tommib
tommib tommib skrev:
Problemet är att det inte finns något formkrav för hur ett egenkontrollprogram ska se ut.
Jag citerar mig själv och pudlar i just detta avseende. Det finns absolut formkrav på hur ett EKP ska se ut, det är helt fel av mig att påstå något annat. Vad jag ville säga, men sa på ett väldigt dåligt och felaktigt sätt, var att det inte finns några specifika utbildningskrav. Det är helt upp till arbetsgivaren att bestämma vilken kompetens som krävs. En auktoriserad installatör måste sätta en kråka på EKPn men det är allt.

Ett typexempel är mätarbyte, där "Kenta ska kunna hålla i en skruvmejsel och läsa hjälpligt" i stort sett är den faktiska kravnivån.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
G GoGetLost skrev:
Både och
Är sunt ifrågasättande till det. Så prispressad som marknaden är så finns det inte utrymme att ha utbildad personal och med lön därefter för den typen av bulkjobb. Det har jag konstaterat baserat på egna erfarenheter, i kommunikation med två stora elistallatörer och två-tre solcellsinstallatörer.
 
F fsn skrev:
Är sunt ifrågasättande till det. Så prispressad som marknaden är så finns det inte utrymme att ha utbildad personal och med lön därefter för den typen av bulkjobb. Det har jag konstaterat baserat på egna erfarenheter, i kommunikation med två stora elistallatörer och två-tre solcellsinstallatörer.
Öh, ett av de allra mest förekommande ämnena här BH handlar om elektriker och deras höga debiteringar på olika sätt.
Ett annat om rörisar.
Numera drygar båda ut sina marginaler ytterligare genom att öka materialkostnaderna precis så mkt att gröna avdraget utnyttjas fullt ut.
 
F
K karlmb skrev:
Öh, ett av de allra mest förekommande ämnena här BH handlar om elektriker och deras höga debiteringar på olika sätt.
Ett annat om rörisar.
Numera drygar båda ut sina marginaler ytterligare genom att öka materialkostnaderna precis så mkt att gröna avdraget utnyttjas fullt ut.
Men redovisa dina erfarenheter av riktiga elektriker som skuttar runt på villatak och skruvar fast paneler och knäpper ihop standard MC4 kontakter då. Min erfarenhet, efter att ha pratat med många är att dom inte gör det, det är för usel ROI på det jobbet för kvalificerad personal.
 
F
K karlmb skrev:
Öh, ett av de allra mest förekommande ämnena här BH handlar om elektriker och deras höga debiteringar på olika sätt.
Ett annat om rörisar.
Numera drygar båda ut sina marginaler ytterligare genom att öka materialkostnaderna precis så mkt att gröna avdraget utnyttjas fullt ut.
Båda, alltså både elektriker och rörisar? Kan du inte berätta mer om rörisar som fixar ”gröna avdraget”?

Skattereduktion för grön teknik gäller fö både arbete och material och är antingen 20 eller 50%. Men jag är fortfarande nyfiken på vad en röris gör?
 
F fsn skrev:
Båda, alltså både elektriker och rörisar? Kan du inte berätta mer om rörisar som fixar ”gröna avdraget”?

Skattereduktion för grön teknik gäller fö både arbete och material och är antingen 20 eller 50%. Men jag är fortfarande nyfiken på vad en röris gör?
Installerar värmepumpar.
 
F fsn skrev:
Men redovisa dina erfarenheter av riktiga elektriker som skuttar runt på villatak och skruvar fast paneler och knäpper ihop standard MC4 kontakter då. Min erfarenhet, efter att ha pratat med många är att dom inte gör det, det är för usel ROI på det jobbet för kvalificerad personal.
Är det inte riktiga elektriker som installerar alla solpaneler på grönt avdrag? Vilka är det då?
 
F
K karlmb skrev:
Installerar värmepumpar.
Det är ju jättebra. Men vad har det med skattereduktion för grön teknik att göra?
 
F
K karlmb skrev:
Är det inte riktiga elektriker som installerar alla solpaneler på grönt avdrag? Vilka är det då?
Vad tror du själv?
 
F fsn skrev:
Det är ju jättebra. Men vad har det med skattereduktion för grön teknik att göra?
Man får väl grönt avdrag för dem också?
 
F fsn skrev:
Vad tror du själv?
Undrar, med tanke på att du skrev att de inte vill.
 
F
K karlmb skrev:
Man får väl grönt avdrag för dem också?
Nej. Man får grönt 20% på totalen för solceller och 50% för batterier och laddboxar.
 
Igår såg jag en villa med dubbelt pulpettak med en vertikal del mellan takpanelerna längs med husets mitt. På den vertikala delen är utedelen till en luft-luft värmepump monterad. Hela takpanelen är fylld med solpaneler. Det blir således att demontera en mängd solpaneler den dag värmepumpen behöver service eller utbyte. Undrar vilken typ av elektriker det var som monterade de solpanelerna?
 
Men vad är det för taklutning på pulpettakfallen då? Det kanske är ganska lågtakvinkel, gissar jag.
Det finns speciella "gångplan" som kan läggas ovanpå solcellspaneler för att kunna gå på dem utan att skada dem.

Men förmodligen har värmepumps-montörer inte sådana hjälpmedel och vet förmodligen inte ens om att det finns.
 
  • En person installerar gångplan på solcellspaneler för att kunna gå på dem utan att skada dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hittade huset på kartan nu men bilden är från innan värmepump och solcellerna monterades. Lutningen ser ut att vara runt 20 grader så finns det "gång-brädor" så är det förhoppningsvis inget problem.
Flygbild av hus på Länsvägen 23A, Farsta, innan installation av värmepump och solceller, med synlig taklutning och omgivande trädgård och gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.