Fick oxå det felet först när jag provade länken, sen fungerade den. Fungerar kanske lika bra som greppet 🤣
7017171 Heter delen jag tänkte på.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
A Aeroabuser skrev:
Är det inte fjäder blocket i plast som är paj, ? Den kan du köpa som ren del för typ 490kr


[länk]
Jag kommer inte in där😉😄 Själva fjäder är ok men jag få den inte in i spåret på plasthandtaget.
Ser inte ut att vara några skador i plasten mer än det som man ser på bilden. Där handtaget skjuter den lilla brickan mot kylskåpet. Min teori är att fjädern hoppade ur pga av att den delen gick av. Har du något artikelnummer som skulle vara lämplig? Kylskåpet heter K 8852 SD. Jag har ingen tillåtelse att komma in på din länk.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Är det kylar som är tillverkade i Tyskland eller i något annat land?
Det brukar påverka kvaliteten.

Under 3 år kan man reklamera en vara om felet är ursprungligt t.ex att man vid tillverkningen har valt så dåliga komponenter att de inte håller i 3 år. Under den tiden bör du alltså ha fått nya handtag gratis eftersom det inte beror på dig att handtagen har slutat att fungera.
Ja, den tiden har passerat för länge sedan😄
 
H
A Aeroabuser skrev:
Fick oxå det felet först när jag provade länken, sen fungerade den. Fungerar kanske lika bra som greppet 🤣
7017171 Heter delen jag tänkte på.
Får försöka igen. Provade länken i en annan enhet, samma meddelande.
 

Bästa svaret

Skumt att länken inte fungerar,
Om du skruvar bort fjäderblocket från metalldelen som skruvas fast i dörren, är en torx 20 tror jag, se min fina röda cirkel 🤣

Sen kan du haka i bygeln i fästet, man kan behöva köra i en liten plattmejsel i igenom skruvhålet för att bända upp den fjädrande bygeln så den glider i.

Lossnar det igen så behöver du troligen ett nytt sånt fjäderblock 7017171
Och en ny plastslid 6239413
 
  • Närbild på ett skruvblock och metalldel markerade med röda och blå cirklar för att visa var fjäderblocket bör demonteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
A Aeroabuser skrev:
Skumt att länken inte fungerar,
Om du skruvar bort fjäderblocket från metalldelen som skruvas fast i dörren, är en torx 20 tror jag, se min fina röda cirkel 🤣

Sen kan du haka i bygeln i fästet, man kan behöva köra i en liten plattmejsel i igenom skruvhålet för att bända upp den fjädrande bygeln så den glider i.

Lossnar det igen så behöver du troligen ett nytt sånt fjäderblock 7017171
Och en ny plastslid 6239413
Jag testar.
 
H
A Aeroabuser skrev:
Skumt att länken inte fungerar,
Om du skruvar bort fjäderblocket från metalldelen som skruvas fast i dörren, är en torx 20 tror jag, se min fina röda cirkel 🤣

Sen kan du haka i bygeln i fästet, man kan behöva köra i en liten plattmejsel i igenom skruvhålet för att bända upp den fjädrande bygeln så den glider i.

Lossnar det igen så behöver du troligen ett nytt sånt fjäderblock 7017171
Och en ny plastslid 6239413
Trodde först det var popnit men det var en skruv, har satt fast de 4 ggr men fjädern släpper från handtaget, det kan vara handhavandefel men det kan vara något fel på handtaget. Det fjädrar bra. Så jag hoppas felet ligger i den håller i skruvmejsel.😄 Har hittat en serviceverkstad som har service på Miele, jag får åka dit så får vi se vad eller var felet ligger.
 
Redigerat:
H
H HEM2121 skrev:
Jag testar.
A Aeroabuser skrev:
Skumt att länken inte fungerar,
Om du skruvar bort fjäderblocket från metalldelen som skruvas fast i dörren, är en torx 20 tror jag, se min fina röda cirkel 🤣

Sen kan du haka i bygeln i fästet, man kan behöva köra i en liten plattmejsel i igenom skruvhålet för att bända upp den fjädrande bygeln så den glider i.

Lossnar det igen så behöver du troligen ett nytt sånt fjäderblock 7017171
Och en ny plastslid 6239413
Har du artikelnummer på själva plasthandtaget också?
 
Din kan även kolla att plastgängan till torx 20 skruven är hel, varit med om de spricker.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vår förra diskmaskin var från Miele, hade förvisso hållt länge, men till sist gick impellern i pumpen i den sönder.
Enkelt plastdel för några kronor, hade lätt betalat någon hundralapp för den som reservdel men icke! Du får köpa ett helt paket med pump och värmare för 7000kr+.
Jag valde att köpa en ny diskmaskin.
 
  • Ledsen
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
H
A Aeroabuser skrev:
Skumt att länken inte fungerar,
Om du skruvar bort fjäderblocket från metalldelen som skruvas fast i dörren, är en torx 20 tror jag, se min fina röda cirkel 🤣

Sen kan du haka i bygeln i fästet, man kan behöva köra i en liten plattmejsel i igenom skruvhålet för att bända upp den fjädrande bygeln så den glider i.

Lossnar det igen så behöver du troligen ett nytt sånt fjäderblock 7017171
Och en ny plastslid 6239413
Tror att jag har hittat felet utan att vara säker, det ser ut som själva fjäder är lite sned, det kan ju förklara att den släpper.
 
C
Ja, Miele är tyvärr välkända för dyra reservdelar...
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår förra diskmaskin var från Miele, hade förvisso hållt länge, men till sist gick impellern i pumpen i den sönder.
Enkelt plastdel för några kronor, hade lätt betalat någon hundralapp för den som reservdel men icke! Du får köpa ett helt paket med pump och värmare för 7000kr+.
Jag valde att köpa en ny diskmaskin.
Du valde inte en ny Miele antar jag?
Det är helt vansinne med dessa priser och med reservdelar som inte finns, hade de haft ett rätt pris hade de haft flera trogna märkeskunder. Så nästa vitvara man köper då får man kolla vad det märkets reservdelarna kostar och hur lätt det är att byta ut delarna. Det finns väl inget märke som har rätt pris i förhållande till produkt förstås men Miele slår nog alla rekord.
 
H HEM2121 skrev:
Du valde inte en ny Miele antar jag?
Det är helt vansinne med dessa priser och med reservdelar som inte finns, hade de haft ett rätt pris hade de haft flera trogna märkeskunder. Så nästa vitvara man köper då får man kolla vad det märkets reservdelarna kostar och hur lätt det är att byta ut delarna. Det finns väl inget märke som har rätt pris i förhållande till produkt förstås men Miele slår nog alla rekord.
Jag kikade lite på en ny Miele, men det blev en testvinnande IKEA-märkt Bosch.
Visst Mielen har hållit bra, men det garanterar ju inte att en ny håller lika bra, Mielen hade inte ens 5års garanti, det fick jag på IKEA.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
A Aeroabuser skrev:
Din kan även kolla att plastgängan till torx 20 skruven är hel, varit med om de spricker.
Nej, det är helt men det verkar som pinnen som fjädern sitter på är lite sned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.