A AG A skrev:
Jag förstår mig inte på din fråga. Vad tror du egentligen att en värdering är? Det verkar som att du tror att det är något konkret, som inte går att ta miste på.
En värdering är ju bara en form av gissning, av hur mycket man tror att någon är beredd att betala för huset. Att man råkar missta sig då, är ju inget ovanligt, eller konstigt.
Ok, får be om ursäkt om jag baktalat mäklaren. Han gissade förstås fel.
 
Clarken37 skrev:
Mäklaren vill ha affären. Det får han antingen genom att ge dig en låg värdering eller ta lågt arvode.

I Stockholm har det dock varit brukligt att mäklaren försöker få till en trappa och håller dina förväntningar låga med en låg värdering. Detta funkar dock bäst i en kraftigt stigande marknad. I en sjunkande eller som nu stagnant marknad funkar det bättre att försöka få dig som kund genom att ”lova” ett högt slutpris.
Procent på försäljningspriset är förstås bättre än fast pris har jag nog kommit fram till. Känns inte som att mäklaren är så intresserad längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Procent på försäljningspriset är förstås bättre än fast pris har jag nog kommit fram till. Känns inte som att mäklaren är så intresserad längre.
Ja verkligen!
Inga pengar om inte huset blir sålt och pengar efter försäljningspris - det är viktigt att hålla mäklaren motiverad. Många mäklare lägger sin tid på andra objekt annars.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mäklaren får väl sänka sitt arvode med14% också då antar jag, eftersom det baseras på den föregående värderingen.
Det är ju de enda rimliga.
 
  • Gilla
linkanbygg och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mäklaren får väl sänka sitt arvode med14% också då antar jag, eftersom det baseras på den föregående värderingen.
Det är ju de enda rimliga.
Mäklaren har fast arvode så vad huset säljs för har ingen betydelse för honom.
 
  • Gilla
  • Wow
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
Alltid lättare att sänka än att höja, och om marknaden inte svarar på 5 mio, så kan det väl vara motiverat att sänka.
 
S Sthlm_ skrev:
TS har inte skrivit att annonserat pris är 4,3 mkr. Endast att mäklarens värdering ändrats till 4,3. Således enligt din metodik gällande budgivning kan mäklaren ha rekommenderat ett utgångspris på exempelvis 3,9 för att sedan med bud komma upp i värderingen på 4,3.
Okej. Då tolkade jag det hele fel.
 
D Dilato skrev:
Tror du att det i dagsläget är vanligt att slutpriset blir 16% högre än utgångspris?

Skillnaden mellan utgångspris och slutpris (även kallat medelbudpremium) var i snitt 1,9 procent i maj. Dvs slutpriset landade i snitt runt utgångspriset.

Under maj 2023 gick en budgivning i snitt gick upp med 1,2 procent.

[länk]
Ärligt talat har jag inte koll på hur det ser ut generellt gällande den saken. Vet bara att det varit mycket prat om lockpriser på sista tiden. Samt att i landsbygdsorten, samt i närmsta stad. Så är skillnaden mellan annonserat och sålt pris, enorm. En normal villa för 2-3 barnsfamilj, i fint skick brukar annonseras för ca 1,7miljoner. Slutpris brukar då hamna rumt 2,4miljoner.
Så det är sannolikt väldigt olika i olika städer/platser.
 
  • Gilla
linkanbygg
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Dags för dig att börja prata om att hans mäklar arvode ligger för högt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Handlar om deras procent förmodligen, säljer de för mer än värdet så får de förmodligen högre profit.
Ta en titt i kontraktet om så kan vara fallet.
 
Var med om liknande ganska nyligen, mäklaren var hos oss och värderade vårt radhus till 3750000, när det sedan skulle ut på hemnet ville han prompt gå ut med 3495000. Slutpriset blev sedan 3615000.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Hej! Jag var i en liknande situation som du är i nu. Det var en mycket fint nybygge och värderat av en mäklare som banken rekommenderat. Jag anlitade en mäklare som fick ett 3-månaders uppdrag så jag var då uppbunden i 3 månader. Han började att hitta fel för att kunna sänka priset så att han kunde sälja och få sin provision. Jag väntade ut honom och la ut huset till försäljning själv och då till det värderade priset. Fick genast två helt seriösa köpare som såg husets rätta värde och köpte det utan att pruta eller ifrågasätta priset. Det enda jag fick betala var 10.000:-SEK till ett företag som tog hand om allt pappersarbetet. Smidigt, snabbt och till det värderade priset och jag gick inte med en förlust på hundratusentals kronor!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Min mäklare värderade huset för knappt två månader sedan. Nu när huset ligger ute börjar han prata om att "priset ligger väl högt". Att försäljningen av hus går trögare än man trodde. Inget nytt om husets skick har tillkommit efter förbesiktningen. Är detta vanligt?
Inte så farligt att gå ner något i pris, det är ju ändå marknaden som bestämmer i slutändan.
Det enda negativa kan vara att presumtiva köpare som redan sett annonsen, om den legat
ute för ett högre pris och nu sänks kan uppfatta huset som svårsålt.
Om du inte måste sälja huset vänta till räntesänkningarna träder i kraft, då bör marknaden sätta fart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
coconut
A AG A skrev:
Ärligt talat har jag inte koll på hur det ser ut generellt gällande den saken. Vet bara att det varit mycket prat om lockpriser på sista tiden. Samt att i landsbygdsorten, samt i närmsta stad. Så är skillnaden mellan annonserat och sålt pris, enorm. En normal villa för 2-3 barnsfamilj, i fint skick brukar annonseras för ca 1,7miljoner. Slutpris brukar då hamna rumt 2,4miljoner.
Så det är sannolikt väldigt olika i olika städer/platser.
När 16% är orimligt i dagens marknad för de alla flesta. Tycker du helt plötsligt att 35% är rimligt.

Tror du behöver kika in lite säljhistorik över de senaste månaderna innan du uttalar dig.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det ÄR en trög marknad nu. Har en kompis som inte får sin lägenhet såld och han har redan köpt nytt. Ingen rolig sits att vara i.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.