C citronskal skrev:
Anmäl genast ett klagomål till miljökontoret i din kommun med störningarna och att de tvättar bilar utan rening och oljeavskiljare. Gärna om du har en uppskattning på hur många kunder per dag också.

Här är lite info från en kommun om vilka krav som ställs: [länk]

Bland annat att reparationer inte får göras utomhus.
Tack! Det var mycket bra information där!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
This!

Jag tror att nyckeln till framgång i att bli av med detta störningsmoment är att lyckas påvisa verksamhetens omfattning och att det så att säga inte bara rör sig om någon som hobby-pular med sina egna fordon. Och oavsett om det är en kommersiell fastighet eller ej så finns det ju regler för buller etc. Och som sagt, miljökraven för en verkstadsverksamhet lär inte vara uppfyllda.

Så ..... dokumentation, dokumentation dokumentation. TS ska gärna få med sig ytterligare grannar också så minskar risken att kommunen viftar bort hen som en ensam "jobbig byfåne/rättshaverist". Inte för att det ska spela någon roll men tjänstemän gör ogärna mer än dom bara behöver göra och då kan den klagande lätt bli sedd som en rättshaverist som inte behöver tas på allvar.
Ja det kommer att bli en gemensam aktion på detta. Jag som bor närmast samlar underlag och målsättningen är en samordnad klagan. Det är två andra grannar som också störs av detta och även de har försökt få fastighetsägaren att få slut på eländet. Tyvärr vill han inte ta tag i problemet, troligen pga att han känner snubben eller får intäkter för lån av lokal och plats. Kommunen har meddelats men de agerar inte. Kanske händer det något med lite mer fakta och några grannars underskrifter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Meddela grannen lite försynt att miljöpåverkan som tex olja som går ner i marken och kräver sannering etc faller direkt på fastighetsägaren, dyrt.
 
  • Gilla
berg.k.mattias och 10 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Meddela grannen lite försynt att miljöpåverkan som tex olja som går ner i marken och kräver sannering etc faller direkt på fastighetsägaren, dyrt.
Nej det faller alltid på verksamhetsutövaren/förorenaren, Polluter Pays Principle. Först om den konkat kan fastighetsägaren bli ansvarig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Nej det faller alltid på verksamhetsutövaren/förorenaren, Polluter Pays Principle. Först om den konkat kan fastighetsägaren bli ansvarig.
Om de inte har ekonomi att bedriva verksamheten inomhus kommer de konka som steg 1 i sanerings-arbetet, så det *kommer* hamna på fastighetsägaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Har du kollat vad som står i detaljplanen?
Om jag inte missminner mig så ska det vara ett H för handel.
I mindre skala så kan bestämmelsen G vara aktuell för bilverkstad, annars är det bestämmelsen Z.

Är det en äldre detaljplan så kan det vara andra bokstäver som gäller.

Det går alltid att kolla i Boverkets planebestämmelsekatalog och välja årtal där och få fram vad som får göras för varje bokstav som är angiven i detaljplanen.

Anmäl till kommunens byggnadsnämnd så får de bedriva tillsyn på olovlig ändrad användning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Nej det faller alltid på verksamhetsutövaren/förorenaren, Polluter Pays Principle. Först om den konkat kan fastighetsägaren bli ansvarig.
Och vad som verkar vara en oregistrerad verksamhet privat/hobby eller svart så kommer det med största säkerhet landa på fastighetsägaren. Ganska troligt att han även får stå för eventuellt åtal för miljöbrott om ett sådant skulle bli aktuellt.
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om de inte har ekonomi att bedriva verksamheten inomhus kommer de konka som steg 1 i sanerings-arbetet, så det *kommer* hamna på fastighetsägaren.
Det stämmer, men du skrev att det direkt hamnar på FÄ. Det är fel, ganska många steg måste tas innan man kommer dit.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Och vad som verkar vara en oregistrerad verksamhet privat/hobby eller svart så kommer det med största säkerhet landa på fastighetsägaren. Ganska troligt att han även får stå för eventuellt åtal för miljöbrott om ett sådant skulle bli aktuellt.
Nej, det är verksamhetsutövarens ansvar oavsett om det är privat/hobby/oregistrerad/svartverksamhet. Det går faktiskt inte att rikta sig mot fastighetsägaren innan alla vägar mot förorenaren först är uttömda. Samma med miljöbrott.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C citronskal skrev:
Det stämmer, men du skrev att det direkt hamnar på FÄ. Det är fel, ganska många steg måste tas innan man kommer dit.
Spännande, då det du citerar var det första inlägget jag gjorde i tråden...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spännande, då det du citerar var det första inlägget jag gjorde i tråden...
Ledsen, blandade ihop.
 
P pethul skrev:
Hur hanterar man en granne som hyr ut del av sin tomt till en bilverkstad som utför allt arbete utomhus? Ca 10 meter från min uteplats med pool osv har en bekant till fastighetsägaren börjat att reparera bilar. Han pysslar främst rostlagning med allt vad det innebär i form av oljud från slipmaskiner, hammare osv. Det förekommer även biltvätt och motortvätt på ytan som är asfalterad och har brunn för dagvatten. Tydligen behöver allt utföras med högljudda maskiner som vinkelslip, slipstiftmaskin, mutterdragare, högtryckstvätt mm.
Så gott som alla fina dagar, vardag som helg, när man vill nyttja uteplatsen hålls det på med någon form av bilreparation, ofta till sena kvällen. Ca 25 olika bilar har reparerats där sedan april.
Någon form av oregistrerad verksamhet pågår. Jag har svårt att förstå varför en sån här ny verksamhet ska få störa mig och min familj i denna omfattning.
Oljud från ombyggnader eller annat som behövs för att sköta sin fastighet har jag inga bekymmer med. Men det här…
Fastighetsägaren säger sig inte kunna (eller vilja?) göra något åt det.
Kommunen agerade inte i höstas inte men jag får göra nya försök nu när eländet dragit igång igen.
Vad gör man för att få stopp på eländet?
Jag föreslår att du kontaktar kommunen. Ändrad användning av byggnad kräver bygglov och för att få det så måste åtgärden vara planenligt. Dessutom kan verksamheten behöva göra en anmälan till miljönämnden. Vilka motiv hade kommunen till att ingenting göra? Du har rätt att få ett beslut om att de inte kommer, tycker sig kunna agera som du sen kan överklaga till annan instans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P pethul skrev:
Hur hanterar man en granne som hyr ut del av sin tomt till en bilverkstad som utför allt arbete utomhus? Ca 10 meter från min uteplats med pool osv har en bekant till fastighetsägaren börjat att reparera bilar. Han pysslar främst rostlagning med allt vad det innebär i form av oljud från slipmaskiner, hammare osv. Det förekommer även biltvätt och motortvätt på ytan som är asfalterad och har brunn för dagvatten. Tydligen behöver allt utföras med högljudda maskiner som vinkelslip, slipstiftmaskin, mutterdragare, högtryckstvätt mm.
Så gott som alla fina dagar, vardag som helg, när man vill nyttja uteplatsen hålls det på med någon form av bilreparation, ofta till sena kvällen. Ca 25 olika bilar har reparerats där sedan april.
Någon form av oregistrerad verksamhet pågår. Jag har svårt att förstå varför en sån här ny verksamhet ska få störa mig och min familj i denna omfattning.
Oljud från ombyggnader eller annat som behövs för att sköta sin fastighet har jag inga bekymmer med. Men det här…
Fastighetsägaren säger sig inte kunna (eller vilja?) göra något åt det.
Kommunen agerade inte i höstas inte men jag får göra nya försök nu när eländet dragit igång igen.
Vad gör man för att få stopp på eländet?
Har du pratat med grannen ?
Det är väl det första man bör göra.
 
P pethul skrev:
Hur hanterar man en granne som hyr ut del av sin tomt till en bilverkstad som utför allt arbete utomhus? Ca 10 meter från min uteplats med pool osv har en bekant till fastighetsägaren börjat att reparera bilar. Han pysslar främst rostlagning med allt vad det innebär i form av oljud från slipmaskiner, hammare osv. Det förekommer även biltvätt och motortvätt på ytan som är asfalterad och har brunn för dagvatten. Tydligen behöver allt utföras med högljudda maskiner som vinkelslip, slipstiftmaskin, mutterdragare, högtryckstvätt mm.
Så gott som alla fina dagar, vardag som helg, när man vill nyttja uteplatsen hålls det på med någon form av bilreparation, ofta till sena kvällen. Ca 25 olika bilar har reparerats där sedan april.
Någon form av oregistrerad verksamhet pågår. Jag har svårt att förstå varför en sån här ny verksamhet ska få störa mig och min familj i denna omfattning.
Oljud från ombyggnader eller annat som behövs för att sköta sin fastighet har jag inga bekymmer med. Men det här…
Fastighetsägaren säger sig inte kunna (eller vilja?) göra något åt det.
Kommunen agerade inte i höstas inte men jag får göra nya försök nu när eländet dragit igång igen.
Vad gör man för att få stopp på eländet?
Beror säkert litet på vilken (slags..) kommun det är. Stor kommun hanterar det men byråkrater ska leva, semestra osv och följa alla paragrafer. Så det tar tid och kraft. Mindre kommun kan gå fortare - eller inte alls om den som öppnat "Birgers bilverkstad" på friland är släkt eller kompis med styrande politiker eller hög chef.
 
  • Gilla
pethul
  • Laddar…
P pethul skrev:
Jajamen! Jag noterar regnummer, typ av arbete och något foto/film emellanåt.
Frågan är bara vad jag gör med materialet sedan?
Tipsa Skatteverket via deras hemsida tex
 
  • Gilla
pethul och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.