Hej folket!
Förra veckan gick jag ner under altanen för att kolla några kablar och jag upptäckte att en regel har blivit sne.
Förra ägaren byggde altanen och det känns han har varit ganska slarvigt.
Behöver jag fixa det? Hur ska jag fixa det? Försökte slå tillbaka det med hammare men det har satt sig. Det känns man måste lyfta det med domkraft.
Har ni några andra idéer?

Måste säga att vi har ganska mycket snö här uppe och mycket snö samlas på altanen under vinter/vår.
Tack!
 
  • Sne regel under en altan med smutsig mark och en betongstöd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En undersida av en altan där en regel är sned och behöver åtgärdas. Ljus skiner in genom springorna mellan trallbrädorna ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sned regel under en träaltan med betongstöd synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sne regel under en altan, vilande på betongblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Plintjärnen är ju inte fastskruvade. Det ser ut som att hela decket flyttat sig. Lite till och berlinan släpper helt… det borde iofs bara bli att den sjunker ihop lite när den släpper men jag hade slutat använda decket och lyft upp det med domkraft eller liknande och rastat ut och sett till att fästa samtliga plintar med franska skruvar ordentligt.

Lite bilder på altanen från utsidan hade varit bra. Förstår inte hur den kan flytta sig cm?
 
K
Oj, det är bärlinan som vikt sig lite. Det måste absolut fixas annars är stor risk att hela altan smäller ner den dagen den viker sig helt.
Vad är det för rörelse som fått hela altan att åka i sidled??

Alla skruvreglar ovanpå (de som är vinkelräta) är med största sannolikhet skruvade i bärlinan, men har du tur kanske det slarvats med det också? Men i så fall borde det inte finnas någon kraft som skjutit bärlinan i sidled utan alla reglar borde bara ”glidit” ovanpå. Så inte ens lyft med domkraft kommer nog hjälpa eftersom bärlinan inte blir fri.
Enklaste du kan göra är nog att sätta ett gäng snedsträvor mellan bärlinan och skruvreglarna, för att förhindra att det rör sig ännu mer. Bästa är såklart att göra om och göra rätt
 
  • Gilla
Staffan565 och 1 till
  • Laddar…
K
D Dr Benz skrev:
Plintjärnen är ju inte fastskruvade. Det ser ut som att hela decket flyttat sig. Lite till och berlinan släpper helt… det borde iofs bara bli att den sjunker ihop lite när den släpper men jag hade slutat använda decket och lyft upp det med domkraft eller liknande och rastat ut och sett till att fästa samtliga plintar med franska skruvar ordentligt.

Lite bilder på altanen från utsidan hade varit bra. Förstår inte hur den kan flytta sig cm?
Plintjärnen ser ut att vara skruvade med 1 fransk träskruv från ena hållet
 
  • Gilla
Staffan565
  • Laddar…
K
Hur i hela friden ser altan ut uppifrån? På ena bilder går den snea bärlinan längs med skruvreglarna… Det är ju inte rätt
 
K kniv skrev:
Plintjärnen ser ut att vara skruvade med 1 fransk träskruv från ena hållet
Kanske. Kollar man på första bilden så syns ingen skruv i den. Kanske på utsidan, kanske inte. Oavsett någon som absolut inte vet hur man bygger…
 
K kniv skrev:
Plintjärnen ser ut att vara skruvade med 1 fransk träskruv från ena hållet
Kanske. Kollar man på första bilden så syns ingen skruv i den. Kanske på utsidan, kanske inte. Oavsett någon som absolut inte vet hur man bygger…
 
K
Andra bilden har en fralla. Men håller med om att det inte gjorts korrekt
 
Skruva fast lodräta 45x95 reglar på bärlinan så dom sticker upp och kan skruvas fast på dom tvärgående reglarna som bär golvet.
Skruva fast en till regel som du kan använda som hävstång ner och kan användas att dra i å räta upp bärlinan.
Ta i som tusan och vrid rätt bärlinan, skruva fast i tvärgående regel. Då behövs ingen domkraft.
 
Redigerat:
Här kommer några bilder på altanen.
 
  • Träaltan med staket och vita trädgårdsmöbler i bakgrunden, två träplankor på brädan markerade med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med vit utomhusmöblering och grå träräcke, omgiven av träd och en mörk målad nedre del, under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dr Benz skrev:
Kanske. Kollar man på första bilden så syns ingen skruv i den. Kanske på utsidan, kanske inte. Oavsett någon som absolut inte vet hur man bygger…
Du har rätt, det är bara 1, och bara på en sida. Jag fattar inte, man gör ändå jobbet varför gör man inte ordentligt :(
 
Kan vara mängden snö som landat och tryckt ut från huset. Dålig infästning gör att det glider. Använd inte förrän det är korrigerat förstärkt.

Ja varför inte göra rätt från början…
 
Vad säger ni, Ska jag skruva fast en 45*95 på varje regel för att förhindra att den viker sig ännu mer? Kolla gärna på bilen hur jag har tänkt.
 
  • Träregel under ett trädäck stödd av betongpelare, med en röd markering som föreslår placering av en 45x95 mm förstärkning för att förhindra att regeln böjer sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dr Benz skrev:
Kan vara mängden snö som landat och tryckt ut från huset. Dålig infästning gör att det glider. Använd inte förrän det är korrigerat förstärkt.

Ja varför inte göra rätt från början…
Så ska vi inte sitta på altanen alls?
 
jag skulle utan tvekan rätta upp den till varje pris. Du har redan en skjuvningseffekt och belastning av plintstålet som det inte är byggt för.

DU MÅSTE räta upp den för att det skall hålla.

OCH komplettera samtliga plintar med fransk skriv från båda hållen.

Iaf om det är dom snömassorna som du nämner.
 
  • Gilla
Staffan565 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.