Hej,

Bor i en lägenhet från 70-talet och vi håller på att renovera köket. Vi har rivit köket och upptäckte att det finns ett skvallerrör som är ca 12 cm långt som slutade innanför underskåpet. Hur ska vu göra med detta rör vid installation av nytt kök?

Är detta föreningens ansvar eller behöver jag ta in en rörmokare/VVS:are?
 
  • Rörsystem i ett kök som är under renovering, med flera PVC-rör och ett avklippt rör som sticker ut från väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett skvallerrör som sticker ut från en ojämn betongvägg, upptäckt vid renovering av ett kök i en lägenhet från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart kommer skallerröret från?
 
Kanske från en VVX som sitter o skåpet ovanför spishäll?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vart kommer skallerröret från?
Det kommer från en vägg där det finns en inspektionslucka för ledningar som har med tappvatten etc. att göra. Se bild.
 
  • Bild på ett rum med ett trägolv och en ofärdig vägg där VVS- och elledningar är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Kanske från en VVX som sitter o skåpet ovanför spishäll?
Vad är det?
 
Ett värmeåtervinningsaggregat som sitter på väggen ovanför spis, det var rätt vanligt på 70 talet. Från det aggregatet måste det gå ett avlopp som tar hand om den kondens som bildas i aggregatet. Man brukade även "förbereda" med avlopp även om det senare inte monterades värmeväxlare.
Ps
Med dom nya informationerna så tror jag att det är ett "avlopp" som ska leda fram vattnet ur "lådan" om det blir ett läckage så att man ser det och kan åtgärda det innan skadan blivit för stor.
 
E elmont skrev:
Ett värmeåtervinningsaggregat som sitter på väggen ovanför spis, det var rätt vanligt på 70 talet. Från det aggregatet måste det gå ett avlopp som tar hand om den kondens som bildas i aggregatet. Man brukade även "förbereda" med avlopp även om det senare inte monterades värmeväxlare.
Okej tack för info. Tror du att det kan sitta ett sånt bakom väggen? Men är det knte lite lustigt att skvalleröret slutade innuti tidigare undrrskåp? Kan det vara så att denna inte har någon funktion längre?
 
Se mitt Ps i förra inlägget
 
  • Gilla
Lärljungen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett värmeåtervinningsaggregat som sitter på väggen ovanför spis, det var rätt vanligt på 70 talet. Från det aggregatet måste det gå ett avlopp som tar hand om den kondens som bildas i aggregatet. Man brukade även "förbereda" med avlopp även om det senare inte monterades värmeväxlare.
Ps
Med dom nya informationerna så tror jag att det är ett "avlopp" som ska leda fram vattnet ur "lådan" om det blir ett läckage så att man ser det och kan åtgärda det innan skadan blivit för stor.
Jo jag håller med om att den lilla plastslangen finns där för att leda vattnet vid eventuell läckage så att man kan se det innan det blir för stora skador. Men det intressanta är att den slangen slutade i underskåpet och gick inte hela vägen ut (de borde kanske borrat i underskåpet och leda vattnet fram utanför underskåpet?). Därför undrar jag om den ens är något som använts..
 
L Lärljungen skrev:
Jo jag håller med om att den lilla plastslangen finns där för att leda vattnet vid eventuell läckage så att man kan se det innan det blir för stora skador. Men det intressanta är att den slangen slutade i underskåpet och gick inte hela vägen ut (de borde kanske borrat i underskåpet och leda vattnet fram utanför underskåpet?). Därför undrar jag om den ens är något som använts..
Jo den används nu men det är bara det att det inte blivit någon läcka att detektera. Skulle den tex vara kopplad till avloppet så skulle den i princip vara värdelös då man troligen inte skulle upptäcka läckaget.
I dag brukar man dra fram "slangen" (slangens avslut/skåpgenomgång) genom skåpets sockel nere vid golvet.
 
E elmont skrev:
Jo den används nu men det är bara det att det inte blivit någon läcka att detektera. Skulle den tex vara kopplad till avloppet så skulle den i princip vara värdelös då man troligen inte skulle upptäcka läckaget.
I dag brukar man dra fram "slangen" (slangens avslut/skåpgenomgång) genom skåpets sockel nere vid golvet.
Ja det låter rimligt att den borde sluta vid sockeln. Vad bör man göra i detta fall? Kontakta föreningen eller ta in en VVS:are som drar ut sladden till sockeln? Eller ska man låt slangen avslutas i underskåpet?

Finns det några regler kring detta? Vet att säker vatten har en del regler men hittade inget om skvallerör i kök.
 
Hur man ska göra vet jag inte, men jag skulle skaffa en skarv och en slangstump samt en genomgång och dra ner röret till golvsockeln. Men den som ska göra övriga vattnet i köket borde med lätthet klara även avloppsslangen.
 
E elmont skrev:
Hur man ska göra vet jag inte, men jag skulle skaffa en skarv och en slangstump samt en genomgång och dra ner röret till golvsockeln. Men den som ska göra övriga vattnet i köket borde med lätthet klara även avloppsslangen.
Okej tack för din hjälp och kunskap! Vi ska ej dra några rör, vi ska bara byta vattenlåset och sen monteras ny diskho etc. Inga nya rördragningar ska göras. Men hantverkarna som ska montera köket kanske kan detta.
 
Dessa slangar brukar ofta sitta på avloppet under diskbänken. Typ som diskmaskinens avloppsslang sitter. I kök får även skvallerrör till golvvärme gå ut på vattentätt underlägg typ diskmaskinens, så varför int denna?😉
 
Kopplar man slangen till ett avlopp så ser man inte att det är ett läckage och skadorna kan då bli mycket större än om man i ett tidigt skede upptäcker läckaget.
Sedan förstår jag inte riktigt i ena meningen skriver du anslutas till avloppet och i nästa gå ut på diskmaskinens underlägg??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.