Hur hanterar man en granne som hyr ut del av sin tomt till en bilverkstad som utför allt arbete utomhus? Ca 10 meter från min uteplats med pool osv har en bekant till fastighetsägaren börjat att reparera bilar. Han pysslar främst rostlagning med allt vad det innebär i form av oljud från slipmaskiner, hammare osv. Det förekommer även biltvätt och motortvätt på ytan som är asfalterad och har brunn för dagvatten. Tydligen behöver allt utföras med högljudda maskiner som vinkelslip, slipstiftmaskin, mutterdragare, högtryckstvätt mm.
Så gott som alla fina dagar, vardag som helg, när man vill nyttja uteplatsen hålls det på med någon form av bilreparation, ofta till sena kvällen. Ca 25 olika bilar har reparerats där sedan april.
Någon form av oregistrerad verksamhet pågår. Jag har svårt att förstå varför en sån här ny verksamhet ska få störa mig och min familj i denna omfattning.
Oljud från ombyggnader eller annat som behövs för att sköta sin fastighet har jag inga bekymmer med. Men det här…
Fastighetsägaren säger sig inte kunna (eller vilja?) göra något åt det.
Kommunen agerade inte i höstas inte men jag får göra nya försök nu när eländet dragit igång igen.
Vad gör man för att få stopp på eländet?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Är fastigheterna belägna inom detaljplan? Tillåter ev detaljplan den typen av verksamhet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är fastigheterna belägna inom detaljplan? Tillåter ev detaljplan den typen av verksamhet?
Intressant fråga!
Det ligger inom detaljplan, i ett villaområde. Grannens fastighet är avsedd för butik/handel.
 
Om detaljplanen tillåter verksamheten kan du nog inget göra annat än att flytta..
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Njaa. Det låter ju inte som verksamheten uppfyller de miljökrav som ställs på en bilverkstad. Biltvätt direkt mot dagvattenbrunn är inte OK. Och jag tror inte det överhuvudtaget får finnas en dagvattenbrunn utan oljeavskiljare vid en bilverkstad.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 46 till
  • Laddar…
Jag hade diskret dokumenterat sånt du tror är oriktigt, typ biltvättsvatten som rinner rakt ner i dagvattenbrunn.
 
  • Gilla
Marcus_L och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Det låter ju inte som verksamheten uppfyller de miljökrav som ställs på en bilverkstad. Biltvätt direkt mot dagvattenbrunn är inte OK. Och jag tror inte det överhuvudtaget får finnas en dagvattenbrunn utan oljeavskiljare vid en bilverkstad.
Det är vad jag tror också. Så här får det inte gå till. Här pratar vi även om nån form av hobby/svartverksamhet men det gäller att kommunen ställer upp och hjälper till.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
N Namnethär skrev:
Jag hade diskret dokumenterat sånt du tror är oriktigt, typ biltvättsvatten som rinner rakt ner i dagvattenbrunn.
Jajamen! Jag noterar regnummer, typ av arbete och något foto/film emellanåt.
Frågan är bara vad jag gör med materialet sedan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om detaljplanen tillåter verksamheten kan du nog inget göra annat än att flytta..
Ändrad verksamhet från butik till bilverkstad borde kräva bygglov. I så fall har grannarna rätt att komma med synpunkter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P pethul skrev:
Jajamen! Jag noterar regnummer, typ av arbete och något foto/film emellanåt.
Frågan är bara vad jag gör med materialet sedan?
Sånt som är rena lagbrott, som dagvattenbrunnen, måste ju kommunen ta tag i. Och gör de inte det så borde Aftonbladet vara intresserade av materialet. Det ger säkerligen alla inblandade eld i baken.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
P pethul skrev:
Ändrad verksamhet från butik till bilverkstad borde kräva bygglov. I så fall har grannarna rätt att komma med synpunkter.
Frågan är ju OM detaljplanen tillåter bef verksamhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Glöm polis och kommun. Ring Sveriges effektivaste myndighet - Skatteverket.
 
  • Gilla
  • Haha
TSkoogh och 63 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glöm polis och kommun. Ring Sveriges effektivaste myndighet - Skatteverket.
Ja, den tanken har kommit. En granskning av aktuell verksamhet skulle nog bli spännande.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. Det låter ju inte som verksamheten uppfyller de miljökrav som ställs på en bilverkstad. Biltvätt direkt mot dagvattenbrunn är inte OK. Och jag tror inte det överhuvudtaget får finnas en dagvattenbrunn utan oljeavskiljare vid en bilverkstad.
This!

Jag tror att nyckeln till framgång i att bli av med detta störningsmoment är att lyckas påvisa verksamhetens omfattning och att det så att säga inte bara rör sig om någon som hobby-pular med sina egna fordon. Och oavsett om det är en kommersiell fastighet eller ej så finns det ju regler för buller etc. Och som sagt, miljökraven för en verkstadsverksamhet lär inte vara uppfyllda.

Så ..... dokumentation, dokumentation dokumentation. TS ska gärna få med sig ytterligare grannar också så minskar risken att kommunen viftar bort hen som en ensam "jobbig byfåne/rättshaverist". Inte för att det ska spela någon roll men tjänstemän gör ogärna mer än dom bara behöver göra och då kan den klagande lätt bli sedd som en rättshaverist som inte behöver tas på allvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.