Hej!

Vi ska bygga altan till huset och jag kliar mig lite i huvudet åt hur jag ska göra underarbetet.

Under husbygget så grävde markentreprenören ut ca 30 cm, lade på med stenkross (vet inte vilken fraktion och så) och paddade. Detta gjordes januari 2023. Sedan har huset byggts, det har stått och dragits saker på platsen för altanen och ytan är inte längre plan och det är lösa stenar som ligger på ytan. Tanken från början var att lägga stenplattor på marken som stöd för altanen. Men, det går nu inte att lägga plattorna i våg. Vad är bästa sättet att få ett bra underlag? Borde vi lägga markduk och stenmjöl över hela ytan för att sedan jämna till och padda eller går det att göra något under varje platta för att få den i våg? Eller kan vi bara lägga ut lite mer kross utan att padda och låta plattorna vila på det?
Kan tillägga att vi sannolikt kommer att använda terrassfötter ovanpå plattorna för att få rätt höjd på altanen.

Nästa fundering rör hur vi ska göra med stödpunkter närmast huset. Den extra ytan för altanen med paddat underlag verkar inte gå ända in till huset, utan närmast huset är det löst makadam (?) som inte är paddat och verkar inte gå att padda heller. Jämfört med den paddade plattan ligger det här makadamet upp mot fasaden och är alltså inte i samma nivå som den paddade ytan.
Bör man byta ut det eller kan man lägga plattorna ovanpå det ändå? Inne vid husväggen blir ju trycket ändå inte lika stort som mer ut mot mitten av altanen. Ett annat alternativ är ju att fästa en bärlina i husgrunden, men jag undviker helst det.

Tack för förhand för tips och råd!
 
Hur hög kommer eller kan altanen bli?

Det du har längst in mot väggen är dränering och den den ska inte packas.
 
H Huzzbutt skrev:
Hur hög kommer eller kan altanen bli?

Det du har längst in mot väggen är dränering och den den ska inte packas.
Tack för svar

170 mm för regel/bärlina och 28 mm för trall så totalt 198 mm för träkonstruktionen. Gräsmattan bredvid altanen kommer sen i nivå med underkanten av regeln. Altanen kommer vara ca 6x4 meter stor.

Ja, så av den anledningen verkar det vettigt att fästa inre stödpunkter i grunden men det känns tryggare att allt tekniskt sett är helt fristående.

Det är ju många som gör stenläggning alldeles intill huset så då måste det ju vara packat. Men tror du det går att lägga stödpunkt för altan (dvs stenplattor) direkt på dränering makadamen?
 
K
Varför går det inte att lägga markplattorna i våg?
 
Redigerat:
Förstår inte heller varför det inte går att lägga plattorna i våg. Det behöver ju inte vara perfekt heller när du använder terassfötter då de (i alla fall Hornbachs) klarar viss lutning på underlaget och ju är justerbara i höjdled.
 
A AochF skrev:
Tack för svar

170 mm för regel/bärlina och 28 mm för trall så totalt 198 mm för träkonstruktionen. Gräsmattan bredvid altanen kommer sen i nivå med underkanten av regeln. Altanen kommer vara ca 6x4 meter stor.

Ja, så av den anledningen verkar det vettigt att fästa inre stödpunkter i grunden men det känns tryggare att allt tekniskt sett är helt fristående.

Det är ju många som gör stenläggning alldeles intill huset så då måste det ju vara packat. Men tror du det går att lägga stödpunkt för altan (dvs stenplattor) direkt på dränering makadamen?
Som ja förstår det ämnar du ha 45x170 som regel och inte använda dig av bärlina? Är 198 mm högsta möjliga bygghöjd? Hur högt är det från grus till altandörrens underbleck?
 
K kniv skrev:
Varför går det inte att lägga markplattorna i våg?
... det är en bra fråga som jag börjar fundera över om jag gör det lite väl komplicerat för mig själv.

Den paddade ytan har "slitits upp" på vissa ställen (dock inte så farligt som det kanske låter nu) och på andra ställen ser det ut som att den har satt sig. Plattorna går med andra ord inte bara att lägga ut på underlaget så att de i är i våg. Men det kanske bara är jämna till det så gott det går och sen banka ner dem lite med en gummiklubba eller liknande utan att lägga till något nytt material.
 
D Dublin skrev:
Förstår inte heller varför det inte går att lägga plattorna i våg. Det behöver ju inte vara perfekt heller när du använder terassfötter då de (i alla fall Hornbachs) klarar viss lutning på underlaget och ju är justerbara i höjdled.
Tack för tipset. Tycker det står lite otydligt på Hornbasch hemsida angående justeringsmöjligheterna. Har du använt dem själv och vet om de går att justera i flera riktningar samtidigt eller är det bara att det går att justera runt en axel?
 
H Huzzbutt skrev:
Som ja förstår det ämnar du ha 45x170 som regel och inte använda dig av bärlina? Är 198 mm högsta möjliga bygghöjd? Hur högt är det från grus till altandörrens underbleck?
Det är ett nedsänkt bjälklag. Jag är lite osäker på vad som räknas som bärlina och inte vid en sådan konstruktion. Idag är det ca 250 mm från fasadkant ner till makadamen som ligger invid huset. Dörrblecket ligger i princip i linje med fasadkanten. Längst ut på den paddade ytan är det ca 20 cm längre nivå om jag minns rätt.
 
jag hade liknande underlag som det du beskriver. Jag köpte 2-4 mm makadam eller liknande och strödde ut det där jag skulle ha 35x35 betongplattor så att det hamnade i våg och fick ett jämt underlag att ligga på. På plattan hade jag syllpapp och istället för terassfot använde jag en stolpe som regeln vilar på och sen en regel på var sin sida som jag skruvade ihop med stolpen, svårt att förklara men liknande den på bilden fast regel på båda sidor och under regeln. Altanen sitter som gjutet efter mer än 9 år men då har jag också bärlina och reglar i 45x220.
Jag har dock monterat regel direkt i husväggen( vet att det inte är att rekommendera men så fick det bli)
 
  • Träram på betongplatta med en kort träpelare fixerad på plattan som stöd för ramen, vilken är placerad på grus och makadam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Släng ner dina betongplattor några gånger så har du jämnt och plant underlag. Lägg några nävar makadam där det behövs för att få den i våg, banka sista med gummiklubba. Någon mm diff gör inte särskilt mycket, snarare ok så ev vatten kan rinna av
 
A AochF skrev:
Tack för tipset. Tycker det står lite otydligt på Hornbasch hemsida angående justeringsmöjligheterna. Har du använt dem själv och vet om de går att justera i flera riktningar samtidigt eller är det bara att det går att justera runt en axel?
De har en led som tar upp viss lutning "Den nya terrassfotgenerationen löser det här problemet med hjälp av ett rörligt huvud som kan kompensera för ytans fall med upp till 8 %. "
Jag har använt den till en liknande altan som din och tyckte det gick väldigt fort att bygga med dem, höjdjusteringen är ju väldigt enkel.

EDIT: Jag var till en början skeptisk till att använda plastdetaljer i bygge utomhus, jag kollade upp olika terassfötter och Horbachs är tillverkade i tyskland och uppfyller div tyska specar så det dög som kvalitetsgaranti för mig 🙂. I alla fall bättre än andra som var helt omöjliga att få veta hur de tillverkats.
 
B beqen skrev:
jag hade liknande underlag som det du beskriver. Jag köpte 2-4 mm makadam eller liknande och strödde ut det där jag skulle ha 35x35 betongplattor så att det hamnade i våg och fick ett jämt underlag att ligga på. På plattan hade jag syllpapp och istället för terassfot använde jag en stolpe som regeln vilar på och sen en regel på var sin sida som jag skruvade ihop med stolpen, svårt att förklara men liknande den på bilden fast regel på båda sidor och under regeln. Altanen sitter som gjutet efter mer än 9 år men då har jag också bärlina och reglar i 45x220.
Jag har dock monterat regel direkt i husväggen( vet att det inte är att rekommendera men så fick det bli)
Blev väldigt bra förklarat med bilden. Tack för tipset.
 
K kniv skrev:
Släng ner dina betongplattor några gånger så har du jämnt och plant underlag. Lägg några nävar makadam där det behövs för att få den i våg, banka sista med gummiklubba. Någon mm diff gör inte särskilt mycket, snarare ok så ev vatten kan rinna av
Låter som en bra plan och ja, bra poäng angående att lite skillnad inte gör så mycket.
 
D Dublin skrev:
De har en led som tar upp viss lutning "Den nya terrassfotgenerationen löser det här problemet med hjälp av ett rörligt huvud som kan kompensera för ytans fall med upp till 8 %. "
Jag har använt den till en liknande altan som din och tyckte det gick väldigt fort att bygga med dem, höjdjusteringen är ju väldigt enkel.

EDIT: Jag var till en början skeptisk till att använda plastdetaljer i bygge utomhus, jag kollade upp olika terassfötter och Horbachs är tillverkade i tyskland och uppfyller div tyska specar så det dög som kvalitetsgaranti för mig 🙂. I alla fall bättre än andra som var helt omöjliga att få veta hur de tillverkats.
Okej, tack för infon. Tolkade texten lite tvetydigt kring hur det gick att justera. Ja, det verkar väldigt smidigt. Hade (har) själv samma skepsis till plast i konstruktionen men det verkar ju ha fungerat för de flesta. Sen får man väl se om de håller i 20-30 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.