BirgitS
K karlmb skrev:
Nä, anteckningar som sagt. Inte protokoll som motparten får se.
En SBR-godkänd besiktningsman brukar väl inte ha ett färdigt protokoll när besiktningen är klar utan just göra anteckningar och ta bilder som sen sammanställs till ett färdigt protokoll som skickas ut 1-2 dagar senare.

Ingen kan hindra säljaren från att gå med under besiktningen och höra allt som sägs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En SBR-godkänd besiktningsman brukar väl inte ha ett färdigt protokoll när besiktningen är klar utan just göra anteckningar och ta bilder som sen sammanställs till ett färdigt protokoll som skickas ut 1-2 dagar senare.

Ingen kan hindra säljaren från att gå med under besiktningen och höra allt som sägs.
Jo, vad vill du ha sagt med detta?
Det är den som betalar besiktningen som bestämmer villkoren. Om man gör en egen besiktning så gör man den normalt inte i närvaro av säljaren.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog få människor som kan komma ihåg utantill allt som sagts under 3-4 timmars besiktning så ett protokoll är nog rätt nödvändigt för nästan alla.
Filma eller i vart fall ljudinspela dina och besiktningsmannens kommentarer och observationer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är klart, tar man samma firma båda gångerna kanske det påverkar. Å andra sidan lär de ju inte hitta något dolt fel.
Ser inte vad detta har med det jag skrev att göra.
Det handlade om att den som står risken, dvs ställer ut försäkringen, har intresse av att hitta allt som gör att dom inte behöver pynta sedan.

Fairlane Fairlane skrev:
Var läste du det?

Det jag ser är att TS funderar på om han ska låta göra en säljarbesiktning, inget om att köparen låtit utföra en egen besiktning. Jag kan dock ha missat det.
Det står i trådstarten:
H Hugo7 skrev:
Det jag inte lyckats reda ut är vitsen med att förbesiktiga huset när ändå köparen måste göra det för att känna sig trygg.
Och det skrev jag att jag inte riktigt insåg vitsen med.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Egna anteckningar skulle jag föredra att kalla det.
Men det är ju sällan fråga om mer än typ 40 min effektiv inspektion.
När jag sålde senast så höll besiktningskillen på en hel dag. Han gick igenom hela huset en kvadratdecimeter i taget. Han hade en enormt stark ficklampa och lyste med den för att se eventuella skador.

Men då hade jag tagit en dolda fel försäkring av dom (AC). Så dom skickade väl den som var noggrannast.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Jo, vad vill du ha sagt med detta?
Det är den som betalar besiktningen som bestämmer villkoren. Om man gör en egen besiktning så gör man den normalt inte i närvaro av säljaren.
Skulle aldrig falla mig in att släppa in okända människor obevakade i mitt hus och det tycker jag inte att andra ska göra heller, tillfället gör tjuven och ingen försäkring gäller. Dessutom brukar väl besiktningen börja med att det ställs frågor om huset till säljaren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle aldrig falla mig in att släppa in okända människor obevakade i mitt hus och det tycker jag inte att andra ska göra heller, tillfället gör tjuven och ingen försäkring gäller. Dessutom brukar väl besiktningen börja med att det ställs frågor om huset till säljaren.
Vill man inte låta köparen med påskrivet kontrakt undersöka huset på det sätt han finner lämpligt så faller kontraktet enligt Jordabalken.
Du får väl plocka undan matsilvret.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Vill man inte låta köparen med påskrivet kontrakt undersöka huset på det sätt han finner lämpligt så faller kontraktet enligt Jordabalken.
Du får väl plocka undan matsilvret.
Du får gärna visa var du hittar stöd i jordabalken för att kontraktet faller.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D daVinci skrev:
Det står i trådstarten:
Nej det står inte i trådstart att köparen köpte en egen besiktning. TS undrar om han ska låta genomföra en säljarbesiktning, då är ju inte huset sålt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det står inte i trådstart att köparen köpte en egen besiktning. TS undrar om han ska låta genomföra en säljarbesiktning, då är ju inte huset sålt.
Jag citerade tom trådstarten, och fetade de relevanta orden.

Bara att läsa innantill.

Där står klart och tydligt att TS har en förväntan om att köparen köper en egen besiktning. Vilket jag ställde mig undrande till.
 
K karlmb skrev:
Det är den som betalar besiktningen som bestämmer villkoren. Om man gör en egen besiktning så gör man den normalt inte i närvaro av säljaren.
Ser inte att det är normalt.

Alla ggr jag har köpt besiktning som köpare har säljaren och mäklaren varit med. Och mäklaren har "krävt" att säljaren skall vara med. Det har varit det normala.

Och det är väldigt lätt att förstå varför mäklaren vill det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vill man inte låta köparen med påskrivet kontrakt undersöka huset på det sätt han finner lämpligt så faller kontraktet enligt Jordabalken.
Du får väl plocka undan matsilvret.
Här måste du styrka ditt påstående +faller kontraktet enligt Jordbalken”. Detta är bxllshxt imho.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
. Om man gör en egen besiktning så gör man den normalt inte i närvaro av säljaren.
Din egen ”normal”? Har aldrig hört om besiktning där den som kan mest om huset, dvs säljaren och är mest lämpad att svara på besiktningsmannens frågar inte FÅR vara med? Du hittar helt enkel på…
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, jag tycker man kan se att en besiktning är dålig för alla, ifall man låter motparten veta om att den existerar.
Vilken sagovärld lever du i??
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ojoj, du har aldrig varit i tvist med ett försäkringsbolag? De tar varje chans till att slippa ifrån sitt ansvar. Om det verkar vara en svag köpare så gör de bedömningen att det är billigast att neka och låta köparen driva frågan om ersättning förstås.
Jag, och flere andra i tråden verkar det som, har goda erfarenheter av FB. Jag har ALDRIG nånsin blivit nedad ersättning, snarare tvärtom.

Att du haft dåliga erfarenheter med FB förändrar inte detta.

Du har nån infantil tro att det som är normalt för dig, det är också normalt för Sveriges befolkning i stort, det är här du går bort dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.