S Staffan565 skrev:
Så ska vi inte sitta på altanen alls?
Jag skulle personligen inte rek utifrån det jag fått reda på här. Dock inte göra dig orolig utan mest att det handlar om att inte förstöra mer av konstruktionen än nödvändigt. Altanen kanske ha satt sig som den är och kommer stå där. Men omöjligt att svar på utan att se live.
 
Räta upp bärlinan och kolla på gaffelbeslag eller takåsbeslag.
 
  • Gilla
Staffan565
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
jag skulle utan tvekan rätta upp den till varje pris. Du har redan en skjuvningseffekt och belastning av plintstålet som det inte är byggt för.

DU MÅSTE räta upp den för att det skall hålla.

OCH komplettera samtliga plintar med fransk skriv från båda hållen.

Iaf om det är dom snömassorna som du nämner.
Fattar, då får jag ringa en hantverkare för att hjälpa mig. Tack för hjälpen
 
S Staffan565 skrev:
Fattar, då får jag ringa en hantverkare för att hjälpa mig. Tack för hjälpen
Fast om du känner dig osäker så ta dit någon du känner som kanske kan guida dig.

Det ser ut att vara gott om plats och det är inte jättekomplicerat att få till. Får man bara lyft golvet en halv cm så man kan ställa bärlinan rakt och sedan fixera den och dom andra plintarna så ”bör” det räcka.

På sätt och vis så var detta nog det bästa av två dåliga saker. För om plintarna hade lagt sig hade det varit en helt annan sak att räta upp.

Frågan är hur man ser till att snön inte trycker ut verandan igen. För den risken kan finnas.
 
Funkar en sån Domkraft? Hur många behöver man isåfall?
 
  • Hydraulisk domkraft med en lyftkapacitet på 6000 kg, blå färg med en gul etikett och ett rött vred, pris 299 kr exkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Den funkar, och två skulle jag säga behövs. En i vardera ände (en liten bit in) av en 3m 120 regel som lyfter skruvreglarna. Kontrollera att skruvreglarna inte är fastsatta i bärlinan först.. Och skuva ur den där enda franska skruven som sitter där först.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
K
Här har du ett exempel på, i mitt tycke, bra konstruktion. Kan vara lite i överkant men hellre det än att behöva krypa under och se att bärlinorna blivit skeva….
Bärlina fixerad i stolpsko med ankarskruv och Essve WAF skruv, samt reglar med skråskruvad Essve ET-T mellan bärlinorna, ovanpå mark med grus och plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlinan är fixerad i stolpskon med två ankarskruv på vardera sida samt en Essve WAF (modern fransk träskruv). Alternativet är genomgående gångstång men det behövs knappast på bärlinor, är mer för stolpar egentligen. Dessutom är bärlinorna fixerade i sidled med några reglar mellan bärlinorna. Skruvreglarna är fixerade i bärlinan med skråskruvad Essve ET-T. Och kortlingar mellan skruvreglarna för ökad vridstyvhet.
 
  • Gilla
Staffan565
  • Laddar…
Vad håller fast plintarna i sidled?
 
Uppdatering:
Vi var nere hela dagen igår.
Vi köpte 3 domkrafter och lyfte hela altanen. Det var ganska svårt att raka till det men vi gjorde det!
Jag har skruvat fast överallt så jag hoppas att sitta kvar några år till.
Tack så mycket allihopa för hjälpen, skulle inte klara av det utan eran hjälp!
 
  • Under en altan med synliga träbjälkar, en hink på marken och diverse byggverktyg i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två domkrafter lyfter en altan, stöttade av flera staplade träbitar och en stubbe för att stabilisera konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Totte_S och 9 till
  • Laddar…
K
Kanonbra jobbat! Ser mycket bättre ut!
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Underbart. Dels har du lärt dig massor och framförallt sparat en hel del pengar.

Nästa uppgift som du ställs inför kommer inte verka lika stor. Kämpa på.
 
  • Gilla
Staffan565 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.