E
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Har samma problem här nu när det (äntligen) regnat en massa. Då kommer vinbergssnäckorna fram.
Är det förresten någon som vet om man kan rädda en gurkplanta som blivit köldskadad?
Fast snäckorna ställer väl inte till med någon större skada, eller?
Vi brukar ha gott om dem men inte/sällan på något vi vill äta. Till skillnad från de spanska, åkersniglar(?) och rådjuren som verkar ha mer samma diet som oss.
 
Hittade mitt experiment (hoppas jag inte återupprepar mig..).. den där sticklingen jag provade sätta i vatten när jag klippte Dahlian för xx dagar sedan.

Jag visste inte om man kunde föröka/klona dahlior på det viset.. men det gick tydligen utmärkt!

Stickling av Dahlia planterad i jord i en grå plastkruka, placerad mellan två större terrakottakrukor utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sparade två avklippta "toppar" och satte dem i vatten, sedan när de börjat få rötter.. tog jag den med mest rötter och ploppade ner den i jord (den andra fick stå kvar i vatten) och ställde ut den..

Glömde av den och visste inte riktigt var jag ställt den.. men hittade den häromdagen i min lilla badpool (som ja hade till hunden alltså).. där jag ploppat ner massa växter som ska planteras ut/om (lättare o vattna på ett ställe)

Såhär fin (pekar på bilden) är den nu iaf! 😻
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Fast snäckorna ställer väl inte till med någon större skada, eller?
Vi brukar ha gott om dem men inte/sällan på något vi vill äta. Till skillnad från de spanska, åkersniglar(?) och rådjuren som verkar ha mer samma diet som oss.
Här äter de glatt squash- och gurkblad, morotsblast, ärtskott, jordgubbar, kål....
Större plantor brukar få vara ifred, men nu har det varit fuktigt länge och då ligger de späda plantorna illa till.
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hittade mitt experiment (hoppas jag inte återupprepar mig..).. den där sticklingen jag provade sätta i vatten när jag klippte Dahlian för xx dagar sedan.

Jag visste inte om man kunde föröka/klona dahlior på det viset.. men det gick tydligen utmärkt!

[bild]

Jag sparade två avklippta "toppar" och satte dem i vatten, sedan när de börjat få rötter.. tog jag den med mest rötter och ploppade ner den i jord (den andra fick stå kvar i vatten) och ställde ut den..

Glömde av den och visste inte riktigt var jag ställt den.. men hittade den häromdagen i min lilla badpool (som ja hade till hunden alltså).. där jag ploppat ner massa växter som ska planteras ut/om (lättare o vattna på ett ställe)

Såhär fin (pekar på bilden) är den nu iaf! 😻
Det går utmärkt att föröka dahlior med sticklingar och många odlare i England gör det för att de menar att blommorna blir bättre. Men du ska inte räkna med att den blommar i år utan du får se om den bildar en knöl och då kan du spara den till nästa år.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Antingen behöver jag ett större växthus eller färre tomatplantor 😄 Det här är efter att jag har rensat bort en hink med överflödig bladmassa.

Överväxt växthus med tomatplantor och andra växter i stora vita krukor på stenlagd gång. Trädgårdsverktyg och förvaringshyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag visste att jag planterade för tätt i örtlandet men tänkte att det bara är att ta bort lite kryddtagetes om det behövs. Men nu har jag inte hjärta att rensa. De har ju inte ens fått blomma än 🥺 Och krassen blev större än beräknat.

Växthus med tätt planterade tomatplantor och örter, bredvid en vit planteringslåda fylld med grönska; kryddtagetes och krasse växer kraftigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus med vita gardiner och en planteringslåda fylld med grönska, inklusive stora bladväxter och krasse, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Antingen behöver jag ett större växthus eller färre tomatplantor 😄 Det här är efter att jag har rensat bort en hink med överflödig bladmassa.

[bild]

Jag visste att jag planterade för tätt i örtlandet men tänkte att det bara är att ta bort lite kryddtagetes om det behövs. Men nu har jag inte hjärta att rensa. De har ju inte ens fått blomma än 🥺 Och krassen blev större än beräknat.

[bild][bild]
Man har ALLTTTIIIIID för litet land / odlingskrage / växthus... spelar ingen roll hur stort eller litet man gör det hehehe :)

Min grönskan hos dig säger att de trivs väldigt bra :D
 
Snigla Snigla skrev:
Man har ALLTTTIIIIID för litet land / odlingskrage / växthus... spelar ingen roll hur stort eller litet man gör det hehehe :)

Min grönskan hos dig säger att de trivs väldigt bra :D
Jag hade nog egentligen i för mycket gödsel också 😄
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Antingen behöver jag ett större växthus eller färre tomatplantor 😄 Det här är efter att jag har rensat bort en hink med överflödig bladmassa.

[bild]

Jag visste att jag planterade för tätt i örtlandet men tänkte att det bara är att ta bort lite kryddtagetes om det behövs. Men nu har jag inte hjärta att rensa. De har ju inte ens fått blomma än 🥺 Och krassen blev större än beräknat.

[bild][bild]
på A svarar vi "Större växthus"
och på B "Det är inte alls för tätt, helt perfekt."❤️
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Det är mycket som växer. Men inte så mycket att skörda än. Rabarber, gräslök och en rödlök har jag skördat.

Tomaterna är fortfarande gröna.
Gröna omogna tomater på växtstöd i ett växthus, omgivna av gröna blad och stödjande snören. Natural background.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Små physalis på gång.
Physalisplanta med gröna blad och små, omogna frukter i en odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Små gröna paprikor.
Växthus med gröna paprikaplantor samt andra plantor, inkluderat små physalis. Växterna växer vid ett vitt draperi med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordärtskockor, lök och potatis.
Grönsaksland med växande grönsaker inklusive gräslök, lök och potatis, omgiven av grönska och träd.

Rödbetor.
Trädgårdsland med olika växter och grönsaker omgivna av stenar, inklusive rödbetor och andra gröna plantor, i en lummig trädgård med träd och ett uthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
på A svarar vi "Större växthus"
och på B "Det är inte alls för tätt, helt perfekt."❤️
Däremot för mycket gödsel i jorden. Vissa blev nästan en meter höga innan de började blomma. Krukorna är 30 cm, växthuset är 1,40 i sidorna… Många plantor måste toppas nu 😕 Jag funderar på att plantera lite sticklingar (sparade tjuvskott som står i en kruka vatten och rotar sig) mellan de rangligaste.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Drog upp två vitlökar och två gula lökar idag. 😊
 
  • Fyra nyplockade lökar med gröna stjälkar ligger på en svart stenyta, två vitlökar och två gula lökar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Blomsterlandet har 50% på alla fröer till dem 23/6. Tur att jag redan har inventerat och gjort en lista på vad jag ska köpa till nästa säsong 🙂 Jag hittade nästan allt på listan 😊

Beställningslista för fröer med beskrivning, antal, pris per styck, rabatt och totalt pris. Innehåller chili, tomat, basilika med mera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fröbeställning blir nog när Runåbergs öppnar i december. Dom har en tomat och en gurka som jag vill ha, och det finns en chans att de har resten också.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Odlingarna går sådär :)
Vi har äntligen rivit 50 plus pallkragar (ja inte vi, vi lejde ut saken...). De höll hyggligt ändå.. har suttit i kanske 6-7 år ute .. och de var begagnade när vi köpte dem. Men nu rasade de i småsmulor (inte alla.. men alla fick ryka). Men det har också gjort att vi inte odlat i dem.. och har således inga odlingar direkt hehe

Trädgård med grönt gräs, stora träd i bakgrunden och en tom markyta där odlingsbäddar ska byggas. Solen skiner och himlen är blå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den större "rutan" som skymtas är där pallkragarna stod... ska byggas upp nya odlingsbäddar där. Den mindre "rutan" närmare kameran.. är hallonhäckens plats.. ja.. vi makulerade den.. vi tröttnade på hur dålig den blivit.. att vi aldrig kan beskära den.. osv.. blir en ny där helt enkelt.. (troligen samma sorter med, för de var jättegoda!) MEN .. denna gång ska vi INTE blanda sommar o hösthallon.. denna gång får de ha "en rad var" avgränsat!

En stor persiljeplanta blommar intill ett rött trädgårdsskjul med flagnande färg. Bredvid står en terrakottakruka med annan växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Persilja.. ja.. det har vi.. denna blommar ståtligt.. 70 cm hög.. som vanligt.. jag försöker tappert bli av med den flera gånger om året.. men persilja har alltid varit "ogräs" här... (återfinns i stenläggningar, grus osv). Vi har aldrig sått nån.. äter eg bara slätbladiga hehe

Förodling av persilja och dill i en planteringslåda på en träaltan. Persilja växer till vänster och gröna spirer av dill syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dillen har grott iaf och kommer fint.. (höger på bild) och bladpersiljan (vänster i bild) kommer också fint.. (finns nysådd/frön satta.. under den som kommit upp också) :)

Gren med icke mogna plommon, vissa börjar få röda fläckar, i en trädgård med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plommon verkar vi få hutlöst av i år... på bägge träd (detta är mitt "nya" lilla .. och det är översållat fast jag försöker rensa/sålla (och trots att det är angripet av löss o myror)

Närbild på välmående mynta i en trädgård. Klargröna blad med tydlig struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mynta har vi massor och den har återhämtat sig fint i år.. (förra året var det inte många pinnar)

Stickling av Jostabär i en svart kruka på ett bord, omgiven av andra trädgårdsredskap och växter, med en röd trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min Jostaplanta ser toppenfin ut.. (fick några sticklingar i postlådan av en kompis.. när hon hörde att jag skulle köpa).. har minst 2 till pigga (dock inte fullt lika stora). Snart ska det väljas plats åt den på gården :D

Ett stort träd med gröna, omogna plommon eller äpplen. Trädet är planterat i en gräsmatta med stenar runt trädets bas och är omgärdat av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns kanske inte så bra.. men det blir mycket äpplen i år! (iof har vi haft det alla år vi bott här...) men kul o se dem börja växa till sig lite..

Färska rabarberstjälkar med gröna blad, nyligen skördade och placerade på en blank yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rabarber har vi fortfarande gott om.. dock lite blandade "hårdheter/träigheter" nu.. men det finnes en hel del iaf.. som går att äta! (har dock rivit upp två plantor.. som satt i pallkragarna.. vi har sparat dem.. men de är inte så pigga efter att ha blivit störda.. förhoppningsvis kommer de nästa år igen)

Smultronplantor med omogna och mogna bär bland gröna blad och blomblad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smultron har vi haft en hel del senaste veckan... jordgubbarna är inte färdiga än.

Knallar på lite i trädgården .. trots allt!

Lök och sallad växer på bra.. vi har inte satt varken vitlök eller potatis i år.. hallonen hoppas vi kunna få lite på våra nya gula plantor (köpte sent för två år sedan.. så förra året var första gången de gav nått.. och det var ett bär typ.. hehe.. hoppas på mer i år).. augustipärnoen är på g (en månad drygt kvar tills man kan äta..)

Vöxthuset.. har äntligen kommit igång (ja innehållet).. allt var sent satt.. utsatt osv.. och så blev det kallt och allt stannade av.. tomaterna har äntligen blommat några av dem och chilin verkar iaf ha växt 2-3 cm hehe - men det kommer nog! :)
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
Vi fick 27.mm regn igår så nu hoppas jag att allt tar fart. 🙂
Har ändå växt hyfsat trots torkan, mycket tack vare täckodlingen.
Hittills har vi skördat lite jordgubbar, några tomater och så av kryddorna som piplök, gräslök, ramslök och timjan samt fläder och rabarber.
 
  • Gilla
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
S
44 mm här enligt SMHI. Min regnvattentank blev i alla fall mer än full. Den var fylld till en tredjedel igår och den rymmer 3000 liter.
Håller på att koppla den till sommarvattnet så det blir lite mindre slangar på gräsmattan och att bevattningsdatorn går att koppla in.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.