Hej!
Hade precis installerat ny Yale doorman classic i en helt ny dörr.
Allt verkar fungera som det ska förutom en liten detalj.
När man stänger dörren lite lätt så åker den där (vet ej vad den heter) som håller dörren låst (kroken) ut bara till hälften och i det läget går ej att låsa dörren. Kommer även en ljudsignal från låset att det går ej att låsa. För att det ska gå att låsa måste vi dra in dörren lite extra (om vi är på insidan) eller trycka lite extra på dörren (om vi är på utsidan) och vi det laget fälls hela "låskroken" och då går det att låsa dörren.

Visst, inget stort problem men känns ju ändå lite irriterande med ett extra moment, samt lite förvirrande för barnen när de ska försöka låsa. Och vill inte heller smälla dörren varje gång den ska behöva låsas.

Undrar om det är vanligt problem för Yale doorman eller sitter felet kanske i själva dörren, iom att dörren är ny och det ska vara lite motstånd i början när alla lister är nya och sånt.

Går det att justera kanske något i metallplatta som sitter i karmdelen (som följer med i Yale förpackningen), eller går det att fila lite på metallplattan just där låskroken fälls ut, eftersom krocken verkar fastna lite där?
 
Justera slutblecket som sitter i karmen så att dörren inte behöver vara lika hårt tryckt mot karmen när den är stängd.

Vad står det för nummer på slutblecket? 1487-1?
 
Vissa nya dörrar har plösmått som inte stämmer med medföljande slutbleck.
En del dörrar levereras med ställbart slutbleck och då måste man mäta plösmåttet eller använda ett motsvarande ställbart slutbleck.
Har du bytt det befintliga slutblecket? Vad satt det för slutbleck i dörren tidigare?
 
På nya Yales blecket står det 1487-2. På den som satt i dörren vid köp hittar jag inget nummer.
 
  • Närbild på ett dörrbleck av märket Yale, med inskriptionen 1487-2, installerat på en trädörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallbleck med skruvhål och två öppningar, troligen för en dörr. Bakgrunden är en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalliskt bleck från nytt Yale-lås, modell 1487-2, placerat på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som om det gamla slutblecket motsvarar slutbleck 1887-2 med plösmått 15,5mm.
Jag hade börjat med att justera slutblecket så plösmåttet minskar så kanske tryckesfallkolven greppar bättre i slutblecket.

Testa att minska det inringade mellanrummet på slutblecket så plösmåttet blir mindre.
Närbild på ett slutbleck 1887-2 med mellanrum inringade i rött, vilket troligen ska justeras för att minska plösmåttet och förbättra greppet för tryckesfallkolven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för rådgivning!
Menar du minska utrymmet i den inringade området genom att trycka in den fjädrande delen (trycka mot utsidan av dörren) eller minska utrymmet i det stora fyrkantshålet genom att trycka ut inringade delen så att stora fyrkants utrymmet minskar?
 
T tyomka skrev:
Tack för rådgivning!
Menar du minska utrymmet i den inringade området genom att trycka in den fjädrande delen (trycka mot utsidan av dörren) eller minska utrymmet i det stora fyrkantshålet genom att trycka ut inringade delen så att stora fyrkants utrymmet minskar?
Exakt så just nu är slutblecket justerat för ett större plösmått vilket kan vara orsaken till att du måste dra extra för att få igen dörren.
Meningen är att minska plösmåttet alltså avståndet från framkant till hålet i slutblecket.
 
Undersökte lite kring det här med slutblecket och det verkar vara standard fel med Yale. Tydligen ingår fel slutbleck i produkten från början.

Jag får testa först att justera plösmåttet och hjälper inte det så får kanske byta till ett annat bleck
 
  • Tre slutbleck från Yale, där två har rött kryss och text "NEJ" (40 mm och 45 mm) och ett har texten "JA" och "OK" (45 mm), rekommenderas för Yale Doorman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det slutblecket som satt tidigare har ett plösmått på 15,5mm så är det rätt slutbleck som medföljer.
Det slutbleck du ersatt ser inte ut som ett -4 slutbleck och det är inget ställbart slutbleck vilket din skärmdump antyder så det kanske avser en annan produkt/dörr.
Om inget stämmer så får du ersätta med ett ställbart slutbleck men det måste ändå vara rätt ställbara slutbleck.
Om du mäter det gamla slutblecket så vet du om slutblecket är 40mm brett eller 45mm som skärmdumpen antyder mät även plösmåttet om du har tillgång till ett skjutmått, med bredd och plösmått så vet jag vilka slutbleck du kan använda.
 
Redigerat:
Den som ingår i Yales förpackning är 1487-2 (den jag har nu) och plösmått på den är tydligen 16mm och 40mm bred
Enligt någon dörrfirma som jag gjorde Printscreen på framgår att 1487-2 är fel slutbleck och de rekommenderar 1489-12 som är justerbar mellan 17-22mm i plösmått samt 45 mm bred.

Jag testade att minska på inringade område med hjälp av en tång men tror inte det blev någon skillnad.
Så behöver nog byta till annan slutbleck.

Undrar bara hur det kommer att funka med 45mm bleck, kommer inte den sticka rätt mycket utanför karmen?
 
Lite rättning kring min tidigare inlägg vad gäller slutblecket.
Printscreen bilden gäller endast dörrar som är levererade av företaget som gjorde bilden jag printscreenade.
 
Mät det slutbleck du demonterade ur dörren, det slutbleckets mått talar om vad du ska ha för slutbleck.
1487-2 har plösmått 16,5mm.
 
Plösmått i blecket som följde med dörren från fabriken är 15,5 mm om jag nu förstår rätt vad plösmått är för något.
 
  • Närbild av en metallskena från en dörr, där ett måttband indikerar en längd på 15,5 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Mät det slutbleck du demonterade ur dörren, det slutbleckets mått talar om vad du ska ha för slutbleck.
1487-2 har plösmått 16,5mm.
Kan 1mm verkligen göra skillnad?
 
Plösmått 15,5mm då är det samma som Slutbleck 1887-2 och då ska 1487-2 vara rätt.
Det skiljer 1mm mellan klassiska modullåshus och connect så 15,5mm blir 16,5mm för connect låshus och 1487-2 har plösmått 16,5mm.
Om det inte fungerar så är det något annat det beror på då du justerat så plösmåttet minskat i det medföljande slutblecket.
Är slutblecket i rätt höjd? ibland kan dörrblad hänga ner sig vilket påverkar höjden i slutblecket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.