D
Finns ju en blåing till bra pris hos Satan själv, förlåt menar Amazon.

Är det bra skit med giraff? Kan jag spackla som en idiot (tjockt och slarvigt) och avverka bort skiten med liten ansträngning? Nu spacklar jag tunnt satan och slipar minimalt men tar ju sin tid det med, får vänta på att spacklet torkar flera gånger och dricka kaffe i sann Anza-video-anda. Hade jag kunnat spara lite kalendertid på semestern hade det varit gött.
 
  • Gilla
skugge
  • Laddar…
Personligen tycker jag att du gör rätt.

Spackla minimalt, för att slippa slipa.

Du kommer snabbt bli bättre på det, så antalet lager kommer minska.
 
  • Gilla
total och 5 till
  • Laddar…
Jag spacklar rätt hyfsat, men kan ändå säga att mina resultat är riktigt bra efter att jag skaffade giraff. Lätt att slipa riktigt jämnt och fint, speciellt om man har släpljus på sliphuvudet. Och det att det numera endast dammar minimalt är en stor bonus.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Det beror ju lite på hur mycket som ska slipas. Är det bara ett litet sovrum, och sedan inget mer på några år. Så är det ju en lite onödig investering.
Men om du har 2-3 rum nu, samt fler kommande, så är det vettigt. Jag har jobbat mer proffessionellt som målare, men ändå använt giraff från Biltema. Den har fungerat otroligt bra. Oavsett om du spacklat tjockt eller tunnt, så besparar den dig otroligt mycket tid och kraft. Dessutom blir det ofta ett bättre resultat, då det är svårt att misslyckas med slipning, med giraff.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 5 till
  • Laddar…
Bästa med giraff är att man koppla den till dammsugare = mindre damm..
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
D
Jag blir nöjd med resultatet med.mltt nuvarande sätt och dammigt blir det inte heller, blir ju lite slipning och så har jag Abranet kopplat till dammsugaren. Det är bara att det tar lite tid, i att vara noggrann med spacklingen och att det blir fyra lager innan jag är hemma.

Men om jag kan komma ner till tex två lager med en giraff så blir det intressant för då kan jag.bli klar lite snabbare. Speciellt om det inte är så jäkla noga med att få det riktigt jämnt och slätt vid spacklingen, utan det räcker att kasta upp spacklet ur hinken och smeta ut med piasavakvasten. Ja ni förstår att så skulle jag förstås inte göra men ni fattar vad jag menar.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Finns ju en blåing till bra pris hos Satan själv, förlåt menar Amazon.

Är det bra skit med giraff? Kan jag spackla som en idiot (tjockt och slarvigt) och avverka bort skiten med liten ansträngning? Nu spacklar jag tunnt satan och slipar minimalt men tar ju sin tid det med, får vänta på att spacklet torkar flera gånger och dricka kaffe i sann Anza-video-anda. Hade jag kunnat spara lite kalendertid på semestern hade det varit gött.
Det är tämligen värdelöst att spackla tjockt och sen slipa en massa. Varför köpa en massa spackel som sen bara ska hamna i dammsugarpåsen?
Fortsätt du att spackla tunt. Tröttnar du på att dricka kaffe mellan varven så är det gott med öl också.

Jag hade en giraff till ett rum men sålde den sedan. Resten av huset har jag slipat för hand. Spacklar man tunt så blir det ändå minimalt med slipning.

edit: Sen finns det ju också en finess med att det får ta lite längre tid. Spacklet hinner då nämligen sjunka in och sätta sig ordentligt. Det rum jag körde giraffen och då också gjorde färdigt rätt snabbt är också det rum där flest skavanker har dykt upp i efterhand när spacklet sjunkit in
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
G
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Giraff är riktigt bra, särskilt för tak. För vägg gör jag oftast som du, spacklar tunt och sedan slipa lätt med abranet. Men så brukar jag tapetsera och det är ju mer förlåtande. Att spackla tunt har ju också fördelen att det torkar snabbare. Att spackla tjockt tror jag aldrig spar tid. Men att inte vara så petnoga utan lämna lite kanter som står ut och sedan snabbt slipa med giraffen kanske spar tid 🤔
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Tack för alla svar, jag har blivit klokare och fattat ett beslut om att inte utöka zoo:t denna gång. Pengarna läggs på några långburkar istället.
 
  • Gilla
Tobbelina F och 6 till
  • Laddar…
Jag har gjort ett slätt gipstak utan giraff och ett med. Skulle aldrig göra ett till utan giraff…
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
I Nederländerna putsar man tak utan att slipa. Man lägger på gips och jämnar ut, inväntar sen exakt rätt tidpunkt/fuktighet eller hårdhet på gipset/ och glättar det till en perfekt slät yta.
 
  • Gilla
  • Älska
total och 2 till
  • Laddar…
När jag läste rubriken tänkte jag mig något sånt här...
 
  • Tecknad bild av en långhalsad giraff som sitter fast med huvudet i en hög skorsten, bredvid ett litet hus. En förvånad man i stenålderskläder står och tittar på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Rogehall och 59 till
  • Laddar…
Bor man i Sverige och det dyker upp giraffer i trädgården bör man nog fundera över sina dryckesvanor
 
  • Haha
  • Gilla
Silkesnusa och 11 till
  • Laddar…
M Mower#1 skrev:
Bor man i Sverige och det dyker upp giraffer i trädgården bör man nog fundera över sina dryckesvanor
Global warming, en giraff snart nära dig😃
Idag hade jag 3 grader varmare än i Entebbe Uganda 😲
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.