D da20 skrev:
Då förstår jag. Får skaffa mig en karmskruvhylsa och testa.
Men sitter faktiskt inga på andra sidan. Är bara tomrum i hålen.
Du behöver ingen karmskruvsnyckel för att justera på karmskruvar. Det fungerar med en stor insexnyxkel då det är den delen av karmskruven som sitter i karmen som du justerar karmen med.
Karmskruvshylsan har du för att kunna skruva fast hela karmskruven i regeln då den greppar både om ”justerhyslan” som sitter i karmen och skruven som sitter i regeln.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Man ser ju att gångjärnen sitter snett. Glappar det om du tar och öppnar dörren och lyfter i handtagen?
 
  • Gilla
Plura99 och 1 till
  • Laddar…
Det vore bättre med en bild där hela dörrbladet och samtliga springor och gångjärn syns så är det enklare att få en överblick över problemet.
Står tröskeln helt i våg?
Jag tycker det ser ut som om karmstycket i bakkanten vid gångjärnen skevar och att det orsakat att dörrbladet sitter så illa i karmen och det verkar saknas bra springa i framkanten.
Om jag tittar i översta bakre hörnet av karmen och ner till det översta gångjärnet så ser jag tydligt att det skevar ner till gångjärnet och att karmen bör justeras vid det gångjärnet så att karmen dras isär mer.
@raveper så har han helt rätt i att man ser att det övre gångjärnet är skevt på bild men utan att först justera det bakre karmstycket är det svårt att bedömma om det är dörrbladet mot karmen som tvingar gångjärnet att skeva.
Om man öppnar och stänger dörren sista decimetern några gånger och samtidigt tittar på det övre gångjärnet om det rör sig i sidled eller är stilla så kan man snabbt göra en bedömning om dörrgången knäcker gångjärnen.
 
GoC GoC skrev:
Du behöver ingen karmskruvsnyckel för att justera på karmskruvar. Det fungerar med en stor insexnyxkel då det är den delen av karmskruven som sitter i karmen som du justerar karmen med.
Karmskruvshylsan har du för att kunna skruva fast hela karmskruven i regeln då den greppar både om ”justerhyslan” som sitter i karmen och skruven som sitter i regeln.
Det var nog inte det bästa tipset. Med en insex når du bara några mm in på hylsan och det är väldigt lätt att dra sönder hylsan på skruven. Skaffa en karmnyckel!

Edit... Du tänkte kanske på karmhylsa? Isåfall funkar det med en insex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Det var nog inte det bästa tipset. Med en insex når du bara några mm in på hylsan och det är väldigt lätt att dra sönder hylsan på skruven. Skaffa en karmnyckel!
En sån här?
https://www.bauhaus.se/universalnyckel-karmskruv-un-t
 
D da20 skrev:
En sån här?
[länk]
Japp!
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Det var nog inte det bästa tipset. Med en insex når du bara några mm in på hylsan och det är väldigt lätt att dra sönder hylsan på skruven. Skaffa en karmnyckel!

Edit... Du tänkte kanske på karmhylsa? Isåfall funkar det med en insex.
Exakt så tänkte jag, det är ju hylsan man justerar med. Skruven sitter ju där den sitter för att hålla fast karmen i regeln.
 
1 123abc skrev:
Det vore bättre med en bild där hela dörrbladet och samtliga springor och gångjärn syns så är det enklare att få en överblick över problemet.
Står tröskeln helt i våg?
Jag tycker det ser ut som om karmstycket i bakkanten vid gångjärnen skevar och att det orsakat att dörrbladet sitter så illa i karmen och det verkar saknas bra springa i framkanten.
Om jag tittar i översta bakre hörnet av karmen och ner till det översta gångjärnet så ser jag tydligt att det skevar ner till gångjärnet och att karmen bör justeras vid det gångjärnet så att karmen dras isär mer.
@raveper så har han helt rätt i att man ser att det övre gångjärnet är skevt på bild men utan att först justera det bakre karmstycket är det svårt att bedömma om det är dörrbladet mot karmen som tvingar gångjärnet att skeva.
Om man öppnar och stänger dörren sista decimetern några gånger och samtidigt tittar på det övre gångjärnet om det rör sig i sidled eller är stilla så kan man snabbt göra en bedömning om dörrgången knäcker gångjärnen.
Så här ser det ut nu. Betydligt bättre än innan i alla fall. Har inte försökt justera karmen än.
Nyinstallerad vit ytterdörr i ett hus med mörk fasad och synlig dörrkarm som kan behöva justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan sak. Man behöver trycka till dörren för att den ska gå igen ordentligt. Går det att justera på något lika smidigt sätt?
 
D da20 skrev:
En annan sak. Man behöver trycka till dörren för att den ska gå igen ordentligt. Går det att justera på något lika smidigt sätt?
Det beror troligtvis på att gångjärnen knäcks sista biten.
Börja med att justera det bakre karmstycket så det är rätt men det kan även vara så att det bakre karmstycket är monterat så det är lite vridet vilket kan åtgärdas med extra karmskruv eller en kil.
OBS det extra karmskruven ska inte sitta i samma lodräta linje som de befintliga.

Det är lite väl lite springa i dörrens framkant, men det syns att det bakre karmstycket ska justeras bakåt så blir det en bättre springa.
Det syns att det går lite inåt jämfört med hur det är i det bakre hörnen både uppe och nere om du tittat noga.
 
Redigerat:
GoC GoC skrev:
Exakt så tänkte jag, det är ju hylsan man justerar med. Skruven sitter ju där den sitter för att hålla fast karmen i regeln.
Det är skillnad på karmskruv o karmhylsa. På en karmskruv har du både hylsa o skruv i samma och då funkar inte insex. En karmhylsa har ingen skruv.... Den skruvar man i senare och bottnar i hylsan. Då är inte skruven i vägen för insexnyckeln.
 
1 123abc skrev:
Det beror troligtvis på att gångjärnen knäcks sista biten.
Börja med att justera det bakre karmstycket så det är rätt men det kan även vara så att det bakre karmstycket är monterat så det är lite vridet vilket kan åtgärdas med extra karmskruv eller en kil.
OBS det extra karmskruven ska inte sitta i samma lodräta linje som de befintliga.

Det är lite väl lite springa i dörrens framkant, men det syns att det bakre karmstycket ska justeras bakåt så blir det en bättre springa.
Det syns att det går lite inåt jämfört med hur det är i det bakre hörnen både uppe och nere om du tittat noga.
Karmen justerad. Blev lite bättre tror jag.
Justerad vit ytterdörr med sidoljus och svart karm mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser lite bättre ut.
Hur ser det ut med ett långpass?
Det ser ut som om den bör justeras lite till om jag tittar kring det övre gångjärnet men att långpass visar om så är fallet.
Knäcker den fortfarande sista biten?.
 
Är det någon som vet om man kan köpa nya sånna gångjärn? Mina glappar i tapparna nåt helt otroligt och dörren går att lyfta säkert +/-1cm. I glappet alltså.
 
  • En närbild på ett gångjärn för dörrar, där vissa skruvar och gångjärnsdelar visar rost och slitage. Dörren verkar ha ett glapp på cirka en centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.