D Dilato skrev:
Hade det varit något annat område hade det kallats mobbing eller utpressning, men i Sverige kallas det "den Svenska modellen".
Hur tänker du nu då.
Kan du utveckla hur den svenska modellen som alltså är en samling lagar kan kallas, eller ens jämföras med "mobbing eller utpressning"
 
Redigerat:
P
O O skrev:
Inte i IF Metalls eventuella stämning, som saken gällde, vad jag vet. Eller har du mer info?
I konflikten mellan IF Metall och Tesla.

(När jag första gången såg "IF Metall" så trodde jag att det var Metallarbetarförbundets idrottsförening).
 
O O skrev:
Hur tänker du nu då.
Kan du utveckla hur den svenska modellen som alltså är en samling lagar kan kallas, eller ens jämföras med "mobbing eller utpressning"
Ehh, det är ju helt uppenbart.
Det agerande som ett fackförbund medges göra har ju stora likheter med ”beskyddarverksamhet”, mobbing, utpressning m.m även om det är sanktionerat i lag.

Tänkt dig fallet privat, där jag och mina kompisar börjar campera utanför ditt hus, skanderande slagord, blockerande din post, hindra alla din leveranser hem, hindra alla hantverkare som du kan behöva, stämmer dig m.m. Allt bara för att du nyttjar din lagstadgade föreningsfrihet och inte vill gå med i vår förening. En förening som vill starkt reglera hur du lever ditt liv.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Så vilka artiklar ska jag läsa för att få högkvalitativ information om Musks ersättningspaket?
Du brukar ju vara bra på att Googla fram saker så att få fram avtalet och läsa det b orde inte vara så svårt.
O O skrev:
Så som du skriver är det inte formulerat i lagen.
Det som skall informeras om är företagets verksamhet och personalpolitik. Lagstiftaren ansåg antagligen att detta rörde medlemmarna. Men oavsett hur det är med den saken är det vad lagen kräver.
[bild]
Ser ut som en väldigt luddig gummibandsparagraf, vad är fortlöpande? Hur ofta är det, och vilken del av företaget avses? Tesla lämnar ju kvartalsrapporter som alla andra börsbolag, och kommunicerar kursdrivande nyheter när de uppstår, räcker det med detta eller skall det vara på detaljnivå för varje land eller lokalfilial? Hur många bilar man säljer i Sverige är ju enkelt att ta reda på bara att kika här: https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mnils skrev:
Du brukar ju vara bra på att Googla fram saker så att få fram avtalet och läsa det b orde inte vara så svårt.
Du var ju uppenbarligen inte nöjd med googlandet så då är det ju bättre att du gör det och meddelar resultatet.
 
O O skrev:
Så som du skriver är det inte formulerat i lagen.
Det som skall informeras om är företagets verksamhet och personalpolitik. Lagstiftaren ansåg antagligen att detta rörde medlemmarna. Men oavsett hur det är med den saken är det vad lagen kräver.
[bild]
Det är en väldigt flytande text i den lagen, svårtolkat om man inte är jurist. Att Tesla ska lämna ut detaljer om sin ekonomi kan vi nog glömma, det rör förmodligen situationen för IF’s medlemmar. Jag hoppas facket är oroliga på riktigt för sina medlemmar och inte bara kör ett drev mot TM….
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Du var ju uppenbarligen inte nöjd med googlandet så då är det ju bättre att du gör det och meddelar resultatet.
Glöm det, det här skräpforumet postar gamla påbörjade flera veckor gamla inlägg när man skriver ett nytt, du hittade ju originalet senare och postade länk till det.
 
M mnils skrev:
Ser ut som en väldigt luddig gummibandsparagraf, vad är fortlöpande?
Skärmdump av Svensk ordbok med definitionen av ordet "fortlöpande", som anges vara ett adjektiv utan böjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mnils skrev:
Hur ofta är det,
Det är inte specificerat i lagen. Det är en sak mellan arbetsgivare och fack och är inte offentlig info.
M mnils skrev:
och vilken del av företaget avses?
Hela företaget eftersom det inte står något om delar i lagtexten.
M mnils skrev:
Tesla lämnar ju kvartalsrapporter som alla andra börsbolag, och kommunicerar kursdrivande nyheter när de uppstår, räcker det med detta
Det är samma sak i princip. Med skillnaden att i just det fallet lämnar det amerikanska börsbolaget Tesla information som lagen i USA kräver. Men det hör inte hit. Saken gäller Tesla Uppsala i Sverige, som inte är börsnoterat.
M mnils skrev:
eller skall det vara på detaljnivå för varje land eller lokalfilial?
Spelar det någon roll?
Det är möjligt att denna typ av info som avses i §19a kan omfattas av tystnadsplikt och att vi aldrig får svar på dina frågor.
Tesla Uppsala vägrar lämna den information lagen kräver. Man bryter alltså mot gällande lag enl IF Metall. Stämmer den info jag sett/hört från Tesla Uppsala har IF Metall rätt i sak. När det gäller Tesla på övriga platser har jag inte sett motsvarande. De verkar följa lagen. Saken gäller alltså Tesla Uppsala.
M mnils skrev:
Hur många bilar man säljer i Sverige är ju enkelt att ta reda på bara att kika här: [länk]
Det har inte heller med saken att göra. Altså att det finns utomstående organisationer som gör bedömningar. Informationsskyldigheten gäller arbetsgivaren på arbetsplatsen Tesla Uppsala.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
[bild]

Det är inte specificerat i lagen. Det är en sak mellan arbetsgivare och fack och är inte offentlig info.

Hela företaget eftersom det inte står något om delar i lagtexten.

Det är samma sak i princip. Med skillnaden att i just det fallet lämnar det amerikanska börsbolaget Tesla information som lagen i USA kräver. Men det hör inte hit. Saken gäller Tesla Uppsala i Sverige, som inte är börsnoterat.

Spelar det någon roll?
Det är möjligt att denna typ av info som avses i §19a kan omfattas av tystnadsplikt och att vi aldrig får svar på dina frågor.
Tesla Uppsala vägrar lämna den information lagen kräver. Man bryter alltså mot gällande lag enl IF Metall. Stämmer den info jag sett/hört från Tesla Uppsala har IF Metall rätt i sak. När det gäller Tesla på övriga platser har jag inte sett motsvarande. De verkar följa lagen. Saken gäller alltså Tesla Uppsala.

Det har inte heller med saken att göra. Altså att det finns utomstående organisationer som gör bedömningar. Informationsskyldigheten gäller arbetsgivaren på arbetsplatsen Tesla Uppsala.
Ja, det verkar inte direkt allvarligt om alla andra verkstäder lämnat ut den info IF Metall krävt, lär inte vara speciellt överrumplande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är en väldigt flytande text i den lagen, svårtolkat om man inte är jurist.
Såklart är det lättare att begripa det man kan.
Har man lite kunskap om arbetsrätt är det inte speciellt komplicerat. Detta hanteras av företag på otaliga arbetsplatser i Sverige. Utan att de blir stämda...
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att Tesla ska lämna ut detaljer om sin ekonomi kan vi nog glömma,
Lagen kräver det. Eftersom IF Metall bara stämmer Tesla Uppsala kan man anta att övriga följer lagen och informerar som de skall.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det rör förmodligen situationen för IF’s medlemmar.
Informationen som skall lämnas ut gäller företaget, arbetsgivaren. Inte specifikt relaterat IF Metalls medlemmar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Såklart är det lättare att begripa det man kan.
Har man lite kunskap om arbetsrätt är det inte speciellt komplicerat. Detta hanteras av företag på otaliga arbetsplatser i Sverige. Utan att de blir stämda...

Lagen kräver det. Eftersom IF Metall bara stämmer Tesla Uppsala kan man anta att övriga följer lagen och informerar som de skall.

Informationen som skall lämnas ut gäller företaget, arbetsgivaren. Inte specifikt relaterat IF Metalls medlemmar.
Vet du mer får du gärna berätta, svårt att läsa sig till.

Det gäller situationen för företagets anställda, om det nu föreligger någon speciellt situation som föranleder till att TM blir ålagda att dela med sig av den information facken kanske stämmer de för.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du mer får du gärna berätta, svårt att läsa sig till.
Det finns många lagar.
Utklipp av text från lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL), paragraf 19a, som beskriver arbetsgivares skyldigheter att informera arbetstagarorganisationer om verksamheten och personalpolitiken.
Många paragrafer osv. Att hålla en kurs i arbetsrätt finns det andra som gör om man vill lära sig. Det tar sin lilla tid att lära sig. Men IF Metall anser alltså att Tesla Uppsala brutit mot denna paragraf. IF Metall är experter på detta det är deras specialområde. Så de lär knappast stämma någon om de inte har rätt. Det är ett enkelt sätt att se på skuldfrågan.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller situationen för företagets anställda, om det nu föreligger någon speciellt situation som föranleder till att TM blir ålagda att dela med sig av den information facken kanske stämmer de för.
Nej inte riktigt. Informationsplikten gäller "hur verksamheten utvecklas" alltså om företaget. Ingen som helst annan koppling till IF Metalls medlemmar än att de är anställda. Informationen gäller företaget inte de anställda.

Om man gissar vilt kanske IF Metall vill veta mer om företaget för att bedöma risken för uppsägningar nu när EM sagt att personalstyrkan måste minska. En olönsam enhet ligger risigare till än en lönsam t.ex. Hypotetiskt gissat av mig.

Kunskap om hur företaget går ekonomiskt är oxo bra info inför en löneförhandling. Går det bra har facket argument för löneökningar, går det dåligt har de lättare att acceptera srbetsgivarens nedskärningar.

Det är den typ av info som det gäller.

En annan gissning är att chefen på Tesla Uppsala inte har det minsta koll på Svensk arbetsrätt.
 
O O skrev:
Eftersom IF Metall bara stämmer Tesla Uppsala
Hur går det till rent tekniskt, arbetsstället är ju ingen egen juridisk enhet, det är ju TM alltihop om jag fattat rätt?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Som aktiebolag finns det även lagar som säger att man inte får delge information utöver vad som presenteras för marknaden i stort, så if Metall lär inte få någon insider info om produktionstakt på olika fabriker osv. Men arbetsförhållanden på lokala verkstaden är väl rimligt att de delges.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Det finns många lagar.
[bild]
Många paragrafer osv. Att hålla en kurs i arbetsrätt finns det andra som gör om man vill lära sig. Det tar sin lilla tid att lära sig. Men IF Metall anser alltså att Tesla Uppsala brutit mot denna paragraf. IF Metall är experter på detta det är deras specialområde. Så de lär knappast stämma någon om de inte har rätt. Det är ett enkelt sätt att se på skuldfrågan.

Nej inte riktigt. Informationsplikten gäller "hur verksamheten utvecklas" alltså om företaget. Ingen som helst annan koppling till IF Metalls medlemmar än att de är anställda. Informationen gäller företaget inte de anställda.

Om man gissar vilt kanske IF Metall vill veta mer om företaget för att bedöma risken för uppsägningar nu när EM sagt att personalstyrkan måste minska. En olönsam enhet ligger risigare till än en lönsam t.ex. Hypotetiskt gissat av mig.

Kunskap om hur företaget går ekonomiskt är oxo bra info inför en löneförhandling. Går det bra har facket argument för löneökningar, går det dåligt har de lättare att acceptera srbetsgivarens nedskärningar.

Det är den typ av info som det gäller.

En annan gissning är att chefen på Tesla Uppsala inte har det minsta koll på Svensk arbetsrätt.
Vad är ”Tesla Uppsala” för något? Jag var av uppfattningen att Tesla opererar under TM Sweden AB och att verkstaden i Uppsala bara är en avdelning i detta bolag? Företaget jag arbetar på har hundratals avdelningar och det vore oerhört opraktiskt om varje avdelning fortlöpande ska informera facket om hur finanserna ser ut. Detta görs naturligtvis centralt och jag ser inte varför Tesla är annorlunda?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.