P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är bra att man skriver ut företagets namn och sysslar med sån här konsumentupplysning men enligt mig skulle Sverige ha ett register med företagsnamn och namn på personer som har dessa företag som var LÄTT SÖKBART hos ARN t.ex.
Råd & Rön har sin svarta lista där de för upp alla bolag som inte följer ARNs rekommendationer.
 
P
Appendix Appendix skrev:
Appropå "rabatt" på ställningarna.

För arbetet på mitt hus (länk längre ner) var det rätt stora ställningsmontage och ställnignarna stod 1,5 vecka. Om jag inte missminner mig kostade ställningarna under denna tid, ink upp och nedmontering.....

8.500 plus moms.
När man tar in offerter för lite större arbeten på sitt hus är det inte speciellt intressant vad varje delmoment kostar. Det är totalsumman som är den intressanta när man jämför offerter. Man ska förstås specificera arbetet tillräckligt noggrant så att offerterna går att jämföra.
 
P pmd skrev:
När man tar in offerter för lite större arbeten på sitt hus är det inte speciellt intressant vad varje delmoment kostar. Det är totalsumman som är den intressanta när man jämför offerter. Man ska förstås specificera arbetet tillräckligt noggrant så att offerterna går att jämföra.
Du ser inte skogen för alla träd

Dvs att det handlade i tråden om att st’llningsbygget var rabatterat vid snabb påskrift.

Men rabatten var en stöld redan den
 
En firma som regelbundet jobbar med takläggning har väl egna ställningar? Verkar konstigt att hyra ställningar för 85 000 kr för varje uppdrag? För den summan får man väl en ganska bra ställning?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
Appendix Appendix skrev:
Du ser inte skogen för alla träd

Dvs att det handlade i tråden om att st’llningsbygget var rabatterat vid snabb påskrift.

Men rabatten var en stöld redan den
Om man tar in flera offerter behöver man inte låta sig stressas av sånt.
 
Fick adresserad reklam från bolaget igår. Tre B-kändisar rekommenderar bolaget!
 
  • Reklamblad med tre leende män framför text om byggfirma och kontaktuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
P
Det står inga fullständiga namn på "kändisarna" så hur ska man kunna kolla upp dem?
 
Glenn Hysen, Anders Öfvergård och Peppe Eng (eller Engberg)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O olotor skrev:
Fick adresserad reklam från bolaget igår. Tre B-kändisar rekommenderar bolaget!
Undrar om kändisarna vet om det.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
O olotor skrev:
Glenn Hysen, Anders Öfvergård och Peppe Eng (eller Engberg)
Eng.
 
P
O olotor skrev:
Glenn Hysen, Anders Öfvergård och Peppe Eng (eller Engberg)
Tack!
De finns alla i svenska Wikipedia så de är väl att anse som kändisar då.
Själv kände jag inte till dem, men jag tittar aldrig på teve vilket väl förklarar den saken.
 
Skärmdump av Instagram-inlägg med reklamutskick som innehåller bilder på personer och reklamtext om byggfirma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
P
Appendix Appendix skrev:


1, Kolla alltid upp företagen på merinfo.se De har aktuella saldon med mera hos kronokalle. Där kan du även kolla "riktig huvudman"
2. Hantverkare som kan börja "direkt" är ofta de sämsta som är utan jobb.
3. Är du obekväm med att anlita hantverkare och känner att du inte kan stå emot "säljare". Låt någon släkting eller god vän med lite mer pondus vara med.

De hantverkare jag anlitat som är duktiga har fortfarande ett halvårs "kö" trots att det är lågkonujunktur för bygg. De har även "grönt ljus" på merinfo.se. Och de skulle aldrig tvinga fram påskrift på ett avtal.

[länk]

J38 är ett relativt nytt bolag. Startat 2021 men ändå har man "gul" markering för gamla synder hos kronokalle.
1. Termen är "Verklig huvudman", inte "Riktig huvudman".
 
E
Mats-S Mats-S skrev:
Den första frågan man ska ställa sig när takfirmorna kommer på besök och ska sälja in ett takbyte är om det verkliogen behövs. Ofta är det rent kosmetiska skäl som läggs fram som huvudargument.

Har personligen haft ett antal besök av dessa takfirmor som då hävdat att taket sak bytas. Eftersom jag är gammal timmerman så har jag 100% koll på mitt tak och jag vet att det är 100% funktionsdugligt trots sina 41 år. Däremot är det visuellt inte det snyggaste, dom skinande röda betongpannorna har med tiden mörknat och grånat, men det påverkar inte funktionen. Betongpannor håller lätt i 100 år, men det är givetvis ingenting som takbytarna snackar om, deras argument är att ser det visuellt dåligt ut så är det dåligt. Och tycker man att det grånat för mycket kan man alltid måla pannorna för en betydligt lägre kostnad.

Mitt råd är att ta in en oberoende besiktningsman innan ni bestämmer er för ett takbyte, takfirmorna snackar i egen sak för egen profit :)
Vilka betongpannor håller lätt i 100 år? Gamla tak med betongpannor vittrar bort enligt min erfarenhet. Tegeltak däremot kan hålla mycket länge då de inte vittrar som betong gör utan kan återanvändas i omgångar vid omläggningar. Gamla betongpannor får man betala för att bli av med, tegel köper man.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den första frågan man ska ställa sig när takfirmorna kommer på besök och ska sälja in ett takbyte är om det verkliogen behövs. Ofta är det rent kosmetiska skäl som läggs fram som huvudargument.

Har personligen haft ett antal besök av dessa takfirmor som då hävdat att taket sak bytas. Eftersom jag är gammal timmerman så har jag 100% koll på mitt tak och jag vet att det är 100% funktionsdugligt trots sina 41 år. Däremot är det visuellt inte det snyggaste, dom skinande röda betongpannorna har med tiden mörknat och grånat, men det påverkar inte funktionen. Betongpannor håller lätt i 100 år, men det är givetvis ingenting som takbytarna snackar om, deras argument är att ser det visuellt dåligt ut så är det dåligt. Och tycker man att det grånat för mycket kan man alltid måla pannorna för en betydligt lägre kostnad.

Mitt råd är att ta in en oberoende besiktningsman innan ni bestämmer er för ett takbyte, takfirmorna snackar i egen sak för egen profit :)
Betongpannor håller definitivt inte i 100 år av min erfarenhet på taken som plåtslagare.
Vid hälften av den tiden ca 50år brukar de vara ordentligt uttunnade och vatten tar sig igenom till ett nu helt uttjänt tätskikt under.
Tegel däremot verkar kunna klara sig hur länge som helst med rätt förutsättningar och underhåll.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.