Jag har senaste 30 åren haft en vanlig resårbotten med pocketfjädrar, på detta en tjockare bäddmadrass. Jag tycker de två senaste sängarna har satt sig för tidigt, alltså gropig. Börjar fundera på att istället skaffa en ribbotten-stomme, som jag köper en skummadrass till. Alt. en madrass med både skum och pocketfjädrar.

Vinsten med detta är att det blir lättare åka köpa en ihoprullad madrass än en hel stomme - när det blir dags igen länge fram.

Min tanke är också att skum kanske håller sig mer formfast över tid? Eller stämmer inte detta? (Jag förstår det också beror på fjädrarna och skummets kvalitet)

Erfarenheter?

**Tillägg: om du svarar, skriv gärna om du vanligtvis sover på rygg eller sida.
 
Redigerat:
En polare vars pappa jobbar på Anders Hilding hade kollat upp hur länge en sådan säng "håller",7år.
Så jag håller mig till billigare resårbottnar/madrasser från ikea och byter oftare. (Den vi köpte senast på Ikea var tillverkad av just Anders Hilding med).

Att lägga ribbotten och sedan köra en resårmadrass låter som ett smart drag.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag har senaste 30 åren haft en vanlig resårbotten med pocketfjädrar, på detta en tjockare bäddmadrass. Jag tycker de två senaste sängarna har satt sig för tidigt, alltså gropig. Börjar fundera på att istället skaffa en ribbotten-stomme, som jag köper en skummadrass till. Alt. en madrass med både skum och pocketfjädrar.

Vinsten med detta är att det blir lättare åka köpa en ihoprullad madrass än en hel stomme - när det blir dags igen länge fram.

Min tanke är också att skum kanske håller sig mer formfast över tid? Eller stämmer inte detta? (Jag förstår det också beror på fjädrarna och skummets kvalitet)

Erfarenheter?
Jag har tidigare haft några olika resårmadrasser med en medeltjock bäddmadrass på. Förvisso från IKEA men inte det allra billigaste i.a.f. Jag delar din uppfattning att dom blivit "dåliga" snabbt.

Nu kör jag istället med en fullösning bestående av en billig skummadrass från Jysk på ribbotten och sen en 12 cm lite hårdare skummadrass från IKEA ovanpå den. Har haft denna set-up i knappt tio år och jag ligger fortfarande kalasbra i sängen. Överdraget på madrasserna börjar bli lite solkigt trots tvätt men det syns ju ändå inte när det är bäddat.

På landet har jag också skummadrass och där är det en vanlig enkel 12 cm madrass och jag sover kalas där också.

Det finns så jävla bra "skummadrasser" nu för tiden. Förr var skummadrasser just bara skummadrasser men nu finns det så många bra material och olika alt. så jag kommer inte köpa någon resårmadrass igen.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En polare vars pappa jobbar på Anders Hilding hade kollat upp hur länge en sådan säng "håller",7år.
Så jag håller mig till billigare resårbottnar/madrasser från ikea och byter oftare. (Den vi köpte senast på Ikea var tillverkad av just Anders Hilding med).

Att lägga ribbotten och sedan köra en resårmadrass låter som ett smart drag.
Hade han kollat just hildingsängar.. eller resårbottnat med pocketfjädrar?

Jag har snart kollat in varje företag i sverige (och mer..) som tillverkar egna sängar och madrasser.. har letat säng i 3 år och är superkinkig (enligt både alla andra och mig själv haha)..

Jag kollar allt runt om.. med jag har svårt att välja typ av säng.. (alltså.. skummadrass, resår/pocket, höj o sänkbar.. kontinental osv osv)

Med tanke på hur mycket tid man spenderar i sängen (säger jag som har problem o sova..) så är det den viktigaste möbeln man köper i ett hushåll! Dvs det är eg den som (bör) får kosta mest... 😳

Meeeeeeen jag är ju lite snål också .. så det är en fin avvägning!

Min budget är ungefär samma som för 12 år sedan... (då vi köpte den vi har nu).. men denna gång ska det fasiken bli rätt (hade lite problems vid köpet.. och maken var inte så pigg på och skicka tillbaka den igen.. det är jag som fått ta den smällen under åren.. då han har "min sida" och jag har hans.. som han ville ha mjukare)
 
Snigla Snigla skrev:
Hade han kollat just hildingsängar.. eller resårbottnat med pocketfjädrar?

Jag har snart kollat in varje företag i sverige (och mer..) som tillverkar egna sängar och madrasser.. har letat säng i 3 år och är superkinkig (enligt både alla andra och mig själv haha)..

Jag kollar allt runt om.. med jag har svårt att välja typ av säng.. (alltså.. skummadrass, resår/pocket, höj o sänkbar.. kontinental osv osv)

Med tanke på hur mycket tid man spenderar i sängen (säger jag som har problem o sova..) så är det den viktigaste möbeln man köper i ett hushåll! Dvs det är eg den som (bör) får kosta mest... 😳

Meeeeeeen jag är ju lite snål också .. så det är en fin avvägning!

Min budget är ungefär samma som för 12 år sedan... (då vi köpte den vi har nu).. men denna gång ska det fasiken bli rätt (hade lite problems vid köpet.. och maken var inte så pigg på och skicka tillbaka den igen.. det är jag som fått ta den smällen under åren.. då han har "min sida" och jag har hans.. som han ville ha mjukare)
Jag kommer inte ihåg detaljerna, men som jag tolkade det så tycker till och med Anders Hilding att man inte kan räkna med längre livslängd än så.
Detta var i samband med att jag försökte åberopa garantin på en 8år gammal Cumulus kontinentalsäng från EM som hade kraftiga gropar i resårmadrassen.
Sängtillverkarna slänger sig med garantier på 20-30år, dock på irrelevanta detaljer som ram och liknande.

Vi har kvar resårbotten men vi har bytt ut resårmadrassen till en från IKEA och på min sida har jag stelopererat den genom att lägga en tjock plywoodskiva mellan botten och madrass.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
G
Tycker också att resårmadrasserna nuförtiden säckar ihop alldeles för tidigt, har lagt stora bitar av biltemas liggunderlag under bäddmadrassen för att förlänga köpet av ny säng, och då har vi ändå bytt bäddmadrassen rätt nyligen. Tror tillverkare av sängar väljer dåliga fjädrar med flit, det ska inte vara några problem att välja fjädrar som inom normal belastning ligger inom sträckgränsen men det verkar tillverkarna inte göra.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Tycker de nyare lite bättre skummadrasserna är bättre än resår. Mer följsamma och stör den som sover bredvid mindre

T.ex. Ikeas 20cm madrass. Då kan man skippa bäddmadrassen helt och köra ett dra på lakan. Smidigt och man kan byta enkelt eller flytta runt madrasser.
 
Ska man köra resår så är det nog pocketresår man ska satsa på, provade en vanlig resårmadrass någon gång, men hela sängen gungar ju.
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska man köra resår så är det nog pocketresår man ska satsa på, provade en vanlig resårmadrass någon gång, men hela sängen gungar ju.
Det har väl varit pocketresår på de flesta madrasser förutom de allra billigaste i många år, +30år?
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Tillägg:

Om du svarar så skriv gärna också om du sover på sida eller rygg.
G OMathson skrev:
Tycker också att resårmadrasserna nuförtiden säckar ihop alldeles för tidigt, har lagt stora bitar av biltemas liggunderlag under bäddmadrassen för att förlänga köpet av ny säng, och då har vi ändå bytt bäddmadrassen rätt nyligen. Tror tillverkare av sängar väljer dåliga fjädrar med flit, det ska inte vara några problem att välja fjädrar som inom normal belastning ligger inom sträckgränsen men det verkar tillverkarna inte göra.
Min tanke också. Medvetet sämre stål i fjädrarna.
 
RoTe
Hade tidigare skummadrass och nu sju år med resårbotten som är helt tvärslut, ikeas skräp dock så... Trät i ramen så fullt av stora kvistar att ena sidan gav vika och nu låter fjädrarna av nån anledning så fort man andas bara typ... Aldrig mer resårbotten här!
 
4774
Snigla Snigla skrev:
Hade han kollat just hildingsängar.. eller resårbottnat med pocketfjädrar?

Jag har snart kollat in varje företag i sverige (och mer..) som tillverkar egna sängar och madrasser.. har letat säng i 3 år och är superkinkig (enligt både alla andra och mig själv haha)..

Jag kollar allt runt om.. med jag har svårt att välja typ av säng.. (alltså.. skummadrass, resår/pocket, höj o sänkbar.. kontinental osv osv)

Med tanke på hur mycket tid man spenderar i sängen (säger jag som har problem o sova..) så är det den viktigaste möbeln man köper i ett hushåll! Dvs det är eg den som (bör) får kosta mest... 😳

Meeeeeeen jag är ju lite snål också .. så det är en fin avvägning!

Min budget är ungefär samma som för 12 år sedan... (då vi köpte den vi har nu).. men denna gång ska det fasiken bli rätt (hade lite problems vid köpet.. och maken var inte så pigg på och skicka tillbaka den igen.. det är jag som fått ta den smällen under åren.. då han har "min sida" och jag har hans.. som han ville ha mjukare)
Kan tipsa dig om att köpa en Jensen säng. Tillverkas av ett väldigt litet företag in the middle i Norge så sängen byggs mestadels för hand anpassad för just dina önskemål. Är inne på min andra och den är lika skön idag som den var för 17 år sedan. Att lägga sig i sängen är som att bli omsluten av en varm trygg famn.
Har man haft en Jensen så kommer man aldrig se åt något annat sängföretag. Livstidsgaranti. Att jag är inne på min andra beror inte på att säng 1 var slut, utan för att jag fick sambo och vi köpte gemensamt säng 2. Dyra men så väl värt det.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det har väl varit pocketresår på de flesta madrasser förutom de allra billigaste i många år, +30år?
Nu har jag sällan gått utanför IKEAs sängavdelning när jag letat sängar, men ja, de billigare resårsängarna där är inte pocketresår.
 
4774 4774 skrev:
Kan tipsa dig om att köpa en Jensen säng. Tillverkas av ett väldigt litet företag in the middle i Norge så sängen byggs mestadels för hand anpassad för just dina önskemål. Är inne på min andra och den är lika skön idag som den var för 17 år sedan. Att lägga sig i sängen är som att bli omsluten av en varm trygg famn.
Har man haft en Jensen så kommer man aldrig se åt något annat sängföretag. Livstidsgaranti. Att jag är inne på min andra beror inte på att säng 1 var slut, utan för att jag fick sambo och vi köpte gemensamt säng 2. Dyra men så väl värt det.
Jensen verkar inte ha mycket bättre garantier än någon annan:
Vilka garantier erbjuder Jensen?
Jensen har 5 års full garanti och 25 års garanti mot ram- och fjäderbrott. Vid eventuella fel eller problem, vänd dig till butiken där du köpte sängen. Innan augusti 2011 – 15 år, efter augusti 2011 – 25 år.
Sen tror jag att vikten på den som sover i sängens påverkar eventuell gropighet mycket.
 
4774
13th Marine 13th Marine skrev:
Jensen verkar inte ha mycket bättre garantier än någon annan:


Sen tror jag att vikten på den som sover i sängens påverkar eventuell gropighet mycket.
Nej det tror inte jag om den som ska köpa säng får rätt hjälp att välja säng efter dens förutsättningar. De flesta bra sängvaruhus har dessutom en ergonom/sjukgymnast som man kan boka möte med ifall man har behov av det. Själv är jag 1,65m och väger 42kg så för mig är det av vikt att sängen är mjuk men ändå fast 🙃

Då har de ändrat i sådana fall. Jag får maila ägaren och fråga. Mycket trevlig att ha att göra med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.