M MBZV skrev:
Hur har projektet fortskridit? Spännande att se fortsättningen på denna tråd! (y):D
Tack så hjärtligt ! Kommer en uppdatering nu.
 
Dike för att leda vatten ut ifrån rummet
Rörledningar i smal, rörig tunnel, vattenläckage, betong, sten, mörk, underhållsarbetes utmaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gjutit en röret och lågpunkten.
Grundläggningsarbete, färsk betong vid en grundmur, verktyg, rörstickning, ofullständig renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mera formbygge. Man ser här också att jag gjutit igen en annan lågpunkt.
Byggarbetsplats, rörinstallation, grävd diken, stödstrukturer, smuts, verktyg, oavslutade konstruktioner inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp indraget från rummet intill.
En rörinstallation i en grå betongkällare med en stödd träkonstruktion och utsatt grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsröret och 4 st 22/34 PEX gjorde formen till ett helvete. Ett lapptäcke av trä och fogskum.
Rörinstallation undergolv; skumisolering; kabelskyddsrör; byggarbetsplats; grovt stenmaterial; byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det blev bra ändå! Här ser man också att berget börjat torka upp en hel del jämfört med innan. Orsaken är nog dels fruset vatten ute i bergsprickorna i kombination med att det vatten som kommer in rinner undan, så det kan inte fylla upp lågpunkter och bli stående.


Sedan byggplast med hål i på makadamen (enligt Isodräns arbetsinstruktion) sedan markduk. Markduken är främst för att inte få vassa kanter från makadamen och för att underlätta arbetet med att platta till/jämna ut stenen innan isodränen kommer på. I bortre vänstra hörnet är det 95 kpa isodrän i båda lager. Resten är 70 kpa.
Ett ruffigt källarrum med sliten vägg, en matta på golvet, en glödlampa hänger från taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här står jag nu.

Står i valet och kvalet mellan Thermotech golvvärme och LK. Fick offert från LK och den var OK men från Thermotech typ samma pris. Jag hade förväntat mig ett lägre pris från thermotec. Samtidigt så känns thermotecs spec. lite seriösa och mer genomarbetat.
 
  • Gilla
Söderslätt och 1 till
  • Laddar…
Efter att Isodränen kommit in så drog jag in golvvärmen (Det blev LK)
Rum under renovering med installerat golvvärmesystem. Verktyg synliga. Obehandlade väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan Armering, Körde 6mm matta överallt utom där VP ska stå där blev det 8 och 10mm. Men ingen bra bild på detta.

Sedan var det gjutning av golvet. Det gick på typ 2h, med 3 pers och en tombola. Körde vibbstav så det fyllde ut bra.

Person i bygghjälm och skyddsskor gestikulerar segertecken i orenoverat rum med nylagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör sedan en klack för VP. Anledningen är att jag vill (måste) kunna ställa in VP innan jag lagt klinkers och flyspacklat och tycker detta var bästa lösningen.

Renoveringsarbete pågår, blottade murstensväggar, nylagt betonggolv, verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gav jag mig på väggarna. Slipade bort all färg och sedan började jag knacka puts. och det har försvunnit mycket. Här är ett axplock av det arbetet.

Oren källare med skadade väggar, renoveringsavfall, en lampa och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källare under renovering, betonggolv, rörsystem, arbetsverktyg, renoveringsavfall, opolerad inredning, en glödlampa, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla, fläckiga betongblock i en vägg, med vitmålat tak och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fukt- och mögelskador på en ojämn källarmur, behov av renovering, fuktskador, mögel, ojämnt putsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett källarrum under renovering, ojämn murad vägg, betonggolv, rör till vänster, taklampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vägg under renovering, gipsskivor ovanför, oslättad betong och spackel, skuggor, inomhus, konstruktionsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikT0 och 6 till
  • Laddar…
Putsat färdigt (nästan) alla väggarna. blev väl OK. det hade verkligen varit lättare att dra ner all puts på dessa väggar och göra om det helt med draglister etc. Nu har jag försökt lappa och laga och det var väldigt svårt att få det bra.
Ett orenoverat rum med exponerad rörledning, ett stegar, och en ojämn vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör framdragit till VP av röris
Ett tomt utrymme under renovering med rörinstallationer och en röd ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP installerad, ganska tjusig installation enligt mig
Rå källare med vattenberedare, osläckta betongväggar, synliga rör och lampkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern värmepanna med kopparledningar i ett oputsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Också dragit ner frånluft ner till tvättstugan och gipsat taket. MEN DÄR TOG DET STOPP, sedan kom våren/sommaren och jag var så j*vla trött på detta rum. när värmepumpen kom in så var det som att luften gick ur. Så för att inte köra in i vägen så släpte jag verktygen där jag stog och gick ut i det fina vädret :)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Istället för källaren gick jag på trappa till altanen. Jag hann inte göra den förra sommarsäsongen.
Jag funderade ganska länge på alla vinklar och mått kopplat till vagnstyckena. Grejen är att lutningen på räckena "är vad dom är" så jag fick anpassa mig efter dom med sättsteg och steghöjd. Samtidigt är margen framför sned vilket gjorde att en lösning blev OK på ena sidan av första trappsteget medans det blev konstigt på andra sidan.

Tillslut så insåg jag att minsta lilla justering skulle innebära katastrof med vagnstycken medans lösningen att "ställa dom på varandra" blev mycket smidigare för justeringar. I bakkant ställde jag den på tre gjutna plintar
Trätrappa leder upp till uteplats vid vit husfasad, inbyggd veranda, gräsmatta, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitt hus med veranda under konstruktion, verktyg och material utspridda på gräsmatta, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan började jag med nästa trapp, trappan till entrén. Vi hoppas kunna flytta/bygga ny entré så småningom så vi ville hålla det enkelt här. Men ändå inte ha en i trä då det inte känns tidstypiskt och det känns inte som en "fast installation", så jag bestämde mig för att testa att gjuta en.

Först grävde jag ner till 70cm djup, i med markduk, sedan stora stenar och succesivt armbeta mig upp till mindre.
Grävt område vid husgrund, stensamling, redskap, skottkärra, renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenblock och grus i svart plastbehållare med gult och svart märkning. Verkar vara en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete utanför hus, grävd grop, duk, grus, skottkärra, trädgårdsredskap, påbörjad anläggningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan reparera dåligt trä bakom förra trappen där vatten runnit in.
Reparation eller konstruktion på husgrund, betongblock framför, indragen panel, solbelyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit dörr, väggskador, reparation pågår, trä, block, murbrukshink, höstlöv, verktyg, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av husfasad, byggnadsställning, soligt väder, skuggor av träd, tegelskorsten, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husentré under konstruktion, temporär trätrappa saknas, vit dörr, fönster, hängande lampa, grå betongblock, skräp, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan använde jag gamla skalblock fyllde med makadam för att "hålla emot" återfyllningen.
Hustillbyggnad under arbete, hög av stenar framför dörr, konstruktion material, skuggor av träd, byggställning på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan form och armering
Träkonstruktion under uppbyggnad utomhus, möjligen basen till ett bord eller liknande projekt, i soligt trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnadskonstruktion av trä och metall, klar himmel, gräsmatta, del av sko framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats och redo :) Ska nog hålla
Skadedäck framför en vit husentré; träplankor, stenar och verktyg synliga. Påbyggnad eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Man arbetar på trädäck vid hus, byggmaterial och verktyg utspridda, renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad under reparation med betongtrappa, skugga av person, byggmaterial och stenar på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré med betongtrappa till vit husdörr, skuggor av träd, delvis pågående renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad, ombyggnadsarbete, betongtrapp, byggmaterial, växter, avfall, gräsmatta, kvällsljus, skuggor, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Medans trappen brinner och gottar sig så har vi försökt snygga till brunnslocket.

Innan fanns här en stor brun, typ 2m i diameter och 6 djup. Betonglocket började spricka och det kändes inte säkert. Så när vi dränerade så körde vi ner en trumma och återfyllde med sten. Locket som var på var ett i metall som rostade snabbt så vi gjorde ett rejält i betong istället :)

Gjöt under "ringen" på flänsen till trumman så locket har något att ligga på som inte rör sig.
Ett grävt hål i marken med en installerad brun orangefärgad rörsektion, gräs runtomkring, och konstruktionsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Locket är ca 62 cm i diameter och 14cm tjockt, strax över 100kg. Armerat med 8mm järn runt om, 6mm nät över hella samt 2st 10 mm järn i kors :) Jag hade lite spill över och gillar när grejer håller.
Nybyggd trätrappa, betongplatta i förgrunden, hus och trädgård i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försökte få fram lite grövre yta på slutet och lyckades bra, detta var rent tur.
Rund betongskiva med små stenar och gulaktig fläck, på genomskinlig plast, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På plats!
Trädgård med trätrappa, gräsmatta, möbler, paraply, växtlighet, molnig himmel och diverse trädgårdsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi vet inte vad vi ställer här, kanske en stor kruka, kanske många små, kanske ingenting, kanske en gårdpump, kanske ett pumphus för bevattning. Får se.
 
  • Gilla
Robris och 7 till
  • Laddar…
Här kommer en uppdagerat bildkavalkad på lite framdrift (som jag inser nu har släpat)

Stödmur under altanen och panel

Började med att armera och bygga ena sidan arv formen. Dubbade vertikala järn ner i berget.
Pågående arbete med byggandet av en stödmur under en altan, som visar armeringsjärn och en form för betonggjutning på stenig mark och intilliggande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde andra sidan och gjöt med egenblandad grovbetong
Träform för gjutning av stödmur under altan. Formens armering synlig, plastförpackningar och byggmaterial runt om. En IBC-tank står bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt. blev mycket lättare att "hålla rent" nu när jord och skit inte komm ner i lågpunkten vid regn.
Stödmur under altan med synliga armeringsjärn, jord och grus i förgrunden, resten av trädgård med träbrädor till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur under altan, byggd av betong, med markavloppsrör synliga. Omgivningen inkluderar jordhög, platonmatta, och träpelare som håller uppe altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjöt upp lågpunkten med markavloppsrör i fall ner mot dagvattnet. Borrade in ett dräneringshål i den stora stödmuren. Bakom återfyllde jag med makadam och platonmatta.
Gjuten betongyta under altanen med en stödvägg av betong i bakgrunden, delvis inbyggd med träreglar, grönskande bakgård synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyfte in en IBC-tank för att kunna spara regnvatten. Det får plats en till.
IBC-tank placerad under en altan, omgiven av byggmaterial och stödmurar. Markavloppsrör löper längs marken bredvid tanken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På med panel och målat. Gjorde också dörrar som är relativt dolda. Så man kan komma åt tankarna och ev. verktyg.
Under en nybyggd altan ses en upphöjd plattform med en stödvägg, panelklädda väggar och två öppna dörrar som leder in till förvaring med en IBC-tank. Byggmaterial och verktyg ligger utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur under altan, vitmålad vägg och dörrar till förvaring. Utrymme till vänster färdigt, höger sida under arbete med synliga redskap och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur under altan med förvaring bakom trädörrar. Verktyg och byggmaterial utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sthlm_ och 6 till
  • Laddar…
Jag gav mig också på att renovera ytterdörren. Den var tidigare målad vit men en färg som höll på att släppa (bubblor). Bakom fanns en riktigt fin dörr!

Skrapade loss färg och fernissa ute
Renoverad ytterdörr med träpanel och fönster, bredvid ett nyrenoverat fönster på en vitmålad husfasad. Betongtrappa leder upp till dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsatte sedan inne med att skrapa och slipa. Det var riktigt svårt att komma åt mellan springorna, men skapade små distansklossar som jag vek sandpappret runt. Kapade dessutom till en skrapa så den precis passade.
Renovering av ytterdörr på arbetsbänk, avskalad färg och fernissa, med verktyg som skrapa, skruvmejsel, sandpapper och borste i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oljade med Osmos UV+ olja. Ett lager EK och 2 lager transparant
En nyligen renoverad dörr som slipats och oljats, ligger på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev riktigt fint
Nyrenoverad trädörr med tydlig ådring och panel i vertikala plankor, behandlad med Osmos UV+ olja och monterad med ny brevlåda och lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad ytterdörr av trä i en vitmålad husfasad, med trappa av betong block och enkel metallräcke framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Jamab60 och 9 till
  • Laddar…
Försökt göra en låg kallmur. Grävde bort mängder med rötter, och ogräs på en ca 15-20 kvm yta och behövde en låg stödmur för att få någorlunda nivå på den nya ytan.

Grävde ur ner till berg och fyllde på med småsten och makadam
En nyligen grävd grop fylld med småsten och makadam, omgiven av gräsmatta och trädgårdsverktyg, med en låg mur och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lilla muren, tror den är ca 40cm hög
Låg stenmur byggd med stora stenar på en tomt med träd i bakgrunden, verktyg och byggmaterial ligger på marken framför muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Blir ju kanon det där!
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Ett av detta årets mer udda projekt var en mur där jag försökte använda sten och bruk. Den är inte riktigt klar ännu men täntke ändå dela med mig.

Jag hade en yta med en stor jordslänt. Innan var det en prydnadsgran framför. Men den hade blivit sned och mådde inte så bra så vi tog bort den. Nu hade vi en gjyttjig yta som inte var bra till något. Bakom var det dock berg så iden föddes att försöka följa berget och mura uppe på det
En schaktad yta med en jordslänt och stenar som förbereds för murbygge. Spade, skottkärra och vattenslang på gräsmattan i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde ut några stora stenar till botten. Men jag var ändå lite orolig för att de skulle riskera att kunna "kasa" på berget. Så i stenarna gjöt jag in armeringsjärn, järnen var bockade och rundade en lodrät armeringsjärn som i sin tur var dubbat i berget.
Bild av en mur under uppbyggnad med synliga stora stenar och armeringsjärn som stabiliserar dem. Marken runt omkring är jordig och har rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter gjör jag en fin klack runt allt järn och detta blev min "bas"
En halvfärdig mur byggd med stora stenar och bruk, placerad mot en jordslänt med berg bakom. Gräsyta och otäckt område syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SEdan försökte jag hitta stenar com hade bra ytor och som passade
Oavslutad mur av sten och bruk framför en jordslänt med grönska och en buske med gula blommor. Verktyg och material ligger på marken vid muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sussesivt så murade jag fast stenarna och bakfyllde bakom med andra stenar och bruk, Som bruk använde jag en häxblandning, Kalkbruk med lite extra sand och cement i. Hoppas att det håller :)
Byggd stenmursgrund med stenar i olika storlekar och färger, omgiven av grönska och växter, delvis färdig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En halvmurad stenmur med armeringsjärn och bruk framför en lerig yta med skottkärra och verktyg, omgiven av träd och buskar i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFter ett tag blev den ganska fin
Den halvfärdiga stenmur byggs på en jordslänt med stora stenar och bruk, omgiven av grönska och redskap synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En delvis färdig stenmur med stora grundstenar på en gjyttjig yta framför en grönskande buske och skog, täckt med plast för att skydda bruket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till slut var det dags för de stora toppstenarna och göra överdelen fin.

En halffärdig stenmur som löper längs en sluttning med plastöverdrag, bräder och byggmaterial runtom. Vegetation och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenmur under konstruktion i trädgård, med stora stenar inbäddade i bruk, växter runt muren och träd i bakgrunden. Byggutrustning spridd i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Muren under uppbyggnad med stora stenar placerade ovanpå en bergsyta, omgiven av träd och grönska. Vit presenning täcker marken runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det som återstår nu är sista småbitarna och fogning. samt gräva ut bakom någon decimeter och återfylla med makadam och matta så bruket får hålla sig så tort som möjligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
Därefter var det dags att försöka skapa den trappa som ska ta oss upp i backen. Detta kommer bli en ganska stor/lång trappa och jag har verkligen ingen lust att gjuta allt på en gång. Så tanken är att ta det steg för steg när andan faller på. Frugan hade beställt ett kurvat trappsteg så jag skred till verket. Det var svårare än man kan tro att få till en bra radie när cirkelns mitt ligger uppte i backen.



Formen och armering. Började gräva ur för grunden men kom ca 30-40 cm innan berg. Så jag återfyllde med större sten och sedan mindra ju högre upp jag kom och sist makadam. Det räcker nog.
Byggplats för en utomhustrappa i sluttning med träformar och armering för ett kurvat trappsteg, omgiven av stenar och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vanlig ordning så dubbade jag armeringe in i berget. Nu tror jag inte att 400kg trappsteg rör sig så lätt, men varför inte göra det riktigt när man kan :)
Trappa under uppbyggnad med trappform av trä och armering, omgiven av berg och jord, med verktyg runt omkring och blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutning klar! Köpte mig ett "edging tool" (vet inte svensk översättning) för att skapa en radie på kanten. Det gick helt OK
Nyhällt betongtrappsteg med kurvad form, del av större trappkonstruktion. Stenhäll i bakgrunden och byggmaterial syns runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästa steg är att fylla på med flera steg allt eftersom.
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
SEdan började jag med sommarens större projekt, skifferbelagd uteplats. Jag har köpt upp ca 25 kvm skiffer från olika ställen som jag tänkte nyttja här. Jag har beslutat att gjuta en relativt tun betongplatta som jag sedan sätter skiffern i. Anlendingen är frmaförallt att skifferns är olika tjock, även samma bit vilket gör att jag tror jag får svårt att få till underlaget bra. Dessutom så är bitarna rektangulära vilket gör att fogsprång och nivåskillnader stör mer. Så för att kunna göra så bra jobb som möjligt med den minimala erfarenhet jag har så tror jag det blir bäst att ha ett solitt och plant underlag att fästa plattorna mot. Tanken är att fästa dom i cement/sand mix (typ finbetong). Dessutom hoppas jag slippa ogräs.

det vidriga arbetet med att gräva ur för stenläggning. Tror jag grävde ur 20cm ungefär.

Stor del är sten så det är verkligen inte lättgrävt. Som ni ser så är det självklart även berg.
En utgrävd yta för en skifferbelagd uteplats med stenar, markduk och verktyg i trädgården, omgiven av grönska och en murad stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat projekt med grävt område för skifferbelagd uteplats, en stenhög på markduk och trappa i förgrunden, omgiven av stenar, gröna buskar och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sa jag att det var mycket sten ?
Grusfylld yta och verktyg förskingrade runt platsen för framtida uteplats som ska beläggas med skiffer. Hackor, en borrmaskin och kablar syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag grävt ut allt, lagt på markduk och börjat återfylla med sten. Jag försökte återanvända så mycket somm möjligt av en småsten som kom upp när jag grävde.
Grävd yta för skifferbelagd uteplats, täckt av markduk och delvis fylld med sten. Omgivningen inkluderar ett hus och en stengärdsgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd yta med markduk, täckt med stenar och makadam för att skapa en skifferbelagd uteplats. Husvägg och trädgård synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftar att ha fyllt på med makadam och sand så paddade jag i flera omgångar. Insåg tyvärr att jag hade tänkt fel så på bilden har jag justerat formen och justerar allting.
Grävd markyta med markduk och stenar för skifferbelagd uteplats, trappa i förgrunden, trädgård och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenen som jag tänkt använda. Bredd 30 och 35mm, tjocklek 2 - 5 cm och allt i fallande längder.
Högar av rektangulära skifferplattor av olika storlek staplade på träpallar med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! När man fått blodad tand på att gjuta mur :)
 
RoTe RoTe skrev:
Blir ju kanon det där!
Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.