🙂
Lite spännande ändå att se vad som dyker upp 🤩.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Grönsakslandet just nu:
Odlingsland med vitlök, potatislök, bönor, ärtor, morötter, rödbetor, majs, squash och ringblommor. Jordgubbarna är inhägnade med nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från vänster:
Vitlök och potatislök
Bönor och ärtor
Morötter, rödbetor och majs
Squash, ringblommor och majs.
Det nätade runt om är jordgubbar.
Potatisen är i ett annat land.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag ansat blad och tjuvskott samt toppat tomater och gurka i växthuset. Igen.

Jag hann nästan igenom hela växthuset innan jag klippte mig i fingertoppen med sekatören 🙄 Jag skrev lite om det i GAAAH-tråden. Fingret är nu iallafall omplåstrat av proffs och ska inte blötas ner på ett dygn, så det blir lite paus i trädgårdsarbetet.

Växthuset börjar åtminstone ge skörd nu. Två små chilifrukter och fyra små gurkor har vi plockat. Ytterligare två chili är mogna och en liten pärltomat börjar växla färg. Däremot vet jag inte hur auberginen ska pollineras, är det någon som har erfarenhet?

Växthus med tomat- och gurkplantor samt blommor, odlingslådor och en trädgårdsstol på en stenbelagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Däremot vet jag inte hur auberginen ska pollineras
Pilla med fingret, det obandagerade. Går så klart med något annat också men det får vara något lite tåligt för blomman är ju kraftigare än tex en chiliblomma så den böjer lättare undan. Hellre tops än fjäder alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.